Wij hebben een probleem met een VW Passat 1.9 TDI van 1999
Het is een ATJ motor met 115 PK. Het probleem is dat de motor erg tikt. Het geluid komt vanuit de kleppendeksel. Wij hebben al een pompverstuiver laten vervangen bij de VW dealer omdat deze helemaal uitgesleten was. Lag er los in na het verwijderen van de pompverstuiver tuimelaars. maar het tikken was niet over. Daarna zijn alle klepstoters vervangen en ook de lagerschalen van de nokkenas. Deze vertoonde ook slijtage.
Distributieriem en spanner zijn ok meteen mee vervangen.
maar het tikken zit er nog steeds in. Vooral bij gasgeven.
De auto rookt ok heel erg. Kent iemand dit probleem want wij zijn ten einde raad. Bij de VW dealer weten ze geen oplossing een ook de VW service lijn kent dit probleem niet. Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk zit er een scheur in de zuiger.
Jos.
als het een pompverstuiver is heb ik het al mee gemaakt dat er speeling komt op de bovenste piston pen deze was van bouwjaar 2000 maar bij verkeerde inspuiting kan je zuiger ook makkelijk scheuren dus gewoon de kop er af plukken
klopt! de eerste series liepen hier ook op stuk!
paul,
Lijkt me dat er dan gigantische onderdruk in het karter moet zijn.....
hebben jullie deze auto altijd in onderhoud gehad?
(bedoel eigenlijk of je weet of de distributie riem ooit gebroken is)
je denkt dan dat er niets aan de hand is maar na
15000 of 30000km begint ie dan giganties te tikken.
dan zitten er gewoon 4 kromme kleppen in
groeten nijkamp
@Harry: Onderdruk of overdruk?.
Men spreekt over onderdruk omdat het druk is die onder de zuigers vandaan komt (in het carter dus) Uiteindelijk als je het zou meten is het dus overdruk uit het carter. Soms is taalgebruik dus verwarrend...
Een klein beetje "onderdruk" is normaal, maar het moet niet te gek zijn.
We hebben het probleem gevonden. De pistompenlager van de 4e zuiger lag er helemaal tussen uit. En dat veroorzaakte dus de tik in de motor. komt schijnbaar meer voor bij deze VW motoren. De zuigers waren allemaal goed. Maar de zuiger had ongeveer een centimeter speling op de drijfstang. Dit verklaard dus ook het roken doordat de zuiger niet meer in zijn BDP kwam.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar