close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen PASSAT: Temp wijzer + kachel temp

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: ADR, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Hallo ik heb een passat met een raar probleem.
De temp wijzer loopt bijna niet op.
Als ik stil sta een tijdje dan zit er wel beweging in en stijgt hij tot 90.
Maar ga ik rijden dan zakt hij weer naar bijna 0 eerste 2 streepjes koud dus.
Ondanks ik rijd blijft hij gewoon aangeven koude motor.

Sta ik weer ergens stil voor een lange stoplicht, klimt hij weer een beetje .

Verwarming doet het warm maar niet heet.
Hij blaast warme lucht ..maar op de heetste stand is het meer warm dan heet.

Airco doet het verder.

Wat me ook opvalt is dat de aanjager meteen al draait als ik auto start bij begin.
De aanjager van de motor ( niet Airco )

Of dat echt zo hoort weet ik ook niet.

Verder hoor ik de ene zeggen thermostaat.
De andere nee Temp sensor.

Hoe te testen wordt er moedeloos van.
Is hier een truucje voor zonder de thermostaat eruit te halen ?

Geplaatst door

frank777 (545)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een combinatie van die 2 is ook een optie natuurlijk .
Hoezo moedeloos , wat heb je allemaal al gedaan dan ?
Dat de koelventilator meteen aanslaat is niet goed , dit duid vaak op een defecte temperatuursensor .
Dat de motor te koud blijft kan komen door een defecte thermostaat.
Beide onderdelen kosten geen drol .

Oke dat snap ik , maar wat versta je onder koude motor ? Kwa bedrijfstemp ?
Zoja hoe weet je dat dan als de temp meter geen waarde aan geeft dan alleen bij stilstaan ?

Dus is het denk je zeker de thermostaat ?
Of ken het ook liggen aan de temp sensor alleen omdat die de fan laat blazen en mssn daarom de thermostaat verkeerde info krijgt Snap je wat ik bedoel. ?

Dus temp sensor zorgt te lage motor door aansturing aanjager, die lage motortemp weer zorgt thermostaat verkeerde info krijgt.

frank777 545

6 jaar

Thermostaat is een mechanisch geheel , deze reageert puur op de temperatuur in de motor , reageert niet op de sensor.
Thermostaat blijft dicht staan tot de openingstemperatuur van de thermostaat gemid. 86-90 graden.
Begint dan te regelen , blijft hij open staan zal de motortemperatuur , zeker ook nog met een draaiende fan , de 90 graden nooit halen.
Koude motor is s, morgens als hij een nacht stil heeft gestaan , als de fan dan al meteen begint te draaien , is er in de aansturing iets niet orde , meestal de sensor , dit heeft niets met de thermostaat te maken.

Oke dankje.

Dus maw vervang de tempsensor eerst effe.

En dan zal waarschijnlijk de aansturing fan ook ophouden ?.

En laatste vraag.

Is er een manier om te voelen bij een lopende motor die net is gestart, bij de slangen welke meteen warm moet worden en welke pas op 90 graden ?

Welke slang de boven of onderste moet koel blijven en mag dan niet warm worden zonder aansturing van de thermo op 90 graden ??

Mssn ken ik het zo ook testen.

frank777 545

6 jaar

Effe aantekening nog betreft de slangen.

Heb vanmorgen de auto gestart bovenste slang richting radiateur warm.
Onderste koel, maar na minuut of 4 ook warm aan worden.

Dat betreft de slangen.


Temp zonder resorvoir dop erop gemeten met temperstuur meter kwam ik op 84.5 en op de auto meter al 90 in de auto dus.
Hoger in de auto ging hij in en uit ! Niet wegens ook buiten temp denk ik.


Dan de 2 ventilatoren.


Aan de bestuurderskant draait op moment ik de auto start draait hij ligt rond.

De bjjrijderskant draait enorm hard als ik airco clontrol aan zet.
Ik zag tijdens ik de airco aan zetten de temp in de auto snel zakken en ook de resorvoir koelvloeistof binnen 3 minuten al 25 graden en meer afgekoeld naar rond 56 graden...
De meter in de auto valt bijna terug op 0 punt !.
En als ik verwarming aan zet met airco aan is hij louw warm denk door die enorme Ventilator die draaid..

Zet ik de auto airco op Econ dus aan.
Dan wordt de verwarming veeeel warmer binnen in.

Is dit normaal dat verwarming op airco stand louw is op de warmste stand ?

Of zijn de 2 ventilatoren verkeerd aan gestuurd.
Vraag me af of de motor fan wel moet aan slaan tijdens de airco dus die aan bijrijders kan, of hoort dat zo te zijn.

frank777 545

6 jaar

Je thermostaat is stuk.

Ja graag wat meer toegevoegde info aub.

Verwarming doet het goed bij airco uit.
Dus graag meer uitleg waarom u dat denkt

frank777 545

6 jaar

Omdat je koelvloeistoftemperatuur in elkaar zakt.
Ook als de fan draaid moet de temperatuur door de thermostaat 90 graden blijven.

Ja maar ken toch ook de temp.sensor zijn
Lees overal ook als je verwarming het doet.

Is de thermo niet kapot.
Is idd mssn beter eerst koeltemp sensor te vv ipv meteen thermostaat te vv

frank777 545

6 jaar

De adr motor heeft een koelven die werkt met een z.g visco koppeling,te herkennen aan de koelribben achterop de ventilator,deze zit als je voor de auto staat aan de rechter zijde.
Hij werkt puur mechanisch op de warmte die van de radiator afkomt,(enigszins meedraaien is normaal).
De andere ventilator (links) is de elektrofan van de airco,deze draait alleen als de airco wordt ingeschakeld.
dus als de motor temperatuur te laag blijft,ook al omdat de verwarming het niet goed doet, kan dat volgens mij alleen maar aan een niet goed werkende thermostaat worden geweten.

jaker 0
badge

6 jaar

Verwarming doet het op de airco wat minder heet omdat de fan dan de boel koelt ook op warmste stand.

Bij econ stand aan is hij gewoon goed warm ( dus airco uit )

frank777 545

6 jaar

Weet bijna zeker dat thermostaat je probleem is.

Er zeggen nu 3 mensen dat je thermostaat niet goed is !!!

4 (-:
Dat ding kost ongeveer 25 euro, plus een kan verse koelvloeistof, ben je onder de 5 tientjes klaar. Deze heb je zo terugverdiend, omdat de motor als hij te koud blijft, meer brandstof verbruikt.
Neem van ons aan, dat ding is aan vervanging toe, deze blijft open staan.

https://www.youtube.com/watch?v=bXjsgOYz...

hellbat 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.