Hallo,
Ik heb een Touran 2.0TDI met 6-DSG bak.
Soms, dus niet altijd, als ik een aantal minuten in een file gereden heb, berg opwaards, ook bij een zeer klein % stijging, hoor je bij langzaam optrekken een licht tokkend geluid opkomen, wat al snel steeds luider wordt. Als ik door blijf versnellen, gaat de tok-frequentie ook omhoog, ook als de 2e versnelling ingegaan wordt.
Indien het toerental boven de 2000/min komt, of bij ingaan van de 3e versnelling, dan verdwijnt het geluid.
Dit heeft zich in 1e instantie voorgedaan bij ±35°C met de caravan van 1500Kg erachter, maar ook bij 35°C zonder caravan, én bij 15°C met caravan, afgelopen maand in het buitenland.
Vorig jaar oktober is het 2 massa vliegwiel met koppelingsplaat vervangen, omdat de auto schokte bij optrekken, ik neem even aan dat het daar niet aan kan liggen, dacht ik overigens wel als eerste aan...
De aandrijfassen met homokineten en Tripot's lijken, als je de speling "voelt" goed, maar één keer in een scherpe linkse bocht met de caravan erachter, bergopwaards kon ik aan de L-zijde het identieke tokkende geluid heel even horen, totdat ik de bocht door was.
De linkse homokinetenhoes heeft op de aszijde vorig jaar wat vet gelekt, maar is toen molybdeenvet bijgespoten, en een nieuwe klemring opgezet.
Ook de toplagers van de veerpoten lijken goed te zijn.
Ik heb de motorsteunen en wieldraagarmen gecontroleerd, lijken allemaal goed.
Wellicht belangrijke opmerking: de motor en de dsg bak zijn recent getuned, motor van 140 naar 170pk en bak zou nu meer koppel aankunnen.....loopt en trekt overigens geweldig goed, ook met de caravan erachter!
Ik heb het geluid als mp3 bestandje beschikbaar, laat maar even weten als je het wil horen, dan stuur ik het per mail, want ik zie hier geen directe invoegmogelijkheid, alleen via YT.
Heeft er iemand ervaring met dit geluid, en weet dus wat de oorzaak is?
Ik ben bij 3 verschillende VW dealers geweest, en de VAG specialist die het 2-Massa vliegwiel heeft vervangen, en de tuning heeft uitgevoerd en niemand heeft een idee wat het kan zijn.
Helaas heb ik het geluid (nog) niet bewust kunnen opwekken, ook niet door minuten lang een helling (viaduct) op te rijden.
Zou het dan toch de Linkse aandrijfas of 2-Massa vliegwiel kunnen zijn?
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, of denkt te weten wat het zou kunnen zijn!
Alvast bedankt voor het meedenken!!
Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Correctie:
Waar ik noem : "in een scherpe linkse bocht" moet zijn Rechtse bocht!
Sorry!
Jan
En voordat die linkse ashoes was gerepareert heb je het nooit gehoord? Het zou kunnen dat het die homokineet is die soms die geluiden maakt maar dat is alleen afgaande op jouw verhaal. Nu is het de vraag of het ook klonk/klinkt als een homokineet maar als het maar zelden voorkomt en diverse garage's horen geen rare dingen dan zou ik gewoon doorrijden en erop letten en pas weer actie gaan ondernemen als je merkt dat het erger gaat worden.
Beste Ricky,
Bedankt voor je snelle reactie!
Toch nog een vraag:
Gezien jou antwoord lijkt het erop dat je geen relatie naar 2 massa vliegwiel en of koppeling ziet, of versnellingsbak?
Ik rijd regelmatig lange afstanden, naar Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije, en wil natuurlijk onderweg niet verrast worden.
Ik zag gisterenavond dat er enkele gebruikte (van schade auto's met minder dan 30.000km) aandrijfassen te koop zijn via internet, voor tussen de 125 en 175 euro.
Indien e.e.a. eenvoudig te vervangen is, zou ik daar bijna voor gaan kiezen, want bij naavraag VW kost die nieuw ±590 Euro, wat lijkt jou?
Wellicht is het zelf te doen, of voor een redelijk prijs bij een garage (jou?) Ik wil er best een uurtje voor rijden voor mensen die me, zoals jij, proberen te helpen!
Ik heb zojuist even een "blik geworpen" het lijkt erop dat als ik de asbout losdraai, de 3 bouten van de onderste draagarm losneem, en de 6 torxbouten aan de bakzijdeflens losneem, vervolgens de veerpoot wat naar buiten kan trekken en de as er naar binnen toe uit kan nemen.....of is dat te simpel gezegd? Wellicht moet ook de stuurfusee ook nog los?
Wat is jou advies?
Alvast bedankt!
Jan
10 jaar
Waar het aan ligt is niet te zeggen want met dit soort dingen zou je het zelf moeten horen om er wat gerichts over te kunnen zeggen. Enige dat ik weet is dat het af en toe voorkomt dus erg zal het niet zijn. Ook bij de meest bekende problemen met homokineten kom je nooit stil te staan, alleen bijgeluiden dus ik zou het gewoon in de gaten houden maar wil je toch de aandrijfas vervangen dan is zoals jij het omschrijft ook de manier om te doen. Maar de centrale bout kan heel erg vast zitten (ligt aan type bout en is dan de 12 kant bout met ribbels onder de kop) en dan red je het niet met een gewone momentsleutel. Maar als je een 6 kant bout hebt of een 12 kant zonder ribbels onder de kop dan zijn deze gewoon los te tollen 9 van de 10x. Wel weer nieuwe bout gebruken en op juiste nm vastzetten (dit even navragen bij de dealer/garage).
Hallo Ricky,
Vandaag een aandrijfas gekocht van een 2012 Touran met 39000 km op de klok.
Ga hem er morgen proberen in te zetten, nieuwe bout al gekocht, is inderdaad 12 kant.
Ik zal van de oude as de tripot en homokineet uit elkaar halen om te zien of er spelingen en of beschadigingen zijn.....ik ben benieuwd!
Indien alles 100% blijkt te zijn, zal ik de R-aandrijfas nog demonteren, om goed te kunnen controleren. Indien er daar dan beschadigde delen zijn, kan ik die wellicht nog uitwisselen met de goede van de "oude" linkse as...
Dat zal nog wel even duren dus.
Ik bericht nog over de resultaten!
groet,
Jan
10 jaar
Oke succes! Hoop dat je geen geld aan het weggooien bent.
Hallo Ricky,
Ik heb de as vervangen. Kostte me slecht 1:15 ! Dat viel niet tegen met één (hydraulische 2,5 tons) krik op de vloer van m'n garage....
Was exact zoals ik me voorgesteld had, erg makkelijk zelf te doen dus, mits je wat sleutelervaring hebt.
Voor de 6 schroeven van de binnenkoppeling (tripo) los te maken had ik toevallig de juiste bit set met dus ook de lange bits, anders had ik de schroeven denk ik niet los gekregen.
Alleen de 3 bouten van de draagarm losgehaald, en de asbout. Die zat trouwens behoorlijk vast, maar met een dikwandige buis van 80cm op de dop ging het wel makkelijk los.
Monteren was ook simpel, alleen mijn momentsleutel kon ik niet gebruiken voor de 6 bouten van de binnenkoppeling, dus maar zo vast mogelijk gezet, met de hand uiteraard.
Voor de asbout heb ik 200Nm aandraaimoment gebruikt, vond ik op internet....dat moet ik nog controleren, overigens nieuwe bout gebruikt.
Oude as gecontroleerd op speling, homokineet voelde ik niets aan, maar de tripo had duidelijk speling. Beide kon ik "handmatig" vergelijken, heb ik gedaan voordat ik de vervangende as monteerde. Die voelde "vast" aan waar je ook aan trok of duwde, geen speling te voelen.
Ook duidelijke slijtage "banen" geconstateerd in de loopgroeven van het tripot huis. De 3 lagers voelden wel goed aan, buitenringen geen abnormale slijtage indicatie te zien
Omdat het tokken slechts sporadisch voorkwam, weet ik dus niet met zekerheid te zeggen of de tripo de veroorzaker is geweest. Los voelde ik wel speling op die koppeling, in gemonteerde toestand eigenlijk niet, maar ik kon nu met beide assen los wel vergelijken, en de nieuwe was lekker "vast" op zowel homokineet alsook tripo, en de oude had voelbare speling op de tripo, en niet op de homokineet.
Als ik binnenkort 2 uurtjes tijd heb, zal ik de R-As er ook eens uithalen, of in ieder geval eens controleren op speling, dat had ik voor de linkse ook gedaan, en nog gemonteerd, voelde ik niet die speling die ik wel voelde toen ik hem gedemonteerd had.....
De auto loopt nu gevoelsmatig "soepeler" wellicht is de tripo dus de veroorzaker geweest... De tijd zal het leren.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!
Groet,
Jan
10 jaar
Nou super gedaan! Nu idd maar even aankijken maar wat je zegt die voelbare banen zijn sowieso al niet goed dus het is er alleen maar beter door geworden.
Zie nu dat ik wellicht vergeten ben de afloop te vermelden....
Probleem is door de wisseling van de gehele aandrijfas opgelost.
De Tripot koppeling was wellicht dan toch de oorzaak.
5 jaar
Gepubliceerd door JanD @ 24/12/2018, 16:13
Probleem is door de wisseling van de gehele aandrijfas opgelost.
De Tripot koppeling was wellicht dan toch de oorzaak.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar