Volkswagen Golf IV: slecht schakelen 1e en 2e versnelling

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Heren,

Heb pas een Golf 4 1.4-16v met een DUW bak gekocht die heeft het volgende probleem
- slecht en soms helemaal niet schakelen in 1e en 2e versnelling.
Met proefrit / aankoop niets gemerkt.
Zit al wel een andere bak onder.... (zo gekocht) Heeft iemand een idee of suggestie .....ik hoor het graag

groet Marcel

Markarmuis

Geplaatst door Markarmuis (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ASH-1 (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan je iets specifieker de klacht omschrijven?? Kraken met schakelen?? Hakerig schakelen?? Rijden of stilstaan??

Markarmuis (0) PRO, 11 jaar geleden

Bas,
schakelen (met lopende motor) vanuit stilstand niet in 1e of 2e versnelling te krijgen (blokkeerd) laat dan de koppeling nog een keer opkomen maar dat heeft geen zin / nut ......schakeld niet Hakkerig en geeft geen geluid (synchromesh) met schakelen.

schakeld ook vaak goed ...is geen pijl op te trekken ....warm of koude motor . . . doet het wanneer hij zin heeft.
de bak die er onderzit is al gereviseerd......


groet Marcel

ASH-1 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou toch beginnen met het schakelmechanisme af te stellen (fijnsafstelling) Weet niet exact hoe dat bij dit type bak gaat maar weet uit ervaring dat het zeker kan helpen. Ik dacht dat je het mechanisme moet lossen dan de pookhoes omhoog moet trekken... Daar zitten 2 ogen waar een pen door moet steken om ze tegenover elkaar te houden en daarna het mechanisme weer vastdraaien. Weet niet of dat voor dit yope bakis. Misschien dat ander forumleden meer weten.

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Klopt wel indien je kabels hebt, dan eerst de blokkering op de kabels lossen zodat de kabel vrij in het plastiek deel kan bewegen, dan de schakeltoren iets indrukken en het haakje wat hierop zit verdraaien zodat de schakeltoren blokkeerd, dan de pookhoes omhoog en pen of boortje door de ogen steken zodat de pook geblokkeerd is en in die positie de blokkering op de kabels weer borgen en dan haakje op bak en pen pook verwijderenen dan klaar.


Maar zou kunnen dat je ook een stang hebt, dan volgens mij bak in z'n vrij en dan de klem op stang oplossen en dan de pook zelfde manier borgen en dan klem op stang weer vastzetten.

Controleer ook of er geen speling op mechaniek zit en of de koppeling wel goed vrij komt.

Markarmuis (0) PRO, 11 jaar geleden

heren.... bedankt voor de tips...
Ben ff wezen kijken,weet niet of ik kabels heb (zag net wel wat stangetjes / overbrengingnen).
....hebben jullie misschien ook wat afbeeldingen (w.p.handboek o.i.d.) van de diverse aktiviteiten (blokkeerpinnen aanbrengen e.d.)
maakt het misschien iets makkelijker....alvast bedankt.

Markarmuis (0) PRO, 11 jaar geleden

Heren even een Update.......vandaag e.e.a.bekeken
Ik heb een versnellingsbak met schakelstang en diverse stangen-overbrengingen (korte stangetjes) .....geen kabels dus!!!!!!!!
...op die overbrengingen zitten spelingen ......heb nu iets van de pooksteun weggehaald waardoor hij meer naar links kan ..........ga het zo ff proberen.......wie weet.

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Vlak bij de stang vanaf pook heb je een soort bal zitten die weer die stangen bediend, is die bal nog goed?

Markarmuis (0) PRO, 11 jaar geleden

Richard.
...die bal zit aan het eind van de schakelstang en die kun je inderdaad op en neer bewegen (zit dus ruimte op)
ook op het stangendraaipunt richting bak (2 draaipunten).
heb de draaipunten even bekeken er zitten kunsstofbussen / ringen in . volgens mij moet ik dan een complete schakel mechaniek kopen.......
probeer het eerst zo...enkijk hoe het is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.