Volkswagen Scirocco GTX: rammel of ratel bij de uitlaat bij 3000 toeren

Bouwjaar: 1989

Hoi,

Ik heb sinds een tijdje een scirocco GTX 1800 8v gekocht. Hij verkeerd echt in een perfecte staat. Altijd goed onderhouden geweest bij de VAG. Nu heb ik echter één probleem en dat is dat er iets metaalachtig rateld/rammeld als ik rond de 3000 toeren rijd. Ik denk dat het ergens tussen de achterkant van het motorblok en de katalysator zit. Ik heb alleen geen idee waar precies. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en mij zou kunnen helpen?

Alvast bedankt,

Paul

Paul8584

Geplaatst door Paul8584 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Scirocco? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Pim 328 (0) PRO, 19 jaar geleden

Is er geen steun afgebroken van de uitlaat ergens. Of een hitteschild wat loszit. Hitteschild van de voorpijp wil nog weleens los gaan.

Paul8584 (0), 19 jaar geleden

hoi Pim, bedankt voor je reactie. Heb eens gekeken, maar alle steunpunten zitten vast. En de hitteschilden ook, ook die aan de voorkant. Een heel klein hitteschildje bij een sensor zat wat te rammelen, deze heb ik zo verbogen dat het nu vrij zit. Maar dit was de oorzaak niet. Ik heb ook weleens gehoord dat er een losse (katalysator)steen in de kat kan liggen, ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar ik hoor niets rammelen als ik de kat heen en weer beweeg.

Pim 328 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit komt ook wel eens voor ja dat de kat. inwendig kapot gaat.
Kan dan op een bepaald moment weer vast gaan zitten, maar eigenlijk zul je het dan in elk toerengebied moeten horen.

Misschien een motorsteun kapot, en dat dor de kanteling van het blok dit ergens teggen aan komt te zitten. Misschien ook nog een optie.

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

De dubbele voorpijp van deze motoren hebben een bochtje net boven het stuurhuis (is het zelfde als golfI.) Probleem is dat de binnenkant van deze bocht scherp geknikt is waarop de buis inscheurt en dit geluid maakt. Lekkage zul je er nouwelijks uit hebben, scheur is alleen te zien met een goede lamp.

Heb dit al meerdere keren meegemaakt met een golf 1 gti 8V

De oplossing is, de pijp demonteren, goed met een roterende staalborstel schoon te maken bij de scheur, het einde van de scheur van een centerpunt voorzien, gaatjes van 4 mm hier boren, scheur dan met 2,4 mm dikke flex uitslijpen, net niet door de pijp heen, en dan het zaakje bijzonder netjes lassen met een mig/mag machine, of eventueel autogeen. Oppassen dat er zo min mogelijk spanning in het materiaal gebracht wordt, dan scheurt hij nooit meer terwijl een nieuwe wederom stuk zal gaan.

succes

ismail (0), 19 jaar geleden

Hallo jongens, dit geluid hoor ik ook bij mijn passat 1.8 20v uit 98. Zou dit ook aan het boven genoemde probleem kunnen liggen. Alvast bedankt voor de reacties.

Paul8584 (0), 19 jaar geleden

bedankt voor de reacties, ik heb nog eens gekeken, maar je ziet het motorblok niet echt kantelen bij gas geven.. dus ik denk dat mijn motorsteunen in orde zijn. Verder dat je die steen eigenlijk bij iedere toerental zou moeten horen lijkt mij ook wel logisch. Maar dit lijkt mij ook bij een scheurtje in de voorpijp, dit zou toch niet deze rammel kunnen veroorzaken? En als dit wel het geval is, zou je dit toch ook bij ieder toerental moeten horen?
In ieder geval ik ga vrijdag met mijn auto naar de garage om hem op de brug te zetten en dan te luisteren, dit is wat makkelijker als op de krik. Als ik meer weet laat ik het weten, want het is wel zo fijn als er bij iedere topic ook uiteindelijk een antwoord komt.
Groet,
Paul

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

ALS DE PIJP INGESCHEURD IS KRIJG JE METALLISCH GERAMMEL BIJ HET TOERENTAL DAT JIJ OPNOEMT!!! (en lekkage bespeur je niet of nauwelijks)

en je moet kijken naar het flauwe bochtje, net boven het stuurhuis. Je hebt dus nix onder de auto te zoeken, maar kunt dit van boven af constateren.

succes

Paul8584 (0), 19 jaar geleden

nou ik ben bij de garage geweest, ze hebben niets kunnen ontdekken wat ongewoon was. Mij hebben ze verteld dat er resonantie optreedt bij die toerental, dat dat gewoon in de uitlaat zit en weinig aan te doen is, behalve dan heel de uitlaat vervangen. Ik leg me hierbij niet neer want ik vind dat het moet verdwijnen.
Dus ik wil nog eens controleren of de pijp niet is ingescheurd. Ik weet niet hoe ik dat makkelijk kan controleren zonder speciale gereedschappen? Harry, zou je misschien precies kunnen vertellen waar dit vaak voorkomt? Want deze scirocco heeft volgens mij geen dubbele voorpijp, maar loopt vanaf het spruitstukje direct naar een enkele pijp. Als ik het gevonden heb, zou ik dit kunnen testen door er iets omheen te binden, if misschien uitlaatcement?

Alvast bedankt,

groet

Paul8584 (0), 19 jaar geleden

Beste mensen, het probleem is opgelost!.. uiteindelijk ben ik wel weer bijna twee maanden verder, dus ik weet niet of dit topic nog bekeken wordt, maar ik vind het wel belangrijk als er een oplossing gevonden is, deze ook uiteindelijk beschreven wordt, anders bestaat problemcar dadelijk alleen maar uit vragen zonder antwoorden.
Na het complete hitteschild bij de bocht voor de katalysator losgemaakt te hebben en alle bouten en moeren vervangen te hebben door nieuwe stuite ik op een heel klein vierkant metalen plaatje boven dit hitteschild (net onder het inlaatspruitstuk). Dit plaatje heeft een afmeting van ongeveer 2 bij 5 cm en zit met een boutje (aan de bovenkant) en een moertje (aan de onderkant) vast. Toen ik hier aan het rommelen was merkte ik dat er heel veel speling in zat, na het moertje en het boutje vastgedraaid te hebben was het geratel afgelopen!..zo simpel dus! Achja je moet het maar tegenkomen :-) Bedankt allemaal.

Groet,
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Scirocco of stel zelf een nieuwe vraag.