Volkswagen Golf IV: Tandwiel snelheidsmeter afgebroken in versnellingsbak

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: AXR

Ik reed met mn auto weg en na 500 mtr viel de snelheidsmeter naar 0 terug.
Tevens werkte de cruise control niet meer.

Heb de zaak laten onderzoeken en auto is uitgelezen en de sensor is met tandwiel uit de versnellingsbak gehaald en blijkt dat hij gedeeltelijk is afgebroken.
Montage van een andere sensor is geeft geen oplossing zodat waarschijnlijk ook in de versnellingsbak iets kapot moet zijn.

Auto rijd en schakelt verder goed,dus ik zit na te denken hoe dit opgelost kan worden.
Enige is dus dat de snelheidsmeter niet werkt en de cruise control werkt ook niet.
Als er nu een andere versnellingsbak gemonteerd moet worden om dit op te lossen lijkt me een kostbare reparatie.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt?

Verder een vraag mbt APK.

Als de auto in deze toestand een APK keuring moet ondergaan is dan de snelheidsaanwijzing van een navigatie apparaat ook voldoende?
Heb laatst ergens gelezen dat auto dan wel word goedgekeurd.

Alvast bedankt

maximaal

Geplaatst door maximaal (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als navigatie met apk aanwezig is en werkt is dat voldoende
voor een andere bak
zet m met onderdeel no of code(sticker in koffer ruimte) op de onderdelen lijn

maximaal (0), 14 jaar geleden

verder maakt de bak nu een grommend geluid en af en toe wil ie niet in zn achteruit.

Dus ik denk dat op korte termijn de bak eronder uit zal moeten.

Wat zou dit geintje gaan kosten?

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Regelmatig wordt er op de site een vraag gesteld met betrekking tot prijsindicaties voor reparaties en/of vervangingen aan auto's.
Aangezien deze site is opgezet om TECHNISCHE (!) vragen te stellen en zo mogelijk ook op te lossen en niet als een begrotingssite, worden die topics gesloten en/of verwijderd.
Er zijn voldoende andere mogelijkheden waar geïnformeerd kan worden wat bepaalde werkzaamheden en/of onderdelen kosten.

maximaal (0), 14 jaar geleden

Tjonge zeg is toch een normale vraag als je met een dergelijk probleem word geconfronteerd en of je een revisie bak moet laten plaatsen of mss deze bak nog gerepareerd kan worden

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat zou dit geintje gaan kosten?.


daar doelt de moderator op !

maximaal (0), 14 jaar geleden

ik wil gewoon advies wat ik het beste kan doen omdat hier profs zitten.

Tenminste dat dacht ik

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=maximaal]ik wil gewoon advies wat ik het beste kan doen omdat hier profs zitten[/quote]
Beste is een ruilbak monteren, doe het in een keer goed.

Gr. paul

maximaal (0), 14 jaar geleden

Ik heb inmiddels de gehele versnellingsbak laten demonteren om de schade te inspecteren.

Blijkt dus dat er een popnagel is afgebroken waar het kroonwiel mee vastzit en heeft dus ook het kroonwiel zelf beschadigd.
Zijn van een paar tanden stukken afgebroken.

Schijnt een bekend VW probleem te zijn.
Laat nu de gehele versnellingsbak reviseren zodat ik zeker ben dat alles vernieuwd is.
Dus ook een nieuw kroonwiel.
Als ik een ruilbak monteer is het maar de vraag hoelang die het uithoud.

Hou jullie op de hoogte

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=maximaal]Laat nu de gehele versnellingsbak reviseren zodat ik zeker ben dat alles vernieuwd is.

Als ik een ruilbak monteer is het maar de vraag hoelang die het uithoud.[/quote]
Een ruilbak is een gereviseerde bak waarbij ook de bevestiging van het kroonwiel is verbeterd. Zal dus geen verschil in zijn.

maximaal (0), 14 jaar geleden

Zo er is een andere bak geplaatst.

Komt van een AXR Golf uit 2006 met EUH code.

Rijdt weer perfect en alles werkt weer.

Dit was de goedkoopste oplossing.

Allen bedankt

maximaal (0), 14 jaar geleden

Nou ik ben er weer! ;((((

Heb zon 10K gereden met de bak en sinds enkele dagen hoor ik weer het grommende en zagende geluid en doet de pook weer raar.

Heeft precies dezelfde problemen weer,auto rijd nog wel.
Zal morgen eens langs bedrijf rijden waar ik de bak vandaan heb

Heb er 13 weken mee gereden en 10K.

Code van de bak is EUH en komt uit 2006.
Dacht dat inmiddels het popnagelprobleem niet meer zou voorkomen.
Als er weer een popnagel is afgebroken en nu dus weer door de tandwielen is vermalen zal de bak wss wel binnenkort er helemaal mee ophouden.

Ik wil natuurlijk wel een duurzame oplossing of zou ik als voorzorg de ruilbak moeten laten openmaken om te kijken of er bouten of popnagels inzitten?

Heeft er iemand raad?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Daarom zei ik ook monteer een ruilbak....

Goedkoop = duurkoop.

Gr. paul

maximaal (0), 14 jaar geleden

Is helemaal niet goedkoop hoor.
Als je een bak uit 2006 monteert mag je er wel vanuit gaan dat VW een andere constructie met bouten heeft toegepast?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Met goedkoop bedoel ik, doe het in 1 keer goed.
Met een ruilbak wordt bedoelt een revisiebak vaak wordt / is deze bak al aangepast.
Of de bak daadwerkelijk al is aangepast zou je aan het revisiebedrijf kunnen vragen.

Gr. paul

maximaal (0), 14 jaar geleden

Idd ga ik morgen ook doen.

Hij rijd nog wel,maar begint weer te grommen

Gr.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Hou ons op de hoogte.

Succes

Gr. paul

maximaal (0), 14 jaar geleden

Zo ff een update,

Ik heb garantie op de bak en heb dus weer een andere bak gekregen.
Heb de bak voor montage open laten maken om te kijken of er ook klinknagels inzaten.
Dit was het geval,maar scheen een groen plaatje op de bak te zitten en zouden dan dikkere klinknagels zijn van 12,3 mm ipv 11,3 mm in de vorige bak.
Dan zou het dus niet meer voor moeten komen.

Wil toch het zekere voor het onzekere nemen nu en heb een modificatie uit laten voeren en zitten nu dus ook stalen bouten in de nieuwe bak.
Bak wordt nu gemonteerd en meteen ook een nieuwe kabelboom in de kop ivm haperen/ schokken wat meer voor schijnt te komen bij PD motoren.

Tevens 4 nieuwe gloeipluggen en ik hoop dat ik nu weer kan rijden de komende tijd.
Ik laat jullie wel weten hoe die weer rijdt, is vanavond weer klaar.

Gr. Carlo

maximaal (0), 14 jaar geleden

Ik heb de auto opgehaald en hij rijd weer super.
Schakelt weer geweldig.
Morgen ff de oude bak terugbrengen.
Ook schokt hij niet meer dus kabelboom vervangen heeft dat opgelost.

gr. Carlo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.