Hallo,Mijn Passat 115 pk ATJ motor ,Heeft een irritante geluid met 1800 toeren en met elke versnelling.
Ben bij de dealer geweest en die zegt dat het de KATALYSATOR is .Moet ik ze nou geloven.Zou er iets anders aan de hand zijn.
Bij voorbaat dank aan alle.Groeten uit Rotterdam
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
uit het oogpunt van jou portomonee zou je de diagnose van de dealer kunnen betwijfelen, heeft men jou ook nog het één en ander laten zien ?
paul,
[quote=paulkelder]uit het oogpunt van jou portomonee zou je de diagnose van de dealer kunnen betwijfelen, heeft men jou ook nog het één en ander laten zien ?
paul,[/quote]
Nee Paul,wel ben ik er geweest voor de Distr.riem enalles wat er bij zit incl. de waterpomp te vervangen.Ik werd terug gebeld voor de multiriem spanner dat hij de oorzaak was van de resonantie .Ik heb de oude spanner gezien en inderdaad hij was er slecht aan toe.Maar de resonantie bleef aanhouden.Toen zeiden ze dat het aan de flex.stuk van de kat. was en deze zou dan een hele onderdeel zijn samen met de Kat.Wat adviseer jullie me voor een volgende stap.Zo erg is het nou ook al weer niet dat geluid want ik trek meestal wel heel snel erdoorheen.SOms dan moet je wel 80 km/h rijden in z'n 5 dan heeft hij wel 1800 toeren .Enige suggesties zijn welkom.Groetjes uit Rotterdam
17 jaar
resonantie kan ook de oorzaak zijn van een defect aan de vrijlooppoelie deze is overigens zonder demontage te controleren. het flex-stuk komt heel zelden eens voor, ook deze kan men soepel maken en hoeft bij voorbaat niet altijd worden vervangen.
paul,
Bij een A3 met dezelfde klachten, echter dan bij 4000 toeren, brak er een motorsteun en kieperde het blok naar beneden.
Nadat er een nieuwe motorsteun gemonteerd was, was de resonantie weg.
Je weet maar nooit.....
17 jaar
[quote=paulkelder]resonantie kan ook de oorzaak zijn van een defect aan de vrijlooppoelie deze is overigens zonder demontage te controleren. het flex-stuk komt heel zelden eens voor, ook deze kan men soepel maken en hoeft bij voorbaat niet altijd worden vervangen.
paul,[/quote]
Paul ,hoe controleer je de vrijlooppoelie,en hoe maak je het Flex-stuk soepel.Als ik enig uitleg heb kan ik het mischien voorstellen bij een maat van me,In ieder geval "niet geschoten is altijd mis".
Elk geval bedankt voor je reacties...
17 jaar
Heeft deze motor geen tweemassavliegwiel?
jawel.... maar onder belasting resoneert zo'n vliegwiel niet, maar zoals je zegt het heeft er wel iets van weg.
paul,
Is het geluid ook hoorbaar bij 1800 toeren en INGETRAPTE KOPPELING danwel in zijn vrij gezet of alleen tijdens het RIJDEN met de auto?
17 jaar
De resonatie waar jullie over discusieeren is afkomstig van het flexibele gedeelte van de voorpijp.
Een tijdelijke oplossing is de voorpijp met katalisator vervangen maar na verloop van tijd komt dit geluid terug.
Helaas zal je er mee moeten leven of hogere toerentallen gebruiken.
17 jaar
[quote=Nootdorp]De resonatie waar jullie over discusieeren is afkomstig van het flexibele gedeelte van de voorpijp.
Een tijdelijke oplossing is de voorpijp met katalisator vervangen maar na verloop van tijd komt dit geluid terug.
Helaas zal je er mee moeten leven of hogere toerentallen gebruiken.[/quote]
ik ken geen één passat met deze kwaal.. ''toch opmerkelijk'' al hoewel heel soms maar eens voorkomt, het is zeker niet structueel.
paul,
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem niet bestaat of denk jij ik weet het niet dus het bestaat niet????
Zelf ben ik al 24 jaar werkzaam bij een dealer en geloof mij het probleem is er.
17 jaar
[quote=Nootdorp]Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem niet bestaat of denk jij ik weet het niet dus het bestaat niet????
Zelf ben ik al 24 jaar werkzaam bij een dealer en geloof mij het probleem is er.[/quote]
voorpijp met kat wordt enkel vervangen indien het flexibele deel stuk is dan wel losgelaten, maargoed zoals je kunt lezen gaat hier om de Katalysator.
paul,
[quote=paulkelder][quote=Nootdorp]Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem niet bestaat of denk jij ik weet het niet dus het bestaat niet????
Zelf ben ik al 24 jaar werkzaam bij een dealer en geloof mij het probleem is er.[/quote]
voorpijp met kat wordt enkel vervangen indien het flexibele deel stuk is dan wel losgelaten, maargoed zoals je kunt lezen gaat hier om de Katalysator.
paul,[/quote]
Hallo Paul,denk je dat met het soepel maken van het flex gedeelte het geluid weg gaat,wat is je advies??
Alvast bedank ik iedereen met de bijdrage.
17 jaar
[quote=sissi][quote=paulkelder][quote=Nootdorp]Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem niet bestaat of denk jij ik weet het niet dus het bestaat niet????
Zelf ben ik al 24 jaar werkzaam bij een dealer en geloof mij het probleem is er.[/quote]
voorpijp met kat wordt enkel vervangen indien het flexibele deel stuk is dan wel losgelaten, maargoed zoals je kunt lezen gaat hier om de Katalysator.
paul,[/quote]
Hallo Paul,denk je dat met het soepel maken van het flex gedeelte het geluid weg gaat,wat is je advies??
Alvast bedank ik iedereen met de bijdrage.[/quote]
probeer het maar, het is mij altijd nog gelukt.
paul,
[quote=Nootdorp]Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem niet bestaat of denk jij ik weet het niet dus het bestaat niet????
Zelf ben ik al 24 jaar werkzaam bij een dealer en geloof mij het probleem is er.[/quote]
Dan sta je volgens mij fout ingeschreven. Je staat namelijk als particulier te boek!
Sytze
ik heb een zelfde probleem bij ca 1550 toeren. ik heb alle tips wat ik van dit forum heb gekregen geprobeerd. alle hitteschilden gecheckt op vrijliggen, alle kunststof delen rondom de motor gecheckt op loszitten. ik zie wel iets van opgedroogde rode smurrie aan de onderzijde van de rechter motorsteun maar men zegt dat als die defect is de motor moet bonken en schudden.
als ik echter het flexibele stuk in de uitlaat "masseer"door met de uitlaatpijp te bewegen heb ik het idee dat het even minder is maar het komt erg snel terug. je krijgt er grijze haren van;
Misschie heeft toch nog iemand een ingeving
mvg Jo
17 jaar
je kan ook een los flex deel vervangen
is goedko(per) dan compleet deel
opmeten de dikte van de pij(en) en gewoon er tussen lassen
ik heb hier goede ervaring mee
deze zijn al wat soepeler als de meeste orignele
vaak is het de inlaatbuis van het luchtfilter. Dan zijn de nokjes ophet luchtfilterhuis weggesleten en moet de luchtfilter met aanzuigbuis vervangen worden als je het goed wil hebben of anders kit er tussen stoppen zodat het vast blijft zitten.
Groet Thijs
kan je zo,n stuk co2 lassen ? of is dit rvs wat argon arc gelast moet. Waar krijg je zo,n tussen stuk?
Jo
17 jaar
is gewoon origineel uitlaat pisbakken staal
kan je gewoon co2 lassen
heb dit per ongeluk ook weleens met rvs draad gedaan,maar dit is erg hard en wil weleens losscheuren naast de las
mvg jerry
Hoi, Dit soort problemen is soms om gek van te worden en uiteindelijk geef je alles de schuld. Bij mijn Passat (1.9 Tdi 90 pk AHU) ook een heel hinderlijke resonantie rond de 1300 toeren. Alles afgezocht. Uiteindelijk bleek het een heel l***ige oorzaak. Boven op de motor is een schild gemonteerd. Daarop is het VW-embleem met drie pennetjes gedrukt met een zelfborgend ringetje. Dit embleem lag net iets los, zodat het bij een bepaald toerental in zijn eigen frequentie begon mee de trillen.
Schild eraf gehaald. Voorzichtig de borgringetjes eraf gepeuterd. Onder het embleem een klein stukje poetsdoek o.i.d. gelegd. Embleem erop en de borgringetjes teruggeplaatst en stevig aangedrukt. Vanaf dat moment lag het embleem vast en nog leuker: de irritante resonantie was verdwenen.
Ik weet niet of dit ook bij jou de oorzaak is maar ik wil je deze info niet onthouden.
groet,
Olleke
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar