auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: ratel tik in motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

Beste Formumleden,

Ik ben ten einde raad. Is er iemand die heel goed diagnose kan stellen?

Ik heb een passat 1.9tdi variant 105 pk

Ik heb de laatste 3 maanden alleen maar problemen gehad.

Even een kleine opsomming (mischien hebben de storingen niets met elkaar te maken maar toch):

1 Het begon met een storing aan stuurvergrendelingsregelapparaat.
Laten vervangen.

2 Auto start wel maar slaat gelijk weer af: Brandstoffilter vervangen en o ring door Anwb.
Auto start weer en twee weken zonder problemen gereden.

2 weken later een storing in dashboard : oldruck motor aus, parkbremsefehler.

Laten uitlezen : luctmassameter vervangen en motor toerental. Niets aan de hand met de parkeerrem volgens dealer.
Ik Heb gelijk maar distributieriem en waterpomp laten vervangen wt daar was auto aan toe.

2 weken later : rare ratel in de motor; lijkt op 3 pitten te lopen. Gooi er wat olie bij ratel is weg.
Lijkt olie lekkage: ER zit olie in turboslang en EGR. de egr is vervangen, kleppendekselpakking vervangen. Geluid blijft.

Dealer adviseert eerst de kabelboom te vervangen. ratel blijft.
Vervolgens hebben ze bekeken of de pompverstuivers werken. Deze waren goed.
Turbo eraf gehaald en gecontroleerd . Turbo is goed. Zelfde turbo er weer op gezet . Geluid is weg.
Dealer weet ook niet wat het is!

3 dagen zonder raar bijgeluid gereden maar geluid is nu weer terug.

Ik wordt gek en weet niet meer wat te doen!

Ik hoop dat iemand me kan helpen , of ik rij het kanaal in.

groet Eric

Geplaatst door

munsteric@live.nl (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste is om het op te nemen en dan op Youtube zetten zodat wij het ook kunnen horen. (hoe en wat er allemaal gedaan is klinkt mij een beetje vreemd moet ik zeggen).

ricky 10
badge

13 jaar

Hebben ook al eens zo'n probleem gehad bij een touran,als je onder de auto stond leek het van het 2 massawiel te komen,nw geplaatst maar geluid bleef,toen de slang vd de interkoeler erafgehaald om beter te kunnen luisteren en toen was het geratel weg,slang er weer op en ratel weer terug,turbo erafgehaald en was niets aan te zien,in overleg met klant nw turbo geplaats en geluid was en is nog steeds weg.

gr,

Hans l

Hans4045 0
badge

13 jaar

Hans,

Dank je , maar waar ik bang voor ben dat als er een nieuwe turbo geplaatst wordt en het geluid niet weg is, ik een vermogen heb betaald en nog steeds een probleem heb. Ik vraag me zelfs nu af of de egr / LMM/ en al die andere onderdelen wel terecht zijn geplaatst..

Bijgaand de opname: Als het nodig is zal ik morgen met licht erbij proberen.

http://www.youtube.com/watch?v=eGh9WtfQu...

Is moeilijk te beoordelen maar het lijkt wel of de klepstoters tikken.


Gr John

je zegt zelf dat je de motor hoorde ratelen en toen olie erbij was ratel ff weg. stond je olie dan niet op peil? mischien ben je dan al te laat en heb je nu tog al schade aan je (drijfstang)lagers.

gr rien

riennoot 0
badge

13 jaar

Riennoot

Volgens mij heeft de auto nooit onder basisniveau gereden wel iets onder het maximumstreepje.
En wat dan niet begrijp dat het de ene keer weg is en dan weer terug komt.

Het toeval is dat ik vanmorgen naar Hartog tuning gereden ben om de auto te diagnogticeren, eerste 500 meter met flinke ratel. Ik kom daar aan na 3 km en de ratel is weer weg.

[quote=riennoot]je zegt zelf dat je de motor hoorde ratelen en toen olie erbij was ratel ff weg. stond je olie dan niet op peil? mischien ben je dan al te laat en heb je nu tog al schade aan je (drijfstang)lagers.

gr rien[/quote]
Rien,

Een drijfstanglager met overmatige ruimte die rammeld niet af en toe maar altijd en dan vooral als er vermogen gevraagd wordt.
Ik vermoed dat het in de klepstoters cq nokkenas zit.


Gr John

Als ik zo even een gok mag doen dan denk ik inderdaad ook dat er een klepstoter(s) stuk/gebarsten is zo te horen. De geluidskwaliteit is slecht maar volgens mij hoor ik ook de motor terugploffen in de inlaat en dat duidt vaak op een probleem met de kleppen/stoters dus verwijder klepdeksel maar weer en kijk heel goed naar de stoters. Ze moeten er mooi glad en vlak uitzien en geen barsten hebben of een deuk.
De turbo hoor je ook fluiten maar dat kan opzich geen kwaad.

ricky 10
badge

13 jaar

Oud draadje maar ik ondervind hetzelfde probleem.
VW passat 1.9 tdi 270k km. Tikkend geluid bij koude(re) motor. Blaast dan terug in de inlaat. Als je de inlaatslang van de gasklep haalt hoor je het heel hard en voel je hem terugblazen. Het geluid komt en gaat als hij dan weer warm is.

Ik zie niks overduidelijks aan de klepstoters. Maar bij een kromme klep lijkt het me sterk dat het geluid verdwijnt.

Zou je misschien willen vertellen wat bij jou de oplossing was?

BertWi 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.