close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Ratelen VW SDI

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: SDI - AQM DUS

Gegroet,

Ik ben de tevreden gebruiker van mijn VW Golf 4 SDI, uitgerust met de beresterke AQM motor, momenteel reeds met 182k km op de teller.
De laatste tijd merk ik dat bij accelereren, zo vanaf de 2000 rpm er een resonantie / luider geratel optreedt. Bij gas minderen, verdwijnt het geluid onmiddellijk. Ook bij constante snelheid, bij het nemen van een helling, komt het geluid terug (toename van de belasting?). Bij constante snelheid is er niets aan de hand.
Iemand die hier de oorzaak van ziet? Heb momenteel nog niet onder de auto gelegen om even te kijken, maar ik gok op de motorsteunen. Kan het zijn dat die na 180k al versleten zijn? Of misschien toch de uitlaat?
De auto heeft een DUS versnellingsbak, dus niet voorzien van de zwakke klinknagelverbinding meen ik ... De versnellingspook ratelt wel een beetje in neutraal (waarschijnlijk speling op het mechanisme, hoeft niets te maken te hebben met het huidig probleem, doet het trouwens al 70k).

Iemand die gelijkaardige problemen meegemaakt heeft, of de vinger op de wonde kan leggen?

groet
Pol

Geplaatst door

raz0r (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft deze al een bi massa vliegwiel?
Dirk

D1854 0
badge

11 jaar

dacht van niet...

raz0r 0

11 jaar

Dit type motor is NIET voorzien van een 2-massavliegwiel.
Dit type bak heeft geen lange levensduur en ik gok dan ook op de schakelbak.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

[quote=P. Kelder]Dit type motor is NIET voorzien van een 2-massavliegwiel.
Dit type bak heeft geen lange levensduur en ik gok dan ook op de schakelbak.

Gr. paul[/quote]
Ik had gelezen dat de klinknagel schakelbakken de codes DUU en DUW waren, en dat sinds de DUS bakken (2001) er bouten gebruikt werden? Klopt dit niet?

raz0r 0

11 jaar

Dit type bak is standaard voorzien van klinknagels. Na een evt revisie van speciale bouten.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Bummer.
Revisie dringt zich dus op.
Op hoeveel kan ik ongeveer rekenen voor deze revisie? Misschien best ook gelijk de koppeling vervangen als de handel uit elkaar ligt...
En zijn de problemen met de bak dan van de baan, of blijft het een zwak broertje?

dank voor de deskundige hulp !
Pol

raz0r 0

11 jaar

Ik zou dan denken aan een gemodificeerde gereviseerde ruilbak.
Prijzen kunnen onderling verschillen....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Dank je Paul,

Wat bedoel je met een "gemodificeerde" gereviseerde bak.
gereviseerd = lagers vervangen?
gemodificeerd = bouten ipv klinknagels?

raz0r 0

11 jaar

[quote=raz0r]gereviseerd = lagers vervangen?
gemodificeerd = bouten ipv klinknagels?[/quote]
Precies...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Nou daar kan ik dan dadelijk mee aan de slag.
Hartelijk dank Paul !

raz0r 0

11 jaar

U inloggen op onderdelenlijn, en daar de aanvraag inputten, al wie dan lid is en u kan helpen, stuurt u een mail met hun offerte.
Dirk

D1854 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.