Geachte lezers,
Als de TDI 2.5 V6 motor koud is is er niks aan de hand. Maar als de motor warm is gereden en stationair draait bijvoorbeeld bij een stoplicht dan lijkt het net of er stoom uit de uitlaat komt. De hoeveelheid is dermate veel dat ik de motor dan maar even uitzet. Als ik vervolgens dan weer wegrij dan wordt er veel witte/blauwe rook uitgestoten. Rij ik dan weer een tijd op de snelweg met een constante snelheid dan is er weer geen uitstoot van extreme rook. De koppakking is niet lek! Ik heb ook Ultimate diesel getankt, maar dat helpt ook niet. De motor is gechipped. Wie weet wat dit kan zijn?
Ik denk zelf dat de turbo aan zijn eind is. Graag jullie reacties en alvast bedankt daarvoor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
echt witte rook zal het waarschijnlijk niet zijn, indien het witte rook (damp) zou zijn is er sprake van koelwater in de verbrandings ruimte ook zul je dan koelwater moeten missen?
blauwe rook duidt op een hoog/overmatig olie verbruik, met dit gegeven zul je olie moeten missen? van koelwater en olie verbruik hoor ik je niet spreken...
ik heb zelf het idee dat de EGR-klep vast zit (open blijft staan) dit door overmatige kool afzetting hierdoor kan de klep zich dan niet sluiten wat eigelijk wel moest. vandaar ook de zwarte rook in het stationair gebied. een goede oplossing zou zijn de EGR-klep af te sluiten dmv een plaatje..
paul,
Beste Paul, Bedankt voor je snelle advies.
18 jaar
wit/blauwe rook heeft met het inspuittijdstip te maken. laat deze controleren bij je garage.
Beste professionals,
Mijn probleem is nog steeds niet opgelost. De rubberslang van de EGR klep hebben we dicht gezet maar dit gaf totaal geen verbetering. Inmiddels is de auto ook een olieschuit geworden en lekt flink wat olie. De blauwe rook wordt nu ook bij een koude motor gemaakt en vooral als ik gas geef en toeren maak. Kan het de turbo zijn?
Wordt binnenkort verbannen uit mijn woonplaats. Wie weet een oplossing of een goede garage of monteur die dit kan oplossen. De afstand die ik moet rijden is voor mij geen probleem.
18 jaar
hallo
je moet de slang niet dicht knijpen,maar de egr afsluiten met 2 blinde pakkingen!
paul is de VW specialist,dus misschien is dat een antw. op je vraag ?
Stefan
18 jaar
[quote=Passat tdi]Beste professionals,
Mijn probleem is nog steeds niet opgelost. De rubberslang van de EGR klep hebben we dicht gezet maar dit gaf totaal geen verbetering. Inmiddels is de auto ook een olieschuit geworden en lekt flink wat olie. De blauwe rook wordt nu ook bij een koude motor gemaakt en vooral als ik gas geef en toeren maak. Kan het de turbo zijn?
Wordt binnenkort verbannen uit mijn woonplaats. Wie weet een oplossing of een goede garage of monteur die dit kan oplossen. De afstand die ik moet rijden is voor mij geen probleem.[/quote]
hoe staat het erbij met de carterventilatie (filter om de 100.000km vervangen) indien deze niet goed werkt wordt het zeer avondtuurlijk met de tijd....
paul,
Dat avontuur betekend: Hij gaat op de inhoud van het carter lopen, blijft ook aan als je de contactsleutel er uit haalt. Zaak is niet meer te beheersen en meestal betekend het einde van zo'n mooie 6 pitter. (met een automaat is het reddeloos. Handbak maak je een kans door hem te smoren)
dat olie lekken zal inderdaad komen van een carterventilatiefilter wat dicht zit en hierdoor komt er veel druk op het carter, controleer is je carterdruk doormiddel van oliedop te verwijderen als ie warm is.
hier komt misschien je rook ook wel vandaan.
mvg paul
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar