hallo,
Ben al enige tijd in 'discussie' met mijn garage over het probleem dat mijn auto bij het naar links sturen een KNAK geeft. Vorige week weer langs gebracht, maar ze konden voor de 4e keer niets vinden. Nu kom ik er net achter dat de auto aan de linkerkant ook wat lager hangt als rechts, er zit rechts meer ruimte tussen wiel en carosserie dan aan de linker kant.
Zelf vermoed ik een defect lager op de veerpoot (schokbrekers zijn getest en waren prima, en de veer lijkt niet gebroken o.i.d.)
Volgende week heb ik een afspraak bij een andere garage gemaakt om de veerpootlagers te laten vervangen (bij John hier van het forum :) hi hi), omdat ik zo zeker ben dat het daar aan ligt. ga ik het probleem hier waarschijnlijk mee verhelpen zo? (meteen beide veerpootlagers maar ff vernieuwen trouwens)
groet Bas
o ja,
- heb het stuur al een een stukje laten verstellen naar rechts omdat ik vond dat hij scheef stond
- als ik optrek bij een stoplicht trek de auto meteen naar links
- heb het idee dat sturen naar rechts meer 'draaiing' van het stuur vraagt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toch maar eens goed kijken naar de veer links,komt wel vaker voor dat deze gebroken is.
Kijk goed of het uiteinde van de veer tegen de aanslag aan ligt (tegen een opstaand randje) in het bedje.Boven en beneden.
Ricky,
toch geen ex schade bakkie?
nee, geen schade bak. Auto is echt in prima staat verder en niks te klagen. En dit probleem is pas een maandje of 3 geleden begonnen....
17 jaar
Wanneer het toplager kapot is wil het stuur inderdaad scheef staan. Het mooie is dat de lagers in de auto te vervangen zijn, hoef je de veerpoot er tenminste niet uit te halen.
Jos.
ok toplagers zijn vervangen, alle klachten zijn verholpen, behalve de KNAK... die zit er jammer genoeg nog steeds in. Als ik de knak zou moeten omschrijven lijkt het geluid mij het meeste op een ijzeren stang o.i.d. waar druk op staat, en wanneer ik stuur dan verschiet de stand ineens, zo vind ik het het meeste klinken. Vind het nog steeds raar dat het alleen bij bochten naar links is. Meestal zij vanuit normale stand naar 90graden draaien, komt de knak zo bij een graad of 45 gedraaid te hebben.
Krijg steeds meer het idee dat ik het probleem moet gaan zoeken in het stuurhuis of iets wat daaraan verbonden zit, maar aan de andere kant denk ik dat speling in het stuurhuis het knak effect op beide kanten zou moeten hebben. Misschien een scheef subframe o.i.d.?
Iemand misschien suggesties hoe ik het beste te werk kan gaan om de daadwerkelijke boosdoender op te sporen?
groeten Bas
17 jaar
Laatst ook gehad met een Audi A3 1997 deze heeft hetzelfde onderstel. Waren de Fusse kogels zat heel veel ruimte op ik dacht eerst ook aan een stuurhuis maar was gelukkig niet zo.
was het bij jou ook een echt 'knak' geluid?
17 jaar
Ja een knakken en kraakend geluid. Aan de hoesjes was niks te zien.
Wat vaak stuk gaat bij een golf 4 zijn: Draagarm rubbers, pendelstangen van stabilisator, sabilisatorrubbers, fussekogels. dit kan allemaal een knakend of bonkend geluid in het voorterein veroorzaken.
Succes
heb de stabilisatorrubbers + verbindingsstangen (zijn dat de pendelstangen?) + veerpootlagers al vervangen... blijft dus draagarmrubbers + fuseekogels over hihi :)
en misschien zit het ook wel in de stuurstangen.....
17 jaar
nog even wat preciezer zijn:
nu de veerpootlagers zijn vervangen is de enige klacht nog de KNAK (alleen bij lage snelheden en bochten naar links) waarbij het volgende mij opvalt:
1. als de auto nog koud is hoor ik de stuurbekrachtiging 'werken' (tenminste ik denk dat het de stuurbekrachtiging is) en dit is alleen bij bochten naar links. Ik hoor echter geen geknak. Het sturen naar links gaat dan ook wat zwaarder dan naar rechts.
2. meestal zit ik tegen de tijd dat de auto warm is al op de snelweg en is er niks aan de hand.
3. dan kom ik van de snelweg af en dan begint het geknak. Is haast bij iedere bocht naar links weer eenmalig 'KNAK'. Meestal een 2e knak bij het weer terug sturen.
4. hoe langer ik in de stad blijf rijden hoe harder en vaker ik het geknak hoor. Helemaal als er een tweede persoon in de auto stapt lijkt het erger te worden. Heb nog getest of ik wat merkte of als ik de radio keihard zet ik wat hoor, maar dan hoor ik niks knakken maar voel het wel heel lichtjes in mijn stuur. Het lijkt wel of er een bepaald punt is waar ik 'overheen' moet sturen waardoor de knak komt.
Ik ben het probleem na enkele maanden echt BEU nu, dus roept u maar suggesties :-)
p.s. garage zei dat het alleen zou kraken wanneer het de fusee kogels zouden zijn.... klopt dat?
p.s.2 - Weet niet of het van belang is maar nog het volgende:
- het stuur komt zelf nooit helemaal recht terug naar het midden, moet altijd een klein stukje 'helpen'. Het stuur trilt echter niet noemenswaardig, ook niet op de snelweg bij 120+
- heb deze 'knak' eerder aan de rechterkant gehad, ben toen naar de garage geweest en die hebben, en ik citeer: "wat bouten uit het subframe wat los gehaald aan de rechterkant en eraan lopen sjorren, en toen schoot er ergens een bout o.i.d. 'erin' waardoor er iets op zijn plaats schoot"... en toen was die rechter kan weer 'knak'loos
17 jaar
Hoor je de "knak"ook als je stilstaat? zoja,makkelijk op te sporen op een platenbrug.
Hoor je de "knak" echt aan de buitenkant? (niet toevallig stuurkollom?)
Heb je de veren echt goed bekeken?? ivm scheve auto.
Ricky,
Dag Ricky,
ja vorig weekend de veerpootlagers vervangen en de hele veerpoot schoongemaakt, bekeken etc etc
Veren waren toppie, en auto staat nu ook echt niet meer scheef hoor. Als ik stil sta hoor ik geen knak bij het sturen . Stuur geeft verder geen noemenswaardige speling ofzo. Ik hoor de knak voor mijn idee ergns net links van het midden komen.
Hoe kan ik controleren of het evt een stuurkolom is?
17 jaar
Als het de stuurkollom zou zijn,dan hoor je hem ook wel als je stilstaat,maar je hebt het alleen tijdens het rijden,dus wanneer iets belast wordt.
Ik zou echt alle bouten controleren,van subframe/motorsteunen tot stuurhuis.
Je zegt dat het stuur zwaarder gaat naar links,en je hebt ook de knak naar links,het zou in het stuurhuis kunnen zitten,maar dit is echt iets wat je moet horen,want voor hetzelfde geld is het toch een fussee of stuurkogel.
Een wiellager kan ook een knak geluid geven,maar daar gaat het stuur niet stroever van draaien.
Maar dat de garage na 4x nog niets heeft kunnen vinden is ook wel erg raar,bijgeluiden zijn altijd op te sporen.
Is het trouwens een korte doffe knak,of heeft de knak een soort van nagalm?
Ricky,
[quote=zillion]nog even wat preciezer zijn:
nu de veerpootlagers zijn vervangen is de enige klacht nog de KNAK (alleen bij lage snelheden en bochten naar links) waarbij het volgende mij opvalt:
1. als de auto nog koud is hoor ik de stuurbekrachtiging 'werken' (tenminste ik denk dat het de stuurbekrachtiging is) en dit is alleen bij bochten naar links. Ik hoor echter geen geknak. Het sturen naar links gaat dan ook wat zwaarder dan naar rechts.
2. meestal zit ik tegen de tijd dat de auto warm is al op de snelweg en is er niks aan de hand.
3. dan kom ik van de snelweg af en dan begint het geknak. Is haast bij iedere bocht naar links weer eenmalig 'KNAK'. Meestal een 2e knak bij het weer terug sturen.
4. hoe langer ik in de stad blijf rijden hoe harder en vaker ik het geknak hoor. Helemaal als er een tweede persoon in de auto stapt lijkt het erger te worden. Heb nog getest of ik wat merkte of als ik de radio keihard zet ik wat hoor, maar dan hoor ik niks knakken maar voel het wel heel lichtjes in mijn stuur. Het lijkt wel of er een bepaald punt is waar ik 'overheen' moet sturen waardoor de knak komt.
Ik ben het probleem na enkele maanden echt BEU nu, dus roept u maar suggesties :-)
p.s. garage zei dat het alleen zou kraken wanneer het de fusee kogels zouden zijn.... klopt dat?
p.s.2 - Weet niet of het van belang is maar nog het volgende:
- het stuur komt zelf nooit helemaal recht terug naar het midden, moet altijd een klein stukje 'helpen'. Het stuur trilt echter niet noemenswaardig, ook niet op de snelweg bij 120+
- heb deze 'knak' eerder aan de rechterkant gehad, ben toen naar de garage geweest en die hebben, en ik citeer: "wat bouten uit het subframe wat los gehaald aan de rechterkant en eraan lopen sjorren, en toen schoot er ergens een bout o.i.d. 'erin' waardoor er iets op zijn plaats schoot"... en toen was die rechter kan weer 'knak'loos[/quote]
Ik heb een soortgelijkend probleem met mijn Passat uit 92, de droge kankken naar links en recht komen boven uit de stuurkolom ook bij stilstaand draaien, kan verder niks aan gedaan worden.
Het iets zwaarder naar links sturen heb ik ook het gevoel van en lijkt het net dat je door eenklein zwaar punt gaat alsje door draait, naar rechts heb ik dat niet, ook hier is alles nagekeken en kan men niks vinden, zeker een VW kwaaltje zonder oplossing.
17 jaar
[quote=Leen6477]een VW kwaaltje zonder oplossing.[/quote]
wat heet geen oplossing! voor alles is een oplossing, alleen wil men vaak geen geld steken in een wat ouder voertuig... maar alles is te repareren @leen.
paul,
het vreemde is dat ik bij stilstaand sturen nergens last van heb. Vanmorgen moest ik trouwens even 180 graden draaien voor een parkeerplekje, en toen begon het weer te klinken als mijn golfje 3 van vroeger die een kapotte homokineet had. Is dit makkelijk te controleren of dit het is, en zo ja hoe :)
Ik wordt er echt helemaal gek van, nu al weer 6 mogelijkheden wat het kan zijn, maar niemand weet precies wat het is.... En zelfs als ik het alleen laat controleren gaat dat weer uren duren en rekenent de garage weer veel te veel :(
het moet volgens mij wel iets zijn qua speling (al dan niet doordat het vet/olie warm wordt) want 's morgen is er weinig aan de hand.
volgens mij kunnen het de volgende zaken nog zijn:
- homokineet
- draagarmrubbers
- spoorstang
- stuurstang (of is dat een 'spoorstang' ??)
- fuseekogels
- wiellagers
maar zoals je ziet wordt dat een beetje een prijzig verhaal om alles preventief te gaan vervangen in de hoop dat het probleem wordt opgelost...
17 jaar
Bij sommige helpt het om de kogel van de spoorstang te vervangen, soms het stuurhuis vast te zetten, die zit wel vast maar niet vast genoeg, soms stuurkogel, homkineet blijft ratelen bij uitsturen.
Bij mij komt de knak uit de bovenzijde van de stuurkolom en dat is duidelijk hoorbaar, ook bij stilstand.
Natuurlijk is alles te verhelpen, maar wat al geschreven is om alles preventief te vervangen en dan maar te hopen dat het opgelost is, wordt wel een heel erg duur geintje.
17 jaar
Als ik Zillion was zou ik naar een andere garage gaan hiermee,want na 4x nog geen oplossing is wel raar,of het moet zo zijn geweest (zoals Paul al bedoeld) dat er niet teveel tijd in mocht gaan zitten,maar dat weet ik natuurlijk niet of dat zo is,want een knak die zo lastig te vinden is kan veel tijd in gaan zitten om op te sporen.
Rij gewoon langs een paar garage's/dealers en vraag of ze even willen meerijden,een beetje garage doet dat wel,duurt maar een paar minuten.
Ricky,
het mooie is dat ik al langs 5 garages ben geweest (1 off. dealer) ermee en nog steeds geen oplossing.
En de auto is nu net uit de garantie, maar ze hebben me beloofd het probleem op te lossen, maar ze weten gewoon niet wat het is. En ze zien het niet zitten om dingen preventief te gaan vervangen. Dus ik moet zelf komen met het probleem, en dan gaan ze het oplossen voor me... ja ik weet het, beetje rare manier van garantie geven maarja, het zij zo. Dus in principe is het geen kwestie van dat het geen geld mag kosten, maar ik wil niet gaan betalen om een andere garage te laten zoeken naar het probleem terwijl mijn garage, als ze weten wat het is, alles in orde maken.. :(
17 jaar
Ok het is wel goed dat ze buiten de garantie je nog willen helpen,maar dat ze het aan jouw overlaten wil al genoeg zeggen,ik vind wie a zegt moet dan ook b zeggen,rare garage.Ze willen er blijkbaar geen tijd insteken,want anders was het allang opgelost,alles is namelijk te verhelpen.Ze willen het wel voor je oplossen,maar jij mag het uiteindelijk doen!.
Ja dan word het lastig om te vinden.
-Als de homokineet stuk is geeft deze meerdere tikken in een bocht,en niet 1 tik/knak.
-Draagarmrubbers geven niet 1 knak,maar kraken voornamelijk.
-Spoorstangkogel of fusseekogels zou kunnen,maar die hoor je meestal ook bij stilstaand op een platenbrug,in iedergeval bij ingeveerde toestand,maar er zou een kogel kunnen zijn die stroef draaid,en daardoor een bijgeluid veroorzaakt.
-Wiellager zou kunnen,maar daat gaat ie niet zwaarder van sturen.
-zit toch te denken aan toplagers,gebroken veer,losse bouten,kruiskoppeling van stuurkollom,misschien wel de carosserie die je hoort,torsie (wel vaker gehad,helemaal lastig om te vinden).
Krik de auto aan de voorkant in z'n geheel op,en draai aan de wielen (sturen zeg maar),kijk dan of het naar links en rechts net zo soepel gaat.
Ricky,
- Toplagers zijn vorige week net vervangen
- Veer is in orde heb ik toen gezien
- heb echt iedere bout aan de onderkant goed vastgedraaid
kruiskoppeling.... leuk....puntje 7 op de lijst ;)
voor mij is het juist zo vreemd dat hij pas na een minuutje of 20 rijden begint met het knakken...
17 jaar
Dus als je koud wegrijd dan hoor je die knak in geen enkel geval?
Dan lijkt het mij iets te maken te hebben met iets wat warm wordt naar verloop van tijd en dan stroef gaat lopen,en dat datgene het geluid veroorzaakt.
Zou dus wiellager kunnen zijn of toch de homokineet,maar stuurhuis net zeveel.
Eigenlijk kan ik vanachter de pc niets meer opnoemen,dit moet je echt horen om er iets van te kunnen zeggen.
Wat zeiden die andere garage's? was er niet eentje die wel iets kon zeggen?
Anders gewoon doorgaan met garage's afgaan,zal vast wel iemand zijn die het misschien bekend voorkomt.
Ricky.
Dus als je koud wegrijd dan hoor je die knak in geen enkel geval? --> dat klopt
de knak klinkt echt als bv je schouder ofzo, die kan ook wel eens zo lekker knakken (en toch ben ik pas 27 ;) )
echt zo'n lekkere kort felle knak.
In eerste instantie dachten er 2 garages aan de veerpootlagers, maar dat is dus al vervangen.
17 jaar
Is die knak altijd op dezelfde stand van het stuur (ondanks snelheid),of ligt het meer aan de zijdelingse kracht die wordt uitgeoefend in de bocht (belast).
Dus als je rustig door dezelfde bocht gaat hoor je niets en doe je diezelfde bocht wat sneller (meer belast) dan hoor je het wel?
Blijft lastig achter een scherm.
Ricky,
daar zou ik nog eens extra op moeten gaan letten om hier zeker van te zijn. Zo in eerste instantie zou ik zeggen dat hij het altijd doet, langzame bocht of snelle bocht. Zouden beide gevallen andere oorzaken moeten hebben denk je?
vanmorgen bv moest ik even straatje keren (is toch wel langzaam rijden) en toen had ik even het idee dat alles uit elkaar zou knakken :)
en ik lees maar weer half zie ik.... heb het idee dat de knak altijd is bij een graadje of 45 draaien aan het stuur...
17 jaar
Bijvoorbeeld als het een loszittende bout zou zijn of een wiellager,dan zou het kunnen dat je deze niet hoort als je rustig door een bocht gaat,maar wel als je wat sneller gaat ivm de kracht die erop komt te staan.
Probeer dit maar eens uit voor een betere diagnose.
ok, ga straks eventjes goed opletten :)
17 jaar
heb net even goed opgelet met rijden en kom tot het volgende:
- als ik echt langzaam rij (< 5km/h) dan hoor ik niks knakken
- op een [b]erg oneffen[/b] weg is het knakken: vaker en harder , zelfs bij het terugsturen na eerst links te hebben gestuurd of zelfs af en toe bij helemaal niet sturen knak er vanalles.
voor 'de grap' wat foto's gemaakt van de onderkant omdat ik benieuwd was hoe het er uitzag, en op 2 foto's vielen me wat vochtige plekken op, als ik aan die plekken voel lijkt het vet/olie te zijn, misschien dat deze foto's wat duidelijkheid geven:
[img]http://www.inktcartridge-navullen.nl/1.j...[/img]
[img]http://www.inktcartridge-navullen.nl/2.j...[/img]
17 jaar
Maar daar kan eigenlijk geen olie komen,hoogstens vet vanuit het hoesje die om de kogel zit,kijk eens goed naar het hoesje of er geen scheur in zit,kan dat niet echt goed zien,maar het lijkt er wel goed uit te zien.
Die natte plek op de onderste foto lijkt wel alsof je door een plas gereden bent,de rest van de draagarm lijkt ook wel nat te zijn.Heeft het niet geregend bij jou?
Je zou die kogel eens moeten controleren op speling,maar daarvoor moet hij op de brug.
nee hoor, heeft al een paar dagen niet geregend, en vandaag was het heel de dag lekker zonnig en een graadje of 25 :)
en met kogel controleren, bedoel je dan die uit de circel op plaatje 1?
Ik heb morgen de mogelijkheid om hem op een brug te zetten dus ga morgen meteen ff nakijken dan.
17 jaar
mss is het wel een rotule had dit ook laatst bij mijn golf 3 telkens ik links draaide en ik wat onnefenheden had op de baan dat hij zo wa kraakte.
da houdt eigenlijk u wiel wat in balans bij het draaien en als dit afgebroken zit dan kan het meer bewegen je wiel en dit hoor je dan door gekrak bij het indraaien van bochten enzo waar de baan niet echt effen is . precies of er met een steen word geklopt onderaan je auto.
17 jaar
Beste knakker... :-)
Zillion, ik heb volgens mij precies hetzelfde probleem met een Bora TDI uit 2000. Ik heb echter nog niet al te veel vervangen, maar ook regelmatig gevraagd aan garages wat het probleem kan zijn. Men vermoed dat het aan één van de veerschotels ligt, deze is ingespoten (met vet), maar om het goed op te lossen zou er wat onderdelen vervangen moeten worden.
Ik deel vrijwel alle 'belevings ervaringen' van het knakken. Het heeft zeker met temperatuur / luchtvochtigheid te maken kan ik constateren. Het begon met een knakje, maar in de winter had ik er nauwelijks last van. Een paar droge zomerdagen en dan knakt het enorm bij mij.
Ricky, je zei iets over wat voor knak. Ik vind het ook wel te omschrijven als 'klonk' zeg maar, iets langer dan een knak (bij mij tenminste), het galmt naar mijn idee wel heel eventjes door.
Zo vreemd dat zo'n hard geluid zo slecht vindbaar is...
17 jaar
[quote=broom]Beste knakker... :-)
Zillion, ik heb volgens mij precies hetzelfde probleem met een Bora TDI uit 2000. Ik heb echter nog niet al te veel vervangen, maar ook regelmatig gevraagd aan garages wat het probleem kan zijn. Men vermoed dat het aan één van de veerschotels ligt, deze is ingespoten (met vet), maar om het goed op te lossen zou er wat onderdelen vervangen moeten worden.
Ik deel vrijwel alle 'belevings ervaringen' van het knakken. Het heeft zeker met temperatuur / luchtvochtigheid te maken kan ik constateren. Het begon met een knakje, maar in de winter had ik er nauwelijks last van. Een paar droge zomerdagen en dan knakt het enorm bij mij.
Ricky, je zei iets over wat voor knak. Ik vind het ook wel te omschrijven als 'klonk' zeg maar, iets langer dan een knak (bij mij tenminste), het galmt naar mijn idee wel heel eventjes door.
Zo vreemd dat zo'n hard geluid zo slecht vindbaar is...[/quote]
Als het een knak/bonk/klonk met een beetje nagalm is,dan zit het meestal in iets wat aan de veerpoot zit bevestigd omdat de veer zelf deze knak/bonk/klonk versterkt ivm de trillingen die dan ontstaan in de veer.
De fuseekogel zou kunnen,maar dan hoor je hem meestal ook erbij kraken omdat de kogel stroef draaid.
Het is echt een klacht die je moet horen....
[quote=zillion]nee hoor, heeft al een paar dagen niet geregend, en vandaag was het heel de dag lekker zonnig en een graadje of 25 :)
en met kogel controleren, bedoel je dan die uit de circel op plaatje 1?
Ik heb morgen de mogelijkheid om hem op een brug te zetten dus ga morgen meteen ff nakijken dan.[/quote]
Ja,die bedoel ik,beste is in ingeveerde toestand op platenbrug zoals de auto ook op de weg staat.
Ricky.
[quote=broom]Beste knakker... :-)
deze is ingespoten (met vet), maar om het goed op te lossen zou er wat onderdelen vervangen moeten worden.[/quote]
Heeft dit iets geholpen?
[quote=broom]Ik vind het ook wel te omschrijven als 'klonk' zeg maar, iets langer dan een knak[/quote]
ja vind ik ook, een klonk/knak geluid is het. Ik zou het beschrijven als bv een as met een lager eraan, waar aan gedraaid word, en dat deze dan 'ineens' verschiet o.i.d. Dan zou ik me het geluid voor kunnen stellen :)
Maar ik ben dit echt kots en kots beu nu. Al zoveel garages bezocht, en niemand kan uitsluitsel geven over het probleem.
Broom, ik ga net zo lang door tot ik het probleem heb gevonden hoor, mocht jij meer info hebben laat het me aub even weten :) want ik wordt helemaal GEK!!
17 jaar
[quote=zillion]vanmorgen bv moest ik even straatje keren (is toch wel langzaam rijden) en toen had ik even het idee dat alles uit elkaar zou knakken :)...[/quote]
Is dat altijd zo? Lijkt me toch een belangrijke opmerking. Toch de homokineet?
Als ie dat altijd doet met ver insturen kan je sowieso makkelijker verder zoeken.
Groetjes Ronald.
17 jaar
nee doet het niet altijd, bv wanneer de auto koud is hoor ik het niet.
Pas na een tijd rijden begint het knakken. En dan doet hij het, en altijd durf ik niet te zeggen maar wel heel vaak, ook bij het ver insturen. Maar helaas ook bij het uitsturen, licht in/uit sturen.
17 jaar
Of het er wat mee te maken heeft weet ik niet, maar wanneer het knakken/knoekken begint en ik neem een bocht naar links dan voelt de auto wat 'onzeker'. Net alsof ik bv rij met een slappe band o.i.d. (terwijl ik dit pas gecontroleerd heb en dit iedere maand doe) Of de auto een beetje wil gaan 'zwabberen' zeg maar.
Merk inmiddels ook een hele lichte trilling onderin het stuur bij 80+ km/h. Is echt maar heel lichtjes en weet niet of dit al was voorheen of niet, echt ernstig is het verder niet. Waarschijnlijk is dit laatste gewoon normaal op de snelweg.
17 jaar
probleem opgelost! waren 2x langere bouten gebruik voor het vastzetten van de stabilisatorstang rubbers. Nieuwe bouten erin en weg problemen :)
17 jaar
[quote=zillion]probleem opgelost! waren 2x langere bouten gebruik voor het vastzetten van de stabilisatorstang rubbers. Nieuwe bouten erin en weg problemen :)[/quote]
Dus de beugels van de rubbers zaten niet helemaal vast? Omdat de kop van de bout tegen het subframe aan zou moeten komen als je te lange bouten gebruikt.
Dan ben je echt een....******.......
het hoe/wat begreep ik niet helemaal van de monteur die het heeft gefixt, maar wat ik begreep was dat ze wel vaker langere bouten gebruiken omdat het dan makkelijker vast gezet kan worden. En ze hadden het vaker gezien dat deze klacht dan optrad, maar bouten van deze lengte waren absurd zei hij. De originele bouten zijn ook geen standaard maat, zijn normaal korte bouten met een extra beetje schroefdraad eraan. Zomaar een andere bout erin draaien kan dus niet. Was een 'bekend VW weetje' zei hij.
17 jaar
[quote=zillion]het hoe/wat begreep ik niet helemaal van de monteur die het heeft gefixt, maar wat ik begreep was dat ze wel vaker langere bouten gebruiken omdat het dan makkelijker vast gezet kan worden. En ze hadden het vaker gezien dat deze klacht dan optrad, maar bouten van deze lengte waren absurd zei hij. De originele bouten zijn ook geen standaard maat, zijn normaal korte bouten met een extra beetje schroefdraad eraan. Zomaar een andere bout erin draaien kan dus niet. Was een 'bekend VW weetje' zei hij.[/quote]
Wat een eikel dan die die bouten gemonteerd hebt,ik gebruik altijd de boutjes waar de achterremklauw mee vast zit,zijn precies je juiste lengte.
Ricky,
en helaas, het hele verhaal hierboven is toch niet de oplossing geweest. Na het vervangen van de bouten leek het opgelost te zijn, maar na een klein weekje was het toch weer terug. Inmiddels wederom de verbindingsstangen van de stabilisatorstang wederom laten vervangen op advies vw dealer, tevens nieuwe schokbrekers erop. Maar nog steeds die knak bij het sturen naar links.
Bij heel langzaam rijden+sturen is er niks aan de hand, pas wanneer ik 30+ rij en een bocht neem hoor ik die knak. En dan alleen als ik een stuk gereden heb en alles goed warm is. Over 2 weken gaat de auto wederom naar de dealer, maar dan voor een grondige check, want ik ben het nu echt beu.
Nog even goed nagedacht over wanneer het precies is begonnen, en dat was na de volgende werkzaamheden:
- vervangen stabi. rubbers
- stuur 2 tandjes naar links verdraaien omdat het een ietsje scheef stond (???)
- verwisselen van de wielen voor <-> achter omdat er problemen waren bij het uitlijnen (auto bleef naar 1 kant trekken)
Toen waren de rubbers eerst aan het kraken, ingespoten met vet en dat probleem was weg. Toen begon het 'knakken' aan de rechterkant.
Auto weer terug gebracht, en wat ze toen precies gedaan hebben weet ik niet, maar hij omschreef het als: "hebben bouten van subframe losgemaakt en toen aan het geheel lopen schudden, en toen hoorden we iets op zijn plek schieten"
Het knakken rechts was toen inderdaad weg (nooit meer rechts gehoord), maar is toen vrijwel direct begonnen aan de linkerkant.
Later bleek dus dat er veel te lange bouten zijn gebruikt voor het vastzetten van de rubbers, en deze heb ik dus later laten vervangen door de originele bouten.
Helpt deze extra uitleg iemand verder?
groet Bas
oja, wanneer de auto begint met de 'knak in de bocht naar links' dan rammelt hij ook veel meer op oneffen wegen voor mijn gevoel. Normaal wij hij altijd heel 'stabiel' op alle soorten wegdek, maar wanneer het knakken begint lijkt hij het ineens moeilijk te krijgen op oneffen wegen.... Zou dan misschien de stabilisatorstang zelf krom zijn oid? op het oog zie ik er niks vreemds aan maar toch...
[edit]
Ben nog even verder gaan zoeken, en lees net dat de stabilisatorstangrubbers + beugels zouden zijn aangepast voor een nieuwe versie. Nu weet ik 100% zeker dat ze er bij mij alleen rubbers hebben vervangen, en de beugel niet. Weet iemand wanneer deze aangepast versie is uitgebracht?
[/edit]
17 jaar
[quote=zillion]Ben nog even verder gaan zoeken, en lees net dat de stabilisatorstangrubbers + beugels zouden zijn aangepast voor een nieuwe versie. Nu weet ik 100% zeker dat ze er bij mij alleen rubbers hebben vervangen, en de beugel niet. Weet iemand wanneer deze aangepast versie is uitgebracht?
[/edit][/quote]
Klopt,dat is alweer wat jaartjes terug gebeurd,rubbers en beugels hebben een compleet andere vorm en kunnen niet met elkaar uitgewisseld worden,dus rubbers vv dan ook de beugels vv.(te herkennen aan de bobbel op de bovenkant van de beugel,en deze vorm zit ook op het rubber zelf)
Zeg je nu dat ze de rubbers hebben vv,maar niet de beugels?
ja dat klopt, alleen de rubbers zijn gedaan. Is dat een mogelijk probleem Ricky?
nu ik de plaatjes zie zou ik me in kunnen denken dat ze oude rubbers hebben gebruikt in 'nieuwe' beugels. Dan kunnen ze gaan schuiven o.i.d.
de rubbers hadden namelijk ook eerst de klacht dat ze te droog waren oid en dat ze pas stopten met kraken na het inspuiten met vet. Had al het idee dat de rubbers ergens uit de oude doos ofzo kwamen....
17 jaar
[quote=zillion]ja dat klopt, alleen de rubbers zijn gedaan. Is dat een mogelijk probleem Ricky?[/quote]
Ja dat gaat zeker niet goed werken op elkaar,wel knap van ze dat ze het niet opgemerkt hebben,plat of bol!!!
ik weet niet zeker of dat wel zo is, maar gewoon wel de juiste rubbers in de zelfde beugels die er al zaten (dus wel de goede combinatie) kan wel? Of moet je altijd de beugels mee vernieuwen?
17 jaar
[quote=zillion]ik weet niet zeker of dat wel zo is, maar gewoon wel de juiste rubbers in de zelfde beugels die er al zaten (dus wel de goede combinatie) kan wel? Of moet je altijd de beugels mee vernieuwen?[/quote]
Als de juiste rubbers in de juiste beugels zitten dan maakt et weer niet uit.
Vervang je fusseekogel maar eens. Bijna gegarandeerd dat het probleem is opgelost!
Groeten Bas
16 jaar
[quote=Bas1980]Vervang je fusseekogel maar eens. Bijna gegarandeerd dat het probleem is opgelost!
Groeten Bas[/quote]
Je bedoelt eerst een diagnose stellen alvorens te gaan vervangen ? zomaar dingen nutteloos vervangen maakt het autorijden namelijk zo duur, daar zit niemand op te wachten.
Gr. paul
Snap ik Paul. Maar ik heb deze dingen al diverse keren meegemaakt. Aangezien de fusseekogel ''lekt'' ( zie foto's ) en er een ''knak'' hoorbaar is, weet ik bijna voor 100% zeker dat het de fussee is.
Gr. Bas
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar