Bij deze 2.0l TDI komt snel de foutcode 16618/ P0234 terug. Als je met rijden op de testkast kijk en gewenste turbodruk met werkelijke turbodruk vergelijk dat zie je dat deze vaak wel 0,4 bar afwijkt en soms met optrekken doorschiet naar de 2.6 bar. En dat zakt de motor altijd in noodloop. De vacuumslangetjes, druksensor, vacuumregelkast op het dasboard en de vacuumpomp heb ik gecontroleerd. ziet er allemaal goed uit. Nu heb ik wat informatie er bij gezocht en nu blijkt het probleem in de turbo te moetten zitten. turbo kost best wel wat, dus een goede diagnose is dan wel handing. Het regel stangetje op de turbo lijkt goed gangbaar te zijn. Heeft iemand hier een ervaring mee? Gr Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer het vacuumpotje van de bediening van de turbo.
als je er aan zuigt dan krijg je soms geen vacuum omdat het membraam lek is.
ook kun je er een vacuum pompje op zetten om tecontroleren of het stangentje heen en weer gaat.
ze gaan nog wel eens stuk en deze is los vervangbaar al is het wel een beetje prutsen.
groetjes jan.
Als de laaddruk te hoog is reken inderdaad maar op de schoepenverstelling van de turbo.
Ik lees hier wel eens iets over gangbaar maken maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Turbo vervangen is dan de volgende optie.
Jan bedoeld de vacuumpot met de elektronische sensor erin en van die gaan die vacuumpotjes wel eens lek, maar ik weet niet of deze vacuumpot ook op jouw motor zit. (ik dacht alleen de uitvoering met roetfilter maar weet niet zeker).
Anders zou het inderdaad de variabele regeling van de turbo kunnen zijn, deze gaat koud/warm misschien wel soepel maar niet soepel genoeg bij de temperaturen die de turbo heeft als je rijdt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar