Dag Allemaal,
Mijn kachel blaasde alleen maar koude lucht. Ik heb wat op internet gekeken en het kon een aantal dingen zijn:
Kleppen gaan niet om van koud naar warm
Kachel radiotor verstopt
Waterpomp defect (geen circulatie)
Ik heb gezien dat de slangen naar de kachel radiator niet warm worden. Heb slangen van kachelradiator gehad en kachelradiator met water doorgespoeld. Het water stroomde goed door, dus kachel radiator niet verstopt.
De bovenste slang vanaf gewone radiator wordt wel warm, maar de onderste bleef koud. Bij een warme motor kwam er ook geen vloeistof uit de retourslang van het koelvloeistof reservoir. Volgens mij is dan de waterpomp defect, waarschijnlijk liggen de schoepen los ofzo. Wat ik gek vond is dat de motor wel goed op temperatuur bleef. Maakt niet uit in de stad of de snelweg, temp gaat gewoon normaal naar de 90 en blijft daar. Ik zou zeggen als je waterpomp stuk is en je geen circulatie hebt, je binnen no time een te hete motor moet hebben. Daarom twijfelde ik of het wel de waterpomp is en heb voor de zekerheid maar de thermostaat vervangen. Zowel de nieuwe als de oude thermostaat in een pannetje getest en ze gaan beide open bij kokend water. Dat kon het niet zijn dus, toch de nieuwe thermostaat gemonteerd.
Nu doet de auto raar. Als ik nu rij, blijft de temp een tijdje op 90 en gaat daarna richting 130. Als ik dan stop en de koelvloeistof reservoir open stroomt het water over. En daarna zakt het nivo weer. Als ik een stukje ga rijden en de temp is op 90, als ik dan het reservoir open gebeurt er niets. De kachel blaast nog altijd koude lucht.
Ik denk dat zodra de thermostaat opent er druk op bouwt en het potje wil overstromen. Wat is hier nu aan de hand. Is nog steeds alleen de waterpomp defect en is het gedrag wat nu vertoond wordt omdat ik niet goed kan ontluchten (waterpomp draait immers niet). Of is er meer aan de hand. Ik wil de distributieriem inc. waterpomp laten vervangen. Maar dan wil ik eerst zeker weten of dit het echt is en er niet meer aan hand is. Anders is de auto het niet meer waard denk ik. Graag jullie hulp. Kan het ook iets met de dop van het reservoir zijn? Deze moet een automatische ontluchtingsfunctie hebben toch?
Groet,
Nefer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waterpomp komt veel voor....
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Een soort gelijk gevalletje...
Gr. paul
Zou er ook iets met mijn koppakking kunnen zijn? Het is wel raar namelijk dat voordat ik de thermostaat verving hij niet te heet werd en nu wel.
12 jaar
Je zegt het zelf al. Nu nadat je het systeem hebt geleegd om de thermostaat te vervangen kan je nu door de kapotte waterpomp niet meer goed ontluchten. Nu dus veel lucht en eerst nog volledig gevuld met koelvloeistof alleen toen geen circulatie maar dat is vaak al genoeg voor deze diesels, nu heb je lucht dus wordt het wel echt gelijk te heet. Maar je wilt toch de distributie gaan vervangen en dan is het zeker aan te raden om de waterpomp mee te vervangen (zijn 3 boutjes verder los) en waarschijnlijk zal de schoepenas los zitten.
Beetje late reactie, maar ik heb de distributieriem laten vervangen en de waterpomp was inderdaad stuk. Probleem opgelost.
11 jaar
Nou mooi dat et weer is opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar