Volkswagen Polo: Versnellingbak (weer) kapot?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 - 44kW

Zo'n 7 maanden geleden is de versnellingsbak van m'n Polo vervangen door een gereviseerde bak en gelijk nieuwe koppelplaten, omdat de oude bak kapot gegaan was; de 5e versnelling schoot er elke keer uit en de andere versnellingen waren er zowat niet in te krijgen. De nieuwe bak werkte na wat korte probleempjes (zie http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=13... ) perfect, tot 2 dagen geleden...

Als de versnelling in z'n vrij staat, en de koppeling niet is ingetrapt, hoor je een vreemd geluid, lastig te omschrijven maar 't lijkt alsof 'ie het moeilijk heeft, alsof er zo nu en dan iets aansleept. Trap je de koppeling in, is 't geluid weg. Nou begint 'ie tijdens 't rijden ook wat geluiden te maken die niet horen, de beste omschrijving is een soort gekrijs, "hieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee", heel hoog maar ook maar heel zachtjes, in iedere versnelling klinkt het ook net even anders. Zojuist onderweg naar huis sprong 'ie spontaan weer uit z'n 5e versnelling naar z'n vrij... maar zonder knarsende tandwielen, wat die vorige bak wel deed als 'ie er uit schoot; ik merkte 't pas doordat m'n toeren omhoog gingen maar m'n snelheid omlaag (reed net een flinke heuvel af).

Nou woon ik tegenwoordig in Zweden, dus even langs de garage rijden waar de bak er in is gezet, dat wordt 'm niet; m'n monteur hier in de buurt kijkt er dinsdag naar, die dacht dat er misschien een moer van een lager bij de koppelplaten niet goed vast zat en dat daar 't geluid vandaan kwam, maar dat was voordat 'ie uit z'n versnelling sprong; inmiddels begin ik ernstig aan de versnellingsbak te twijfelen...

Zijn er hier toevallig mensen die nog tips hebben wat 't nog meer zou kunnen zijn? Of wordt het wederom een nieuwe versnellingsbak? En waarom zou een gereviseerde bak op dezelfde manier stuk gaan als de originele? Doe ik nou iets geks of is 't gewoon echt stom toeval dat ik er 2 binnen een jaar kapoet heb? :-(

Jurian1980

Geplaatst door Jurian1980 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het garatel kan je druklager zijn wat je hoort..

Anders controleer gelijk eens even het oliepeil van de bak en ververs zo nodig, door te weinig olie kunnen de lagers in de bak ook een geluid zijn gaan maken die je nu kan horen.

Maar dat zou je even moeten laten beoordelen.

Die bak die er nu onder zit, was die gereviseerd of gewoon een 2e handse ?

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

jurian,

als deze bak bij een goed revisiebedrijf vandaan komt dan is het aannemelijk dat je een jaar garantie hebt,laat hun het geluid beoordelen en evt aktie ondernemen.


gr john

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je de koppeling een klein stukje intrapt,veranderd dan dat geluid? Of pas wanneer je hem helemaal intrapt? Bij het 2e denk ik ook weer aan de bak,maar idd even laten horen aan de garage.

Jurian1980 (0), 14 jaar geleden

De bak die er nu onder zit is een gereviseerde, met 2 jaar garantie; echter dus uit nederland en ik zit in zweden, zo'n 1500 km verderop; hoever die garantie dus gaat helpen weet ik nog niet...

Waar kan ik 't oliepeil van de bak zien? Ik zie alleen reservoirs voor de ruitenwissers, koelvloeistof en stuurbekrachtiging?

Als ik de koppeling een klein stukje intrap blijft het geluid hetzelfde, pas na redelijk ver intrappen stopt het; en dan ook bijna direct. Je hoort wel een geluid alsof iets wat ronddraait, stopt, zodra het gestopt is is het geluid dus ook weg.

Het geratel is ook niet echt regelmatig trouwens, als dat nog iets zegt.

Misschien nog relevant, zo nu en dan "schopt" het koppelingpedaal, als je het helemaal ingetrapt hebt en je laat 'm opkomen, dan blijft 'ie soms heel even hangen en komt dan vrij hard omhoog, alsof 'ie dat stukje wat 'ie bleef hangen weer in wil halen. Dit doet 'ie echter al maanden, soms weken niet, dan opeens weer elke dag... het is echter ook maar een klein stukje, maar genoeg om wel op te letten.

Het is hier de afgelopen weken wel flink koud geweest, -30 snachts, maar hij startte gewoon redelijk goed (nadat ik er een wat zwaardere accu in gezet had) en behalve dat het schakelen de eerste minuten erg zwaar ging (erg dikke olie) reed 'ie verder prima, het lijkt me dat 'ie daar wel tegen moet kunnen, er rijden hier hele stapels polo's rond...

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

[url=http://img694.imageshack.us/i/n020020.pn...][img]http://img694.imageshack.us/img694/6051/...[/img][/url]
[url=http://img7.imageshack.us/i/n340431.png/][img]http://img7.imageshack.us/img7/3580/n340...[/img][/url]

inbus er uit draaien,als de olie er uit loopt of net onder de opening staat is het peil goed zo niet bijvullen met 75w90.

gr john

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Zoals jij het zegt klinkt het alsof de bak aan het uitdraaien is omdat je de koppeling intrapt,assen in de bak staan dan stil op dat moment,ik denk dat de bak dus weer stuk is.Dat zouden dan de lagers van de Prise-as moeten zijn.

sinterklaas (0), 14 jaar geleden

ze "vergeten"wel eens om de versnellingsbak olie bij te vullen zoals in het boekje vermeld staat.
anders moeten ze een nieuw flesje openen voor die 0,1 liter die er nog bij de 3 liter moet.
Wel een bekend probleem bij dit type polo.

Versnellingsbakolie:
Specificatie: 75W90 GL 5
Vulhoeveelheid (incl. filter): 3,1 l

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat zal nog wel meevallen sinterklaas, ik geloof daar niet zo in.
En dat incl filter ?

Gr.. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=sinterklaas]Versnellingsbakolie:
Specificatie: 75W90 GL 5
Vulhoeveelheid (incl. filter): 3,1 l[/quote]
misschien dat ik hem al die jaren over het hoofd heb gezien....maar welk filter bedoel jij eigenlijk?


gr john

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

en hoe haal ik dat filter uit die bak? en die 0,1 liter, ik prut niet met flesjes met van die lektuiten, maar heb het gewoon op het vat, hang het vulpistool in de vulopening, pomp tot het eruit komt lopen , veeg de zaak schoon en doe de vulplug er weer in.

Probleem van deze bakken was dat de pompnagels "af fabriek" er uitliepen en de bak inwendig sloopten. een gereviseerde bak hoort "gebout" te zijn, maar ook daar kan iets fout gaan. Ik zou toch even de bon opzoeken en gaan klagen, dat je nu in Zweden zit maakt niks uit voor de garantie, evt via je pechhulp organisatie als je daar lid van bent.

Jurian1980 (0), 14 jaar geleden

Ugh, net onderweg naar huis bij 't schakelen naar z'n 5e weigerde die, kreeg 'm niet in z'n 5. Daarna wou die ook met grote moeite weer terug in z'n 4 (nadat ik 'm eerst in z'n 1 had gekregen). Daarna deed 'ie het wonderbaarlijk netjes de rest van de rit (hoewel ik bij de 5 wegbleef voor de zekerheid), ook het geluid was verdwenen...

Voorlopig staat 'ie nu stil, dinsdag nog even een paar km naar de garage en dan maar eens zien wat 't gaat worden...

In ieder geval allemaal alvast heel hartelijk bedankt voor de reacties, als ik meer weet laat 't weer horen! :)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Werkt je koppeling wel nog naar behoren ??

Dan bedoel ik het probleem met het slecht schakelen ?

Jurian1980 (0), 14 jaar geleden

1 t/m 4 doen 't goed, in z'n achteruit zetten is zwaarder dan normaal, 5e versnelling is onmogelijk, gaat gewoon niet, wordt door iets tegen gehouden. Als je wat harder duwt, dan is 't daarna ook moeilijk om weer in 1-4 te komen, tot dat dat 1 keer gelukt is, dan gaan 1-4 weer gewoon perfect, zonder raar geluid en zonder problemen...

Maar geen geluid van knarsende tandwielen ofzo verder. Raar spul :|

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Is dit zo 1tje met zo'n waardeloos patent op de koppelingskabel? zo'n zelfstellende? die hebben ook vaak problemen, maar meestal wil de auto dan niet in z'n achteruit of 1 zonder gekraak of met een ruk. Het tandwiel van de 5 wou er nog wel eens aflopen bij het pompnagel probleem...

Jurian1980 (0), 14 jaar geleden

Het is inderdaad een zelfstellende kabel; die deed in 't begin dus ook lastig (de 3e deed het pas, de 1e en de 2e deden het zo'n 20 keer en dan moest je d'r een ruk aan geven voor ze weer wilden. Dat lijkt nu echter niet het probleem te zijn, aangezien 1 t/m 4 gewoon goed werken (op het moment).

De bak is gereviseerd en de pompnagels zouden dus vervangen moeten zijn door bouten...

Jurian1980 (0), 14 jaar geleden

Even een update, voor de geinteresseerden:

Ik heb contact gehad met de garage in Nederland die de bak destijds vervangen heeft en die heeft geregeld dat er een nieuwe bak wordt opgestuurd hierheen. Nu hopen dat de post een beetje snel is :-)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kijk eens aan wat een service, wel net geregeld hoor!

Jurian1980 (0), 14 jaar geleden

Nog even ter afsluiting van 't topic; de nieuwe bak is vanochtend binnen gekomen en zit inmiddels in de auto, hij rijdt weer heerlijk! :)

Dus even een bedankje aan iedereen hier die heeft meegedacht en garage Schellenboom uit hoek van holland onwijs bedankt voor de fantastische service!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.