Ik weet niet of het de bedoeling is om het hier te posten. Ik probeer het gewoon.
Ik begrijp uit verhalen dat de VAG 1.8 20VT motoren wel eens last kunnen hebben van sludge. Hierdoor kan het smeer systeem vervuilen en verstoppen. Met gevolg dat de turbo geen smering meer krijgt en stuk gaat. Nu ben ik van plan om een VAG auto met zo'n motor aan te schaffen en op LPG te gaan rijden.
Nu rijden we 17000 km per jaar, maar dan wel geen lange afstanden. Dus hierdoor komt er ook extra vocht in de motor + LPG.
Is het dan wel verstandig om met zo'n motor op LPG te rijden. Of is door een kortere oliewissel interval dit probleem te verhelpen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit probleem komt alleen voor bij gebruik van longlife olie.
als je gewoon 10w40 gebruikt en elke 15000 km ververst dan heb je dat probleem niet.
het probleem was trouwens dat de olie zeef in het carter dicht ging zitten waar door de smering weg viel.
groetjes jan.
En mocht dit probleem aan de hand zijn dan is het vervangen van de zeef en het blok reinigen de oplossing en dan heb je er 100.000KM geen last meer van, maar is voor mij natuurlijk wel makkelijk praten als je het zelf kan dus eigenlijk geen geld kost.
Oke, ik kan zelf wel sleutelen aan auto's. Dus qua kosten zal het allemaal wel meevallen.
Dus als ik zo'n passat heb, uit voorzorg de zeef vervangen, blok reinigen en normale 10W40 olie er in dan sluit ik het bekende olie probleem uit.
Dat reinigen doe je dat met flushing olie? Hier over gaan ook weer veel verhalen rond. Het kan gebeuren dat je met flushing olie meer oude deeltjes los laat komen waardoor verstopping mogelijk is. Of is dat onzin.
Tnxz voor de antwoorden alvast.
13 jaar
je moet dat doen en dan direct olie en filter wisselen.
groetjes jan.
We hebben 2 weken geleden een passat 1.8 20VT gekocht. Maandag 8-aug wordt de gasinstallatie ingebouwd.
13 jaar
nou hopen dat je er veel pleziere aan mag beleven.
groetjes jan.
We rijden inmiddels op LPG. De motor doet het prima alleen heeft hij wat olieverbruik. Zeg zo'n 1L per 2500km. Voordat we naar Frankrijk reden begon het "controleer oliepijl" lampje branden. Toen ff geen beschikking over internet en maar naar de VW-dealer gegaan. Deze verkocht mij 5W-40 Castrol SLX.
Zijn er oliesoorten die het verbruik verminderen en ook goed voor de motor zijn. Of kan ik concluderen dat ik er net zo goed goedkopere olie in kan doen omdat hij het toch verbruikt.
13 jaar
nou je moet bij deze motor gewoon de 10w40 olie gebruiken en een vast verversings interval van 15000 km aan houden.
groetjes jan.
@ jan T
Weet je zeker dat het 10W40 is ondanks dat de fabrikant 5W30 vol synth. voorschrijft?
Mvg, Mike
13 jaar
ja mike de fabriek schrijft 5w30 lomg life 3 olie voor en verversen max 30000 km.
maar bij de turbo versie hebben we veel problemen gehad met verstopte olie zeef.
daar kwam je achter door geratel uit de motor.
dus zijn we bij de 1.8 t motor over gegaan op de 10w40 olie met een vast interval van 15000 km waardoor dit probleem niet meer op treed.
groetjes jan.
Ok dat verklaard een hoop. Rijd zelf ook een 1,8T VAG dus vandaar. Zit alleen wel full synth in. kan daar na verversen zomaar een half synth. in?
13 jaar
ja dat hebben wij ook gewoon gedaan.
trouwens bij vw rijden ze allemaal met 5w30 long life 3 olie maar rijdt de klant teweinig dan adviseren wij om over tegaan op 10w40 olie met en vast interval van 15000 km of eenmaal per jaar.
trouwens soms zitten de zelfde motoren in de seat en daar deden ze tot nog toe alleen 10w40 in behalve als er een diesel met roetfilter in zat.
groetjes jan.
Zelf gooi ik er al jaren Castrol EDGE 0W30 of 0W40 in; afhankelijk welke op dat moment het voordeligste is. Gewoon ieder jaar verversen bij de grote beurt en dan is er niets aan de hand. De motor verbruikt hiermee nauwelijks olie (niet zichtbaar op de pijlstok) waardoor tussentijds bijvullen niet nodig is.
13 jaar
Problemcar.nl houd zich voornamelijk bezig met het oplossen van technische problemen.
Om eigenschappen van voertuigen te bespreken zijn er een tal van mediums te vinden waar je antwoord zult vinden op al je vragen.
Indien iemand de vraagsteller toch van informatie wil voorzien, kan deze dat doen door de vraagsteller rechtstreeks per email te benaderen.
Daarom topic gesloten.
mvg,
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar