Ik heb een volkswagen T5 automaat met, volgens mij een AXE, motor.
267000 km op de teller.
De wagen verbruikt koelvloeistof, ongeveer 1/2 liter op 1000 Km. Dit is al eens eerder geconstateerd bij ongeveer 80.000Km. Toen is de waterpomp vervangen.
Dat is nu ook gebeurt.
Nog steeds verbruikt hij koelvloeistof.
Het systeem is afgeperst op 1,7 bar. Geen lekkage.
Er is gecontroleerd of er CO2 in het koelsysteem terecht komt. Ook dat is niet het geval.
Als ik de dop van de motor los draai, daar waar je olie bij vult, dan blijft deze bij draaiende motor rustig liggen. Volgens mij dus door de onderdruk.
Als ik deze vervolgens verwijder zie ik geen damp omhoog komen. (2 uur gereden, dus motor is lekker op temperatuur).
Hebben jullie nog andere suggesties?
mvg,
Willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
geen sludge (witte troep) in de olie als je de onderkant van de olievuldop bekijkt?
Kleine correctie, als de oliedop los op het vulgat blijft liggen heb je juist géén onderdruk. en dat is goed!
De beste manier om onderdruk te detecteren is om tijdens stationairloop de peilstok eruit te trekken en te kijken/voelen of er warme damp met kracht uit de peilbuis gedrukt word.
Onderdruk komt trouwens nooit voor bij een lekke koppakking maar slechts bij compressieverlies door defecte zuigerveren of groeven in de cylinderwand.
Wat ik belangrijker vind om te weten is of er een grote overdruk in het koelsysteem optreed als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Dit kun je controleren door in de radiateurslangen te knijpen, een klein beetje druk heeft ie altijd, maar als je de slangen met goed fatsoen niet meer samen kunt knijpen en als ze keihard aanvoelen heb je overdruk in het koelsysteem, als dit het geval is mag je NOOIT de dop van het koelreservoir verwijderen want dan krijg je liters kokend hete koelvloeistof over je heen!
Detecteer je een overdruk in het koelsysteem, vermeld dat dan hier of raadpleeg een garagist.
Er is geen overdruk in het koelsysteem. De dop van het koelreservoir is verwijderd, na 200Km rijden. Je zag het niveau oplopen als gevolg van de normale druk. Geen OVERdruk.
sludge heb ik (nog) niet waar genomen. Wel op gelet, maar is mij niet opgevallen. Zal ik de volgende keer nog eens op letten.
Nog andere suggesties?
11 jaar
Bij koude motor systeem onder druk zetten, en kijken of je geen lekkage hebt. Wellicht gewoon ergens een koelvloeistof lek(je).
je kan in de gaten houden of er in het midden onder het dashboard niets nat/vochtig word na een lange rit.
Het lijkt me sterk, maar de kachelradiateur kan natuurlijk ook wat lekken.
Wellicht de EGR koeler lek?
Even een aanvulling...
@Profundo Autoservice
Ik heb geen sludge gevonden. Nogmaals gekeken. De onderkant van de dop is mooi zwart.
Wel komt er na een lange rit, 125Km, 130Km/uur damp uit de opening van de vuldop. Het is niet veel maar wel waarneembaar.
Ik heb nog geen sporen van vocht gevonden in/onder het dashboard. Alleen een buisje rechtvoor, maar dat is volgens mij van de airco en ja, die heeft de laatste tijd moeten werken. :-)
@NielsGTI
Stel het is de EGR koeler. Hoe kun je dat dan simpel controleren?
Wat zijn de consequenties als je er niets aan doet.
Moet deze uberhaubt niet vervangen worden naar een x aantal kilometers?
11 jaar
als je de dop eraf draait bij bedrijfstemp. dan zal er altijd damp uitkomen. zgn. carterdamp.
Hallo, indien het een AXE motor betreft, dan heeft deze geen EGR koeler. Groet Jan227.
Ik heb het nog even nagekeken.. Er zit een AXE motor in. Dus EGR Koeler valt dan af??
Iemand nog andere suggesties of moet het dan haast wel de koppakking zijn. Overigens is deze al eens eerder gedemonteerd. Km toen 87.564.
11 jaar
Bij het uitblijven van suggestie en of andere adviesen heb ik een afspraak gemaakt om de kop te lichten.
Reactie blijven welkom.
11 jaar
Vandaag is de kop gelicht. In 1 van de verstuiver gaten is een scheurtje geconstateerd. De kop is in warm bad op 3 bar afgeperst. Dan zie je de luchtbellen naar boven komen. Alleen in dit ene verstuiver gat. De andere 4 zijn goed.
Ik heb getracht om er een foto van te maken. Niet zo heel erg goed gelukt, maar mogelijk geeft het een beeld.
Tevens vast gesteld dat de nokken as aan slijtage onderhevig is. Dus deze moet ook vervangen worden. Kan er ook nog wel bij. :-(
11 jaar
LS,
Nu 14 dagen verder en ongeveer 1000 KM moet ik vaststellen dat het water niveau niet is gewijzigd.
Wat mij betreft problemen opgelost. :-)
Dank voor het meedenken en de feedback.
Gr. willem
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar