Volkswagen Polo: Verwarming (Climatronic) geeft te warme lucht

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Ik heb een volkwagen Polo 9N bouwjaar 2003.
Sinds kort regelt de climatronic de temperatuur niet meer goed, het wordt veel te warm in de auto.
Op de laagste stand (18 graden) komt er nog steeds te warme lucht uit de rooster. Zet ik de climatronic op Low, dan komt er wel koude lucht uit.

Ik heb vervolgens de zelfdiagnose van de climatronic uitgevoerd, om zo op het display de foutcode uit te lezen, hier komt: 4F7 uit. (01271)
Ik heb deze foutcode opgezocht en kom uit bij: Motor voor de temperatuur klep (V68). Hier staat ondermeer bij dat de klep vast kan zitten of kapot kan zijn.

De dealer gaf tijdens de laatste onderhoudsbeurt aan dat de climatronic een fout gaf, maar dat ze hier verder niet naar gekeken hebben. Dit omdat wij op dat moment nog geen klachten hadden en hiervoor waarschijnlijk het dashboard open moet (lees: dure reparatie).

Kan ik hier zelf nog iets aan doen?
Nu begint het wel lastig te worden en zou ik graag willen weten of dit probleem vaker voorkomt en wat vaak voor de oplossing zorgt. Zodat ik tevens een idee heb van de kosten om dit probleem op te lossen.
Moet namelijk echt het hele dashboard open? Ik heb ook gelezen dit alleen bij de modellen van 2005 en nieuwer nodig is. Dit is een Polo uit 2003.

Alle informatie is welkom. Alvast bedankt.

polo88

Geplaatst door polo88 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Daarvoor zou inderdaad het dashbord uitgebouwt moeten worden, voor V68 te vervangen :

[url=http://img714.imageshack.us/i/71583398.p...][img]http://img714.imageshack.us/img714/3356/...[/img][/url]

Gr Stefan

hwnmuijs (0), 14 jaar geleden

Ik heb hetzelfde met een Seat Cordoba uit 2003.

Volgens de Seat-dealer is het een veel voorkomende kwaal van de VAG-familie.
Onderdeel kost niet zo veel, maar het inbouwen wel, want het dashboard zou eruit moeten.
Daarom heb ik er maar mee leren leven en draai dan maar iets vaker aan de temperatuurknop.

Grt,
Hans.

P.S. Afgebroken blokjes van raammechanisme en kapotte draagarmrubberskomen ook veel voor.

polo88 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor alle info tot nu toe.
Dan heb ik nog wel een vraagje, op het internet kom ik bij de foutcode (01271) het volgende tegen bij mogelijke oplossingen:

Mogelijke oorzaken:
- Fout in bedrading / aansluitingen van/naar de Temperatuur Klep (V68)
- Motor voor Temperatuur Klep (V68) is kapot
- Motor voor Temperatuur Klep (V68) zit vast of klemt

Mogelijke oplossing:
- Check de Motor voor de Temperatuur Klep (V68)
- Check meetwaardeblokken
- Doe een Output Test in [Module 08] in de hoop dat de klep los schiet
- Doe een Basic Setting
- Controleer bedrading en aansluitingen
- Vervang de Motor voor de temperatuur klep (V68)

Is de kans groot dat de klep weer los schiet/in de goede stand komt te staan bij het laten doen van de (softwarematige) testen?
Of verwachten jullie dat de kans groter is dat het motortje toch echt vervangen moet worden.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Naar mijn weten (bij de climatic dan),maar zal bij de climatronic denk ik wel hetzelfde zijn,dan moet officieel het dashbord eruit,maar met een beetje slangen vingers en ervaring lukt het binnen 10 minuten dus zonder dashbord uit te bouwen.Is lastig als je niet weet hoe hij gemonteerd zit.Maar ik zeg er wel bij,de plek van die stelmotor bij de climatronic kan verschillen met die van de climatic.

polo88 (0), 14 jaar geleden

[quote=ricky]Naar mijn weten (bij de climatic dan),maar zal bij de climatronic denk ik wel hetzelfde zijn,dan moet officieel het dashbord eruit,maar met een beetje slangen vingers en ervaring lukt het binnen 10 minuten dus zonder dashbord uit te bouwen.Is lastig als je niet weet hoe hij gemonteerd zit.Maar ik zeg er wel bij,de plek van die stelmotor bij de climatronic kan verschillen met die van de climatic.[/quote]
Dat is interessant om te lezen. Ik zal binnenkort eens in de buurt bij verschillende bedrijven informeren wat (indien nodig) vervanging zou moeten gaan kosten.
Hopelijk kan het ook bij de climatronic zonder dat het dashboard eruit moet, waardoor de reparatie een stuk minder tijd kost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.