Ik heb een VW Polo van '98, 1.9 dieseltje en hij start slecht met deze kou.
Toen ik hem (goedkoop) gekocht heb is hij naar een erkende garage (oktober j.l.) geweest ter controle en toen bleek onder andere dat 2 van de 4 gloeispiralen kapot waren, dus gelijk alle 4 vervangen. De dynamo, waterpomp en distributieriem zijn toen ook vervangen en hij heeft alle vloeistoffen nieuw gekregen en is met dieselreiniger schoongemaakt.
Vanaf het begin loopt de motor onrustig stationair (je hoort en voelt dan gerommel, alsof de auto trilt en na 2-3 minuten wordt het rustiger), maar loopt als een trein zodra je rijdt. Voor stoplichten etc dan weer wat gerommel, maar nog nooit afgeslagen. Ik kan het geluid niet precies lokaliseren. In het begin van de (nog niet zo koude) winterperiode was 2x gloeien of soms wat gas bijgeven voldoende om hem te starten, maar nu het kouder wordt moet ik het soms 10x (!) proberen voordat hij loopt. Verder totaal geen problemen en hij is altijd nog gestart, maar ik ben bang dat hij vandaag of morgen niet start of er ergere dingen achter weg komen.
Gisteren startpilot gekocht om te kijken of dat helpt, maar kon vanmorgen in het donker de aanvoer van het luchtfilter niet vinden. Bij mijn oude auto zat deze boven het motorblok, maar bij deze Polo lijkt ie links onder de auto ergens te zitten?
Ik wil er gerust mee naar de garage, maar heb heel graag een idee wat ik evt zelf zou kunnen doen (al ben ik niet handig met auto's) of wat er evt aan zou kunnen markeren. Verstuivers misschien?
Elke vorm van hulp is welkom.
Mvg, DJ
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het gerommel of trillen kan ook het 2 massavliegwiel zijn..
Het slecht starten gaat dat samen met rook ?
Gr Stefan
Nee geen rook verder. Eigenlijk lijkt er niks mis, behalve het lawaai en het slechte starten.
14 jaar
Controleer de aansluitingen op de brandstofpomp, het filter en de retourslangetjes van de verstuivers eens..
Indien je een doorzichtige slang op de retour van de pomp hebt zitten, zit deze dan vol luchtbelletjes als je even gestart hebt of als de motor aanslaat ?
14 jaar
Zoals gezegd ben ik zeker geen auto-techneut (helaas).
Ik zal vanavond onder de motorkap kijken of ik geen lossige slangen/stekkertjes zie zitten. Voor zover ik weet heb ik nergens doorzichtige slangen, dus luchtbellen checken zal wel niet lukken.
14 jaar
Voor zover ik kon voelen heb ik nergens iets gevonden dat los zit en vast hoort te zitten.
Vanmorgen nog eens goed geluisterd en het lijkt ook wel of er iets "slipt" als ie niet start.
Hopelijk kunnen jullie er meer mee dan ik.
Alvast bedankt, DJ
14 jaar
DJ,
Draait de motor wel snel genoeg rond bij de koude start ? Of gaat dat moeizaam en traag ? Het is lastig te beoordelen zonder het te horen, maar je moet wel zeker weten dat je accu in goede conditie is, net zoals de + kabel en massa die goed contact moeten maken.
Wat je eventueel eens kan proberen, is voor je hem koud start, even een andere auto ervoor te zetten en dan gebruik maken van startkabels, hoor je nu verschil en gaat hij sneller rond en start hij beter, dan kom je het dus in de accu / startmotor of aansluiting aan het zoeken.
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar