We hebben een T4, met een ACV-motor die niet 100 % start en loopt.5000 km terug is van deze 5 cilinder de distributieriem vervangen en nu het wat kouder wordt start deze motor met behoorlijk wat rook.Deze 5 cilinder heeft een aparte riem voor de brandstofpomp, die niet is vervangen.We hebben een Vag Com, maar gebruiken hem eigenlijk te weinig om hem echt goed te kunnen bedienen.Weet iemand ons te vertellen hoe en in welk blok we de timing kunnen checken?We zitten in meetblok 4 waar we een toerental aflezen van 730 en de volgende twee blokken geven de injectiontiming aan.De eerste staat op 0.8 en de 2e varieert tussen 6,2 en 9.2.
Wat meten we eigenlijk? En wat moet de afstelling zijn.Als we de pomp verdraaien wordt het lopen een stuk beter, maar we stellen hem het liefst op de juiste waarde af.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kijk op www.ross-tech.com
OPGELET als de d-riem 5000km geleden is vervangen en starte toen goed,KONTROLEER dan zeker de WATERPOMP meegemaakt.
groetjes.
We hebben hem op 4 graden gezet en loopt gelijk goed met koude motor en trekt ook weer goed.Riem van de brandstof pomp nu ook maar gelijk vervangen.Waterpomp zit geen speling op en lijkt ons dan ook in orde.PS maar wat was het probleem met de waterpomp bij jou desire?
speling op de waterpomp riem te slap gekomen en 2 tanden versprongen toch had ik de speling maar eerst op het laatst gezien na het terug demonteren van de d-riem en ook omdat de wagen perfect lopent is afgeleverd na +/- 2000 km is hij terug binnen gebracht met de wegenwacht voor een geluid in de motor
nog één bedenking je schrijft dat je op voorhand de riem van de pomp niet hebt vervangen hoe kan die dan nu fout staan zonder dat de motor timing fout is ??
We hebben voor het vervangen van de distributieriem zelf de merktekens gemaakt.Daarme de nieuwe riem gemonteerd, maar niet met de Vag-com de timing gechecked.(De officiele manier is om de nokkenas met het plaatje aan de pompzijde te centreren, maar veel meer werk).De riem voor de brandstofpomp is niet meegenomen en dus ook niet los geweest.Ik denk nu dat de methode die ik heb toegepast, nl voor het vervangen van de oude riem zelf merktekens maken, de oorzaak is geweest.Je maakt natuurlijk merktekens met een oude , misschien iets slappere riem en als de nieuwe riem een kwart tandje anders staat, is de timing van de distributie nog wel goed, maar kan dit net tot gevolg hebben dat de pomp een paar graden anders staat.Dit kan natuurlijk gedurende de 5000 km nog iets verlopen zijn met als gevolg een 3 a 4 graden voorinspuiting.Nu hebben we de poelie wel los gehad van de nokkenastandwiel aan de pompzijde en die hoef je maar even iets te verdraaien en de timing is van -3 naar + 4 graden veranderd.Kortom, ik denk dat onze vervangingsmethode, die door heel veel monteurs wordt toegepast, niet op zich verkeerd is, maar een naderhand checken en eventueel bijregelen van de brandstofpomp is beslist aan te raden.Ik heb dat meen ik al vaak gemeld zien door iemand hier, maar blijkbaar moet je het toch eerst zelf ondervinden alvorens daadwerkelijk van de zin of onzin van iets overtuigd te raken.
Heb je hem nu ook goed gezet met de Vag-com?
Als je de nieuwste versie hebt dan zit de tdi timer erop en kun je de pomp daar perfect mee afstellen.
20 jaar
Als je een beetje recente versie van VAG-COM hebt met de TDI-checker (vanaf versie 303.1), is het heel simpel;
Ga naar 01-Engine. Kies 08-Meas. Blocks (Meetwaardeblokken)
Vul in het bovenste vakje '000' in en druk op 'Go!'
Druk nu links onder op 'Switch to Basic Settings'
Druk op knop 'TDI timing'
Je krijgt nu real-time een grafiekje te zien met onder en bovenwaarde en hoe de timing van de auto daar wel of niet invalt. Je kunt je pomp nu dynamisch afstellen en precies op de juiste waarde zetten.
Let wel: De koelwatertemperatuur moet boven de 85 graden zijn.
en het is niet geschikt voor pompverstuivers.
Succes!
Misschien beginnen met statisch de basis instellen afstellen. Meetklokje achterin de pomp, krukas op het nulpunt draaien en de pomp moet een lichthoogte hebben van 0.25mm. Daarna dynamisch instellen maar meestal is dit niet nodig.
20 jaar
Met het meetklokje is een hele operatie en ik weet niet of dat wel kan bij dit type, want er is geen ruimte zoals bij de vroegere golf diesels.Dus met de TDI-Timer is natuurlijk heel wat eenvoudiger.
met de FSA560 bosch tester kan ik statisch en dinamisch afstellen,heel mooi tester
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar