Goedendag, onze golf 4 tdi 74 kw (pompverstuiver) 2003 automaat heeft een vreemd startprobleem. Bij minder dan een halve brandstoftank en langer dan +- 5 uur stilstaan slaat de motor meteen aan maar slaat gelijk weer af, pas na heel lang doorstarten slaat hij aan en blijft ook lopen. De VW dealer had geen idee en las ook geen foutcodes. Bij een vollere tank geen probleem dus ik dacht aan valse lucht in de brandstof. Reeds geprobeerd/vervangen: nieuw brandstoffilter + thermo T stuk, terugslagklep in aanvoer en/of retourleiding geplaatst gehad, VDO opvoerpompunit in tank vervangen door een nieuwe. Na de nieuwe opvoerpomp was het probleem even weg, zelfs na 11 dagen stilstaan (vakantie) bleef de motor gewoon lopen. Helaas een paar dagen verder is het probleem weer terug. Wie heeft een idee? Vriendelijke groeten, Simon.
Laatste update: hoor net dat'ie vanmorgen voor het eerst ook niet startte met een VOLLE tank, het raadsel wordt groter...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan zijn dat het in de Pompverstuivers zelf zit, dat ze niet goed afsluiten waardoor ze langzaam leeg lopen.
Bedankt voor je snelle reactie Tiguan, met evt lekkende pompverstuivers, zou de motor dan ook gelijk aan slaan? wat'ie wel doet, zoals gezegd slaat'ie helaas ook gelijk weer af.
15 jaar
Kan zijn dat de pomp geen stroom krijgt op dat moment.
Ook zou ik de brandstofdruk meten door er een drukmeter tussen te zetten.
Als het je verstuivers zijn die lekken,dan komt er diesel in de motorolie,kijk eens naar het peil,als deze hoger wordt dan weet je genoeg.Of ruik eens aan de peilstok of deze naar diesel ruikt,of hou er een aansteker onder en kijk of het gaat bubbelen.
Zo en zo nu ook even storing uit laten lezen,misschien nu wel een storing.
Ik weet alleen dat de opvoerpomp +- 3 seconden draait als je het contact aanzet, stopt en weer begint te draaien als de motor loopt, dat schijnt normaal te zijn heb ik vernomen en dat heb ik ook geconstateerd met een multimeter en dat hoor je ook. Tot aan het motorblok is dan ook alles zo'n beetje vernieuwd. Er is geen verhoogt oliepeil en ik ruik geen diesel. Ik hoorde ook nog een optie over een falende startonderbreker maar s'middags na het werk doet'ie het prima. Suggesties? Tot zover alvast bedankt voor de reacties.
15 jaar
Als het de startonderbreker is dan slaat hij elke keer hetzelfde aan en valt vervolgens weer na 1 seconde uit,dus als je moet doorstarten zonder dat hij wat doet dan ligt het ergens anders aan.
Startprobleem is verholpen! Na lang bestuderen van de tandempomp met draaiende motor zag ik brandstofbelletjes verschijnen tussen de mechanische opvoerpomp en het pompdeksel. Hij verloor dus z´n brandstofdruk overnacht. Vaster draaien van de torx boutjes (daar schijnt ooit een terugroep voor geweest te zijn dus een bekend probleem) hielp niet dus ik naar de VW dealer voor een nieuwe pakking. En je raadt het al, niet afgebeeld dus niet te verkrijgen. Een nieuwe tandempomp kon men uiteraard wel leveren, 372 eurootjes AUB. De groeten zei ik nog. Vervolgens alles goed schoongemaakt met remmenreiniger en een dun laagje siliconenpasta om de oude pakking aangebracht, pompdeksel getorqued met 15 NM en de Pomp is nu dicht en het Golfje start nu iedere ochtend goed. Vriendelijke groeten, Simon A.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar