440 bezoekers online

Volkswagen Golf VII: Start/stop systeem werkt bijna nooit "Energiebehoefte van d

Bouwjaar: 2016, Brandstof: benzine, Transmissie: automatisch, Motorinhoud (cc): 1395, Vermogen (kw): 92

Het probleem is nu eindelijk opgelost. De accu is vervangen en dat loste het probleem tot op heden op, en ik hoop dat dat zo blijft.

Auto uitgelezen: Geen foutmeldingen.
Accu gemeten met de door Volkswagen voorgeschreven apparatuur: Accu is goed.
Hiermee is het verhaal voor de meeste VW-dealers klaar. Immers, er is geen grondslag om garantie te claimen bij de grote baas van VW.

Het probleem werd in eerste instantie afgedaan als "normaal" en ‘conform instructieboekje’. Maar daarin verschilde ik van mening met dealer. Op mijn verzoek om een schriftelijke bevestiging + uitleg dat het echt “normaal” is heeft de dealer deze week er nog eens (goed) naar gekeken.

De accu was slechter dan andere vergelijkbare accu’s, maar ik denk dat mijn accu wel beter was dan die van gebruiker johnnyboij, dus vandaar dat het lastig te vinden kan zijn.

Gezien de vele klachten op internet over de State of Charge (SoC) heb ik mijn vraagtekens bij de kwaliteit van de accu’s, en misschien nog wel belangrijker, de intelligentie en grenswaarden van de auto zelf. De door mij voorheen gemeten laadspanning is voor mij niet altijd goed te begrijpen, maar ik ben dan ook geen autoaccu deskundige.


Kosten:
De auto is 3x (5 dagen) bij de dealer geweest. 2× is de auto gewassen, dat is wel positief :-)
Vele uren van mij.
Een aantal liters brandstof voor testritten.
En dat voor een accu die inkoop rond de 100 euro zou moeten kosten.
Tot zover mijn eerste ervaring met Volkswagen.


Garantie:
De dealer die het probleem heeft onderzocht is niet de dealer waar de leasemaatschappij de auto heeft gekocht. Het is nog even de vraag of dealer de kosten kan verhalen bij de grote baas van VW, maar dat is niet mijn probleem. Aangezien het een garantie geval betreft moet VW dat intern maar oplossen.

Dr.Little

Geplaatst door Dr.Little , lid sinds 3 jaar geleden

18 Reacties

0

Dr.Little, 3 jaar geleden

Mijn Volkswagen Golf VII uit 2016 geeft bijna altijd de melding "Energiebehoefte van de wagen is hoog". Het start/stop systeem werkt hierdoor niet.

De Volkswagen dealer heeft ernaar gekeken en zegt dat het systeem normaal functioneert en dat er geen foutmeldingen zijn. De dealer zegt tevens dat als er geen foutmeldingen zijn dat de auto goed werkt (?).

De dealer zegt dat de auto waarschijnlijk te veel stroom verbruikt en dat daarom de motor niet afslaat. Klinkt logisch, maar ik heb werkelijk alle verbruikers die ik kan beïnvloeden uitgeschakeld:
1. Ventilatie helemaal uit (off)
2. Achteruitverwarming en spiegelverwarming uit (vooruitverwarming heb ik niet)
2. Verlichting uit
3. Navigatiescherm uit
4. Knipperlicht uit

Verbruikt de auto zelf als basislast al zoveel stroom dat ie daardoor niet uitschakelt?
Mijn benzine verbruik is wel redelijk netjes. Stationair verbruikt ie 0,6 L/h.

Ik rij er geen korte ritjes mee. Zelfs na een uur rijden blijft de melding op het scherm staan.
Als het buiten warmer is doet het start/stop systeem het wel vaker, maar ook vandaag met +13°C blijft de melding op het display staan na een half uur rijden.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat het start/stop systeem zo slecht functioneert en de melding "Energiebehoefte van de wagen is hoog" blijft geven.

0

Moderator Problemcar, 3 jaar geleden

Model aangepast.

mvg.
Moderator Problemcar

0

voyager, 3 jaar geleden

Er was al eenzelfde melding op het forum met een golf paar dagen geleden.Daar zou accu het probleem te zijn geweest.Na vervanging accu was het opgelost.

0

Hans4040, 3 jaar geleden

Klopt, dat was dit topic:
http://www.problemcar.nl/nl/particulier/...

0

johnnyboij, 3 jaar geleden

Beste Dr . Little
Ik heb het zelfde probleem gehad bij mijn Volkswagen Golf met bouwjaar 2016 ( Energie behoeft van wagen is hoog )
Het heeft met de accu te maken bij mij lade hij niet voldoende bij toen hebben ze hem bij de Volkswagen Dealer waar ik hem gekocht heb in Breda de accu vervangen onder garantie .
Johnnyboij

0

Dr.Little, 3 jaar geleden

Mijn dealer heeft de accu gemeten en de accu zou "goed" zijn. De dealer heeft overleg met de importeur van de auto gehad en die zeggen allebei dat het normaal is dat het start/stop systeem werkt zoals het bij mijn auto werkt. Om die reden willen ze de accu niet vervangen, en ook niet om even te proberen voor een week.

Kan ik zelf de accu nameten of zelfs vervangen? Ik heb gemeten dat de laadspanning 14,9 Volt is bij de melding "Energiebehoefte van de wagen is hoog", en op de sporadische moment dat de melding er niet is dan is de laadspanning 13,5 Volt. Krijgt de auto de accu niet vol met 14,9 Volt ofzo?

0

johnnyboij, 3 jaar geleden

Dr.Lttle
Bij mij werkt het Start Stop systeem nu wel perfect terwijl ik voor dat de accu vervangen was ook constant de melding had energiebehoefte van de wagen is hoog heb je dit wat ik tussen haakjes zet verteld bij jouw VW Dealer
daar (Start / stop is afhankelijk van bepaalde schakelaars en sensoren hoe die staan, die communiceren met het regelapparaat.
Door de grote energie behoefte hebben deze start/stop speciale accu,s AGM of EFB accu.
Bij vervanging v/d accu dient deze wel ingeleerd te worden inleercode staat bovenop de accu,
Bij een onjuiste accu werkt het sijsteem soms wel soms niet met vermelding energie behoefte te hoog . )
Johnnyboij

0

Dr.Little, 3 jaar geleden

De dealer zegt dat PON niet wil betalen omdat de accu goed is volgens de door PON voorgeschreven meetapparatuur. Wat meet mijn auto zelf eigenlijk? Spanning? Stroom? Impedantie? Stand van de zon?

Ondertussen zit de klant (ik) met een halfjaar oude auto waarvan het start/stop systeem niet werkt en ook het recuperatief remmen niet werkt. Vooral het start/stop systeem vond ik heerlijk in mijn vorige auto.

@johnnyboij
Heeft jouw dealer nog de accu gemeten met een batterijtester? Die zou in de orde grootte 360A moeten liggen, maar bij mij ligt ie er 10% onder, maar dat is blijkbaar nog acceptabel voor een net nieuwe auto. Blijkbaar denkt mijn auto daar anders over....

0

Hans4040, 3 jaar geleden

Heren, dit begint op een consumenten geschil te lijken en daar is dit forum niet voor.
Je kunt wel gaan vergelijken met een andere auto maar dit moet toch met de dealer opgelost worden.
Daarnaast heb je, als je er met de dealer niet uitkomt, nog de BOVAG geschillen commissie.
Neem eens contact met hen op...
https://bovag.nl/info/auto/klachten

0

jaker, 3 jaar geleden

Het is zeer belangrijk dat de accu niet zomaar bijgeladen wordt,er zit een meeteenheid in op de massaaansluiting die de ladingstoestand berekend!
Dat betekend dat zelfs een voldoende geladen batterij als te leeg wordt gezien,
Mijns inziens moet de accu opnieuw worden gecodeerd door de dealer.

0

Hans4040, 3 jaar geleden

Nogmaals;
Als het start/stop systeem niet werkt zoals in de handleiding wordt besproken, moet de dealer het maar eens uitleggen en/ of oplossen.
Wij kunnen hier wel van alles gaan roepen, maar het betreft hier een nieuwe auto.
Dus niet zelf aan gaan sleutelen...

We wachten af wat de dealer zegt.

0

johnnyboij, 3 jaar geleden

Dr . Little
Is het nog gelukt met de dealer , mijn dealer heeft mijn accu gemeten ja met een batterijtester bij mij was het precies hetzelfde lag er ook 10 of 20 % onder .
Johnnyboij

0

Dr.Little, 3 jaar geleden

De dealer gaat er maandag weer naar kijken, en dat is voor de 3e keer sinds ik de auto heb. De auto ben ik al 3 dagen kwijt geweest voor dit probleem.

Ik krijg maandag een ruilauto, die hopelijk een beetje vergelijkbaar is aan mijn auto. Diverse metingen van mij wijzen wel uit dat er iets mis is met de accu of het laadsysteem in de auto. Tenminste, dat is mijn conclusie. Desondanks de vele metingen die ik naar de dealer heb gestuurd willen ze er nog een paar dagen mee rijden en testen.

Het warmere weer van de afgelopen dagen zorgt er wel voor dat het start/stop systeem het nu wel goed doet moet ik zeggen. Hopelijk treed het probleem volgende week wel weer op. Jammer dat ik er nu pas druk achter heb gezet en niet in de winter.

Op een Duits forum vond ik mensen met hetzelfde probleem:
http://www.golf7freunde.de/index.php/Thr...
De State of Charge kan ik helaas niet bekijken in mijn auto.

Mocht de dealer het probleem (weer) niet vinden dan zal ik verzoeken om een schriftelijk reactie waarom het start/stop systeem na 1 uur rijden nog niet werkt en dat de laadspanning gedurende deze hele rit 14,9 Volt is. En dat als ik stil sta voor een stoplicht dat het start/stop systeem 3x start in 15 seconden tijd. De reactie zal ik onder andere hier posten, en volgens weer afwachten tot het probleem zich voordoet (winter 2017/2018)…..

0

Hans4040, 3 jaar geleden

Mooi systeem....
Bedankt voor de feedback.

0

Dr.Little, 2 jaar geleden

Afgelopen maandag deed het start/stop systeem het wéér niet. Kan gebeuren na een weekend stilstaan dacht ik nog.

Vervolgens elke dag van de week de auto gebruikt voor ritten van meer dan 30 km enkele reis. Start/stop deed het goed, ik ergerde mij er in ieder geval niet aan.

Vandaag (vrijdag) heb ik 282 km afgelegd. Veel snelweg. Dat lijkt me voldoende om de accu op te laden. De laatste rit van 54 km en de rit daarvoor, van 30 km, heeft de auto continue de melding "Energiebehoefte van de wagen is hoog" gegeven.

Na die 282 km was de laadspanning 14,22 Volt en liep 0,3 a 0,4 Ampère in de accu.

Het probleem is dus nog niet opgelost. Nu maar weer even contact opnemen met de dealer of ze er voor de 4e keer naar kunnen kijken.

0

Dr.Little, 2 jaar geleden

De dealer heeft de accu weer vervangen omdat de interne impedantie te hoog zou zijn. Dit is de 3e accu die in deze auto zit. De dealer heeft ook het accu bewakingssysteem wat op de min-pool zit vervangen. Ik denk dan dat het accu bewakingssysteem de accu overlaadde. Twee uur lang rijden met 14,9 Volt lijkt me niet goed voor een loodaccu. Eerlijk gezegd weet ik niet of het nu preventief vervangen is of dat deze echt defect was.

Hopelijk is het probleem nu opgelost.

0

Markow, 1 jaar geleden

Dr.Litte is het probleem inmiddels opgelost?

Ik heb deze storing ook, heb inmiddels ook al een afspraak bij vw staan. Maar ben bang voor het kastje naar de muur effect (melding is niet constant aanwezig)

0

Dr.Little, 1 jaar geleden

Sinds de laatste actie op 29 januari heb ik geen problemen meer ervaren met deze melding. Naar mijn oordeel zit er een productiefout in het accu bewakingssysteem die uiteindelijk de accu sloopt. Het is nog even afwachten tot de winter of het goed blijft gaan bij mijn auto.
Ik hoor meer mensen over dit probleem bij auto's gemaakt door de Volkswagen groep. Ook bedrijfswagens zoals de Volkswagen Transporter.

Mijn ervaring met Volkswagen is dat de eerste lijns support het af doet als 'normaal', en dat je met andere woorden niet zo moet zeuren omdat het hen geld kost.

Uit de accu impedantie meting bleek dat mijn accu afwijkend was van andere vergelijkbare accu's.

Leg je probleem vast op video. Vraag of het gedrag op de video (Youtube) normaal is en vraag of ze dat schriftelijk per e-mail kunnen bevestigen met de bijbehorende uitleg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.