close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Tandempomp defect door brandstofpomp?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: BMP

Techneuten,

Kan het zijn dat de tandempomp defect raakt door een defecte brandstofopvoerpomp in de tank?

Ik heb de auto inmiddels 1,5 jaar en na 6 maanden constateerde ik een hoog oliepeil. Bij de verkopende partij gemeld en deze hebben de tandempomp keurig onder garantie vervangen. Verder was er trouwens niets te merken aan het lopen van de motor of tijden het rijden.

Omdat ik voor de zekerheid lekkage van de verstuivers wilde uitsluiten heb ik de verstuivers losgehaald en bekeken hierbij was alles in orde. Na nieuwe pakkingen en een nieuw rekboutje de boel weer in elkaar gezet.

Nu een jaar later heb ik weer last van een hoog oliepeil.

Ik ben verder gaan zoeken en het viel mij op dat de brandstofopvoerpomp in de tank niet werkt. Ik kan er trouwens gewoon mee rijden. Ik heb de brandstofpomp uitgebouwd en deze getest door er voeding op te zetten. De pomp werkt niet en als ik de weerstand meet meet ik oneindig. Dus waarschijnlijk pompie kapot?

Het enig wat mij opviel is dat bij het losnemen van het brandstoffilter deze behoorlijk op onderdruk zat, waardoor ik vermoed dat hij hierdoor zijn brandstof krijgt.

Iemand tips om verder te testen?

Geplaatst door

martijn v o (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een te hoog oliepeil kan eigenlijk alleen maar liggen aan diesel wat bij de olie komt, dus dat kan alleen maar langs de verstuivers of de tandempomp op de zijkant cilinderkop lekt inwendig diesel naar de nokkenas toe maar die is vervangen zeg je dus ik denk dat je lekkende verstuivers hebt, maar de pakkingen heb je al vervangen dus ik denk de afdichting op de cilinderkop (daar waar de snuit van de verstuiver op de cilinderkop ligt/drukt). Als je het nog los gaat halen kijk dan heel goed naar de afdruk op de cilinderkop of deze niet ovaal oid is.

En de pomp in de tank gingen als broodjes bij bouwjaar 2006 dus jouw pomp zal ook wel stuk zijn denk ik.

ricky 10
badge

13 jaar

De pomp was inderdaad stuk ik heb hem inmiddels vervangen. Dankzij het luikje in de achterbank een eenvoudige klus. Alleen de pakking is een ellende om deze goed te krijgen.

Wat mij bevreemd is dat ondanks de pomp kaduuk was de auto het gewoon normaal doet. Ik heb er zeker 1 jaar zo mee gereden.

Mijn vermoeden is dat hierdoor de tandempomp ook (weer) defect is gegaan en deze heb ik vandaag uit voorzorg ook maar vervangen. Beter een pomp vervangen dan een motorblok in de soep.

Wat ik ook raar vind is dat als de parkeerpieper kaduuk is, je een storingsmelding krijgt en VAG com je precies verteld welke pieper er kapot is, maar dat de opvoerpomp geen storing geeft als ie kaduuk is.

verstuivers zijn goed en niet uitgeslagen. Dit wordt bevestigd door het feit dat ik de auto alleen maar in het weekend gebruik en dat hij na 5 dagen stilstaan goed start.

martijn v o 0

13 jaar

Dat hij dan nog steeds loopt komt vaker voor, en komt omdat de pomp op de kop net genoeg zuigkracht heeft om te blijven lopen als het systeem maar gevuld is, maar je zou eigenlijk wel iets van inhouden moeten hebben ervaren in lichte vorm.
Dat hij wel ziet welke parkeersensor stuk is, is simpel: In de computer van je parkeerhulp (elk systeem van jouw wagen heeft z'n eigen computertje) zit zeg maar een multiemeter ingebouwd en elke sensor heeft een bepaalde weerstand (ohm) en als je er een spanning op zet dan gaat er een stroompje lopen, dus als 1 parkeersensor niet goed meer is of onderbroken is van binnen dan verandert de stroom (U=IxR) naar een waarde die voor hem niet acceptabel is en aan de hand van de pinnummers (dus plek waar die betreffende sensor op de computer aangesloten zit) weet hij welke sensor afwijkt van de rest en weet dan dus ook te zeggen welke sensor er stuk is of niet juist werkt.
Dat hij dit niet weet bij je opvoerpomp komt omdat deze niet op zo'n schakeling/computer zit aangesloten als je parkeersensoren, de pomp krijgt op de oudewetse manier via een relais alleen een plus en een min en meer niet.

ricky 10
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.