Beste forumleden,
Ik wil me eerst voorstellen. Ik ben Hüseyin en woon in Almelo. Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een Passat 1.9 tdi uit 2002 met 130 pk. Ik wil nu mijn turbo vervangen en wil graag daarbij jullie hulp en tips. Ik wil jullie ook op de hoogte blijven houden van de voortgang evt. met foto's als de site zich hiervoor leent.
Historie
Mijn auto is een ex-leasewagen geweest. De ex-leasewagen is in een vroegtijdig stadium bij het wijzigen van wergever door de vorige eigenaar overgenomen in privé. Hij reed daar mee in privé. De auto was visueel in uitmuntende originele staat. Echt tot aan de details toe. Nog steeds overigens. Bij een bezoek aan Oekraine is een poging gedaan de auto te stelen, wat is voorkomen. Hierbij is de portiercilinder beschadigd.
De auto is hierna weinig gebruikt. Ik heb de wagen overgenomen in 2009 met 124.000 op de teller.
Bij ongeveer 163.000 (schatting) hoorde ik, nadat ik het gas flink had ingetrapt, bij het loslaten en licht schurend geluid. De auto kon toen nog wel 210 km rijden op de Autobahn.
Na verloop van tijd werd dit schuren luider, en ook bij het gas intrappen schuurde het. Bij 125 km/uur ging de auto in noodloop. Inmiddels maakt de turbo ook geluid bij optrekken en gewoon gas geven. Nu stottert de turbo. Echter geen rook of iets dergelijks. Wel is er nu een overmatige olieverbruik en brandstofverbruik.
Nadat we met mijn broer dachten dat het de n75 klep wel eens zou kunnen zijn, heb ik een nieuwe gehaald en gemonteerd. Geen effect.
Inmiddels staat de garage leeg en heb de passat erin gereden met het doel de turbo te demonteren en aan te schouwen wat er nu speelt. Om dan eventueel een gereviseerde te monteren. Maar dat lijkt toch niet zo makkelijk te zijn. De Garret turbo die er nu onderzit heb ik nog niet kunnen demonteren. De moeren waarmee hij onder andere aan de spruitstuk zit heb ik niet los kunnen halen. Sleutel 12 draait om de moer. Is het nu zo dat het een Engelse maat is of iets dergelijks. Heb ik speciaal gereedschap nodig. Overigens heb ik alleen de luchtfilterhuis eruit gehaald. Ook de onderplaat van de auto is eraf. Moet ik om het goed te doen de voorbumper er helemaal afhalen als bij het vervangen van de distributieriem? Moet ik de kat eraf halen om te controleren? Moet de spruitstuk er ook af en roetvrij worden gemaakt? Wat is makkelijke om de turbo te demonteren? Ik heb voornamelijk moeite met de moeren aan de spruitstukzijde, die je van bovenaf kan zien als je de motorkap open hebt staan. De sleutel komt er niet goed bij ivm de wastegate.
Ik wacht met smart jullie hulp en reacties met ongeduld af.
Groet
Hüseyin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je zeker dat het aan de turbo ligt? Want het enige wat een turbo kan doen als hij stuk is is roken/in noodloop gaan omdat de variabele schoepen niet soepel meer bewegen of fluiten of zo verrot zijn dat hij niet meer draait (komt tegenwoordig wel vaker voor bij VW) , maar als hij een schurend geluid maakt zoals je zegt dan moet je er wat aan zien. Is dat ook het geval?
En wat is de storing die erin staat als je hem uitleest? Want als de motor in noodloop gaat (door wat voor reden dan ook) dan heb je altijd een storing erin staan.
Is het echt de turbo die stuk is dan raad ik je aan om de wagen op een brug te zetten en de uitlaat los te halen van de turbo en het dan iets naar achteren te duwen (wel laten hangen als het goed is). Die moer op de kop zal wel rondgedraaid zijn, heb je misschien een probleem, komt dan creativiteit en sleutelervaring bij kijken om het weer los te halen. Is in ieder geval geen engelse maat maar waarschijnlijk veel roest of rondgedraaid door verkeerd sleutelen.
Bij weinig of geen sleutelervaring zou ik er niet aan gaan beginnen.
Beste Ricky,
Ik hem inmiddels de turbo eraf kunnen halen. Uiteraard heb ik sleutelervaring. 1 moer heb ik moeten slijpen met de dremel ja, ja, en de turbo is er netjes af. Direct wat me opviel was dat de variabele schoepen vast zitten. Met veel moeite en stoterig is er nog beweging in te krijgen met het armpje.
Nu snap ik ook dat wanneer ik het slangetje van de vacuum eraf haalde hij ook niet meer schuurde. Immers had ik op die manier de schoepen buiten werking gezet.
De moeren zijn door roest kleiner geworden inderdaad. De moeren van het schoepenhuis heb ik er ook af. Nu nog de behuizing rustig eraf tikken.
Mijn broer had hem eerder met de Vagcom uitgelezen en er was een foutcode ivm turbodruk. Hadden we de n75 vervangen, maar dat was het dus niet. Hij rookte niet, in ieder geval niet zo opvallend dat het zichtbaar was. En het schuren geluid was enkel bij gas geven en loslaten.
De behuizing zit behoorlijk vast nog. Zodra die eraf is zie ik hoe de toestand van de schoepen is. Maak ik wel en foto en zet hem hier.
Wordt vervolgd. Wat is je mening omtrent mijn bevindingen?
13 jaar
Je doet het goed hahaha
Je zou als je hem uit elkaar hebt de schoepen kunnen reinigen (zelf weinig gedaan ivm werken bij dealer) maar heb wel eens een klant meegemaakt die het ook had gereinigd en daarvan kwam het probleem weer terug en heb het vaker gelezen ook hier op Problemcar, dus ik denk dat je misschien het beste een nieuwe turbo kunt aanschaffen.
En wat je zegt over schurend geluid dat zou dan iets anders moeten zijn want als de schoepen vast staan dan maakt dat geen bijgeluiden, het beinvloed alleen maar de turbodruk met inderdaad een storing als gevolg omdat de de druk niet juist geregeld kan worden.
Inmiddels al een poosje verder. De turbinehuis aan uitlaatzijde heb ik eraf gehaald. En ja hoor. De fans die daar zitten zijn aan de voet, dus het deel van de wiel dat in de ruimte ter hoogte van de variabel schoepen zaten rondom beschadigd, stukje eraf gebroken.
Ik heb toen zitten overwegen, 1 van de sloop, een imitatie of revisie. En eigenlijk meer voor imitatie of revisie.
Imitatie was 465,-. En revisie zou mij 400,- kosten. Na al wat nare verhalen te hebben gelezen over imitatie heb ik er toch maar voor gekozen om te laten reviseren. Dat is gebeurd in Hoevelaken. Afgelopen weekend er weer onder gezet. Hij loopt weer als vanouds. Al heb ik me voorgenomen om er een tijdje wat rustiger mee te rijden.
Er zat eerst longlife olie 5w30 in. Dit keer 5w40 gebruikt zodat ik bij de 15.000 weer moet verversen.
13 jaar
Nou mooi dat het weer is opgelost!
Hoi Hüseyin, heb zelf ook deze Passat (2002 sportline - 132pK - H6). Gekocht met 150.000 maar nu reeds 335.000km probleemloos. Ik zie dat je nu 'rustig aan wilt doen', maar volgens mij is dat niet nodig. Ik rij de auto altijd (!) netjes warm, met standkachel, maar eenmaal goed warm wordt de motor nooit ontzien. Wel veel in lage toeren,maar in Duitsland rij ik nog altijd flink door waarbij de 200 regelmatig wordt gehaald. Geen rook, geen olieverbruik en lekker zuinig. Mijn (leek) advies: zorg dat 'ie kan afkoelen, het laatste stuk van een rit rustig rijden met lage toeren en bij bereiken van de bestemming even een minuutje laten nadraaien. In ieder geval nooit zomaar uitzetten na een flinke inspanning! Dit is mijn tweede TDI met in totaal zo'n 400.000 km ervaring, nog nooit een turbo defect gehad. Succes met je 'nieuwe' turbo.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar