Hallo,
Ik ga binnenkort zelf de distrib.riem vervangen van mijn auto en was eigenlijk op zoek naar een handleiding hiervan of eventueel tekeningen. Het gaat om een Golf3 TDI 110pk type motor AFN. Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Motor demonteren en monteren
Getande riem uit- en inbouwen, spannen
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
◆ Hefboom 3297 (bij geribde-riemaandrijving zonder spanrol)
◆ Hefboom 3299 (bij geribde-riemaandrijving met spanrol)
◆ Afstelliniaal 2065 A
◆ Pen 2064 (bij inspuitpomptandwiel, bestaande uit één deel)
◆ Blokkeerpen 3359 (bij 2-delig inspuitpomptandwiel)
◆ Tegenhouder 3036
◆ Moerendraaier Matra V159
◆ Momentsleutel V.A.G 1331 (5...50 Nm)
[url=http://imageshack.us][img]http://img109.imageshack.us/img109/4038/...[/img][/url]
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen ◆ Hefboom 3297
[url=http://imageshack.us][img]http://img338.imageshack.us/img338/2245/...[/img][/url]
‒ → Krukas in BDP 1e cilinder zetten.
A: motorcodes
1Y, AAZ, AEY B: Motorcodes 1Z, AHU, AFN, AVG, ALE
[url=http://imageshack.us][img]http://img444.imageshack.us/img444/7250/...[/img][/url]
→ Nokkenas met afstelliniaal fixeren.
‒ Afstelliniaal als volgt richten:
Gefixeerde nokkenas zo draaien tot een uiteinde van de afstelliniaal tegen de cilinderkop botst. Aan het andere uiteinde van de afstelliniaal met een voelermaatje de ontstane speling meten. Voelermaatje ter dikte van de helft van de gemeten speling tussen afstelliniaal en cilinderkop schuiven. Nokkenas nu zover draaien tot de afstelliniaal tegen het voelermaatje aanligt. Een tweede voelermaat met dezelfde dikte aan het andere einde tussen liniaal en cilinderkop steken
[url=http://imageshack.us][img]http://img338.imageshack.us/img338/7935/...[/img][/url]
→ Inspuitpomptandwiel met pen fixeren.
‒ Spanrol losdraaien.
‒ Trillingsdemper en poelie uitbouwen.
‒ Onderste gedeelte tandriemkap uitbouwen.
‒ Looprichting van getande riem markeren.
[url=http://imageshack.us][img]http://img338.imageshack.us/img338/4171/...[/img][/url]
→ Bevestigingsbout voor het nokkenastandwiel 1/2 omwenteling losdraaien. Drevel door boring van achterste gedeelte van tandriemkap steken en nokkenastandwiel met een hamer van de nokkenas-conus tikken.
[url=http://imageshack.us][img]http://img109.imageshack.us/img109/2990/...[/img][/url]
‒ → Spanrol met moerendraaier (b.v. Matra V159) rechtsom draaien tot kerf en verhoging -pijlen- tegenover elkaar staan.
Aanwijzing:
Als het excentriek te ver wordt gedraaid, moet de spanrol helemaal ontspannen en opnieuw gespannen worden. Het volstaat niet om het excentriek terug te draaien.
‒ Klemmoer op de spanrol vastdraaien.
Aantrekmoment: 20 Nm
‒ Nogmaals controleren of BDP-markering op vliegwiel en stelmerkteken samenvallen.
‒ Bevestigingsbout voor nokkenastandwiel met
45 Nm vastdraaien.
‒ Afstelliniaal verwijderen.
‒ Krukas twee omwentelingen in de draairichting van de motor draaien, totdat de krukas weer in BDP van cilinder 1 staat.
‒ Controleren of
de BDP-markering op het vliegwiel
de afstelliniaal in de nokkenas
de pen 2064 in het inspuitpomptandwiel
de afstelling van de spanrol (kerf/verhoging)
past.
‒ Staan de kerf en de verhoging niet tegenover elkaar, dan de spanrol naspannen. Hiertoe de spanrol met de moerendraaier Matra V159 vasthouden, de bevestigingsmoer losdraaien, het excentriek rechtsom verder draaien, totdat de kerf en de verhoging tegenover elkaar staan, en de bevestigingsmoer met 20 Nm vastdraaien.
‒ Krukas twee omwentelingen in de draairichting van de motor draaien, totdat de krukas weer in BDP van cilinder 1 staat.
‒ Controle herhalen.
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar