auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: spontane terug val van vermogen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

Het gaat om een passat 2006 1.9 tdi stationwagon die 1 ton gelopen heeft. De wagen bevalt perfect. Echter ik ben gisteren van het zeer warme italien terug komen rijden. Het volgende gebeurde.
We reden in italien de temperatuur was 's morgens na zo'n twee uur rijden zo'n 25 graden we reden voor parma in de bergen. de reis verliep voorspoedig we reden op eengegeven moment een tunnel van zo'n 2 a 3 km in bergopwaarts. toen we de tunnel uitkwamen bleek dat we midden in de wolken reden en dat het spontaan van 0 % vocht 100% vochtig was. Daarnaast zag ik de buitentemperatuur van 25 naar 15 graden kelderen. De omstandigheden waren binnen 10 seconde dus 180 gr omgedraaid. De auto reageerde hierop en ik kwam spontaan niet meer boven de 100 km/u uit. Ik dacht eerst nog dat het aan de berg lag die we opreden (ligte stijging), maar ik merkte eigenlijk al direct dat het niet goed zat. We konden ook niet direct stoppen en zijn zo'n 5 km doorgreden ((zonder trekkracht )) naar een tankstation. Daar heb ik als leek even wijs onder de kap gekeken. De auto laten lopen en wat op stekkertjes gedrukt, zekeringkast open gemaakt en gekeken of er ergens een slang los was geschoten of olie uit kwam. Er was niets waar te nemen. ook was er niets vreemds te horen.
Toen kwam ik op het idee om de auto maar eens uit te zetten, net als je wel eens met een computer doet (harde reset) en dan maar weer eens kijken wat de auto dan zal doen. Toen heb ik de auto weer in zijn achteruit naar de uitvoerstrook gereden om op het parkeerterein de auto te proberen voordat ik weer de autobaan op ging rijden. Als snel bleek dat de auto weer normaal reageerde. De harde reset had dus geholpen. We zijn toen na overleg met telefonische deskundige van de anwb doorgereden. De auto had immers niet gehaperd er heeft geen lampje gebrand er zat voldoende olie in etc etc alles was weer normaal. De vraag is wat dit nu geweest is en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen, want dit voelt niet goed. Wie kan mij hiermee helpen???
Ik zat zelf als leek te denken aan.
-Katalysator
-Turbo
-Misschien heeft auto tunning??? (klinkt raar maar ik denk dat auto dat heeft)
-temperatuurwisseling...maar dat moet niet kunnen en andere auto's hadden daar ook geen last van....

Ik ga er donderdag as mee naar de garage, maar wil graag vooraf meer info. Op deze manier hoop ik dat ik niet zo maar weggestuurd wordt.

Geplaatst door

S.Hamers (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als eerste laten uitlezen en kijken welke storing(en) erin staan.
Wat wel eens voorkomt zijn defecte brandstofpomp in de tank of verstopt brandstoffilter,maar dan zou het vermogensverlies na die tunnel er eigenlijk niks mee te maken hebben.
Persoonlijk denk ik aan iets van de turbo of luchtmassameter,maar 1e stap is kijken welke storing(en) erin staan dan kan je pas verder beoordelen.

p.s.laat ze ook even controleren of de ecu een update nodig heeft.
Als de auto bij Pon getuned zou zijn dan staat er een A naast de ecu gegevens bij het uitlezen in het scherm.(dan is updaten niet 123 mogelijk).

ricky 10
badge

15 jaar

Vraag van mij is dan, hoe kan het dat de auto het na herstarten het weer gewoon doet. kan het dan toch aan de genoemde zaken liggen? Ga morgen naar VW.

S.Hamers 0

15 jaar

Het kan aan vanalles liggen,een defecte sensor,of die buiten zijn meetbereik is gekomen o.i.d

De motor loopt dan in noodloop,bij het uitzetten van het contact en nogmaals starten,loopt hij weer normaal,tot dat weer het een en ander niet doet,wat hij hoort te doen.

stefan84 0

15 jaar

Precies,maar eerst ff uitlezen.

ricky 10
badge

15 jaar

ben bij de garagde VW geweest.
ze zeggen dat de turbo zijn regelgrens heeft overschreden. ze hebben alle test gedaan. EGR of ECR is in orde, turbo is in orde en drukken zijn goed zeggen ze. Tussen haakjes staat wel goed in de gaten houden maar wat ze daar mee bedoelden staaat niet concreet beschreven.

De gegevens van het diagnoserapport
1 storing herkend
00564 P0234 000
laaddrukregeling
regelgrens overschreden
sporadisch
frequentie 1

divers meetwaarden

Kan iemand met deze gegevens en met het bovenstaande verhaal vertelen of dit verhaal nu klopt, wat ik het beste kan doen. De garage geeft aan dat ze de auto gereset hebben en dat hiermee het probleem opgelost is. Vraag me af of alles klopt wat ze zeggen. Of is dit te verklaren in de omstandigheden waar ik gereden heb (zie hierboven)

Ben nieuwsgierig naar jullie reacties. bedankt

S.Hamers 0

15 jaar

Deze storing kan aan 4 dingen liggen:of de turbodruksensor,of lekke vacuumslang,of de vacuum regeldoos,of opgelost dmv een softwareupdate,maar ik denk dat je ervanuit mag gaan dat je de turbo moet laten vervangen.Hierin zit een variabel mechaniek wat stroef kan gaan bewegen na een lange rit of een rit waarbij de motor veel kracht moet leveren,deze loopt stroef door de roet die erin komt,dit geval komt veel vaker voor.
Kan zijn dat hij het weer een tijd goed doet,maar als dat mechaniek stroef blijft bewegen dan krijg je geheid weer deze storing.(variabele mechaniek zorgt voor de turbodruk).

Hebben ze de druk rijdend uitgelezen? Meestal als het stroef beweegt dan zie je de werkelijke druk even te hoog worden en snel naar de voorgeschreven druk gaan,dit omdat variabele deel te stroef beweegt en kan daardoor de druk niet snel genoeg regelen.

ricky 10
badge

15 jaar

foutcode: 16618 P0234
nl Vuldrukregeling limiet gepasseerd
du Ladedruckregelung Regelgrenze überschritten
en Boost Pressure Regulation Limit Exceeded (Overboost Condition)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc.
pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM.
Storingslampje brandt
Noodloop.

Mogelijke oorzaken:
Slangaansluitingen verwisseld
Lekkende slangaansluiting(en)
Lekkende vacuum leidingen
Turbodrukregelaar (N75) werkt niet (goed) meer
Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd.
Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk.

Mogelijke oplossingen:
Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af.

stefan84 0

15 jaar

De auto vertoond na 1200 km rijden geen enkele klacht meer. de storing is verholpen door de auto opnieuw te starten. de auto is bij de vw nogmaals gereset..zeggen ze. wat of waar moet ik ze nu op wijzen er zijn namelijk geen klachten meer. zag wel dat de monteur een aantekening had gemaakt op zijn werkrapport, namelijk "goed in de gaten houden"maar dat zegt ook niks dat doe ik namelijk altijd. De auto zit tot 4 januari onder de garantie. iemand een idee wat ik het beste kan doen. kan ook niet verwachten dat ze alles schoonmaken en vervangen....hulp is welkom.

grt

S.Hamers 0

15 jaar

Het probleem van dhr Hamers doet zich ook voor bij mijn Mitsubishi Grandis di-d 2005.
Sinds ik vorig in de bergen met de caravan berop ga, gaat de motor in noodloop na een uurtje trekken. Deze zomer weer en konden we een diagnose stellen bij de Mitsubiski dealer in Innsbruck: P0234; dat staan turbo overdruk.
De dealer hier geeft niet thuis, want de auto is bij een merkloze dealer in onderhoud.
Nb: in deze auto ligt de motor van een VW Touran, vandaar dat ik hier schrijf.

Bedankt alvast

bastramper 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.