Mjin volkswagen Kever (buggy) heeft het volgende probleem:
Na ca 2 km rijden werd het rechterachterwiel (velg) heet (zelfs de wieldop). Ook rook ik verbrande lucht (waarschijnlijk remschoen). Ook nam de weerstand tijdens het rijden toe en kreeg ik het voertuig amper naar voren geduwd. Wanneer e.e.a. weer is afgekoeld nam de weerstand af en kon ik het voertuig makkelijk naar voren duwen. Ik vermoed dat het wiellager uitzet, heet wordt en vervangen moet worden. Als de remmen aanliepen had ik dat meteen al gemerkt. Ik ga dat laten doen omdat het nogal een klusje is (versnellingsbakolie aflaten e.d.) Mijn vraag: Kan ik voorzichtig naar een garage rijden (2km) of kan ik beter een trailer huren? Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb zelf ook een kever , reparatie is goed zelf te doen mits het juiste gereedschap aanwezig is , momentsleutel die 350nm haalt , bakolie hoeft er niet af.
Die 2 km kun je wel rijden met beleid.
Super dankjewel Kaleido. Een momentsleutel heb ik nog wel. Ingewikkelder is (denk ik) om de lager er met goed beleid eruit te halen.
3 jaar
Heb je een aandrijfas of een koker met daar binnenin de aandrijfas ?
ik denk een aadrijfas (zie foto)
3 jaar
Nee koker met daar binnenin de aandrijfas , is ook zelf best te doen , in de koker staat iets versnellingsbakolie , auto staat al scheef als je hem opkrikt , zal nagenoeg niets uitlopen .
Als je het jezelf niet toevertrouwd dan laten doen , maar is goed zelf te doen , leuk sleutel klusje , er zijn complete revisie setjes voor , o ring keerring pak. enz.
Bedankt voor al je moeite!! Ik had al gezien dat voor een appel en een ei diverse revisiesetjes te verkrijgen zijn. Ik heb vaker remschoenen vervangen, maar ben bang dat doordat ik het waarschijnlijk (te) laat heb opgemerkt er meer is gebeurd (wielremcylinder te heet geweest). Overigens toen de velg was afgekoeld functioneerde alles nog. Verder zal door de hitte de lager met geweld eruit gehaald moeten worden. Fijne zondag.
3 jaar
Denk eerder dat de rem gaat vastlopen in plaats van het wiellager, aangezien de leeftijd gaan meestal de remslangen dicht slippen eenmaal het rempedaal bediend komt het remvloeistof onvoldoende terug, en blijft de rem er op staan.
Je kunt ook beginnen met de remschoenen minder strak af te stellen. Je kunt ook kijken of er druk in het systeem achter blijft door blokkerende remleidingen . Als het zo heet is geweest als jij liet horen ,vrees ik voor de voeringen .
Heb je een trekker voor die trommel ??
Veel succes.
Beste Bert en Punt,
Jullie hebben gelijk!!! Ik heb geremd en daarna aan de auto geduwd. De druk verdwijnt langzaam weer, dus de remleidingen blokkeren. Dat is de oorzaak. Bedankt voor jullie tips.
3 jaar
Ik was er van uit gegaan dat je dat al gecontroleerd had , blijft toch de werkwijze hetzelfde , als je de boel los hebt controleer dan meteen of er vettigheid in het afvoergaatje zit van eventueel lekkende bakolie door de aandrijfaskeerring heen , T stukje is vaak het probleem , kun je lastig bij.
Dat ga ik zeker doen. In het verleden -10 jaar geleden- zijn de oliekeerringen vervangen. Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben dat dit weer het geval is. Het probleem is dat ik te weinig met de auto rijd en dit soort storingen optreden. Ca. 3 jaar geleden zijn alle wielremcilinders vervangen, maar de leidingen kunnen nu verstopt zijn. Het kan evt. ook aan de hoofdremcilinder liggen. Ik weet nu in ieder geval -als ik er niet uitkom- zonder problemen naar de garage kan rijden (zoveel mogelijk met de handrem remmen).
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar