Volkswagen Scirocco: (voor)ontsteking afstellen met stroboscooplamp scirocco 2

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 8v EX 66kw

Hallo,
Ik ben bezeg alles op orde te zetten aan mn oldie ! Het betreft een scirocco 2 1.8 8v (EX motorcode) van 1985.
Maar nu heb ik mijn distributieriem vervangen en alles mooi op tijd gezet maar nu wil ik mijn ontsteking gaan afstellen met stroboscooplamp maar hoe moet je dit nou juist doen ? 1 kabel van de strobolamp op de bougie van de eerste cilinder aansluiten en andere op de + pool (??) van de batterij? En hoe moet het stap per stap? En hoeveel graden voorontsteking heeft mijn motor nodig?
Alvast bedankt !
Mvg

emile1

Geplaatst door emile1 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Scirocco? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Theo Sparenburg (5), 8 jaar geleden

Is de motorcode? EX609? Deze motor is met carburateur en kat. Alleen klopt dan het door jou opgegeven vermogen niet.

Zitten er geen 3 draden op je afstellamp? 1 klem om de kabel van de eerste cilinder en de min op de min van de accu en de plus op de plus van de accu.



vr.gr. Theo

emile1 (0), 8 jaar geleden

Ik heb nog geen stroboscooplamp..ben aan het rondhoren voor eentje te gebruiken van iemand..en is een ex motorcode carburateur maar ZONDER kat...
Ik dacht al dat het zoiets zou zijn van aansluiten..maar hoe regel je de ontsteking stap per stap..?
Alvast bedankt ;)!

Theo Sparenburg (5), 8 jaar geleden

Helaas, van deze motor heb ik de afstelgegevens niet. Globaal werkt het op de volgende manier.
In het koppelingshuis zit een zwarte plastic dop gemonteerd. Met een bougiepijpsleuteltjes deze dop er kompleet uit draaien. Motor laten lopen met het voorgeschreven toerental. Afhankelijk van het motortype vacuumleiding van ontstekingshuis aftrekken en afdoppen. Afstellamp op het gat in het koppelingshuis richten. De vervroegingsknop op de afstellamp zover verdraaien dat het afstelteken op het vliegwiel en het merkteken op het koppelingshuis gelijk staan. Als de gemeten voorontsteking niet overeenkomt met de voor dit type voorgeschreven voorontsteking het boutje van de bevestigingsklep van de stroomverdeler iets oplossen en de verdeler zover draaien dat dit wel klopt.




vr.gr. Theo

emile1 (0), 8 jaar geleden

Kijk, daar heb ik wat aan ;)!! Vriendelijk bedankt Theo :)! En bijvoorbeeld als de voorontsteking 6° moet zijn dan moet ik de stroboscooplamp verstellen naar 6°?
En de stroomverdeler iets loszetten en verdraaien terwijl de motor loopt dan? Of telkens motor afzetten en opnieuw proberen? En je hebt ook stroboscooplampen zonder gradenverstelling..hoe werkt dat dan?
Vriendelijk bedankt al Theo :)!!

emile1 (0), 8 jaar geleden

Maar met welk teken in het vliegwiel moet ik het afstellen? Er zit een diepe "I" markering in het vliegwiel of een heel klein peiltje die erin gegraveerd zit..deze staat gelijk als al mijn merktekens van distributiezijde goed staan..
Alvast bedankt :)!

Theo Sparenburg (5), 8 jaar geleden

Op je eerste vraag, ja, je moet de lamp op de juiste voorontsteking zetten.
Als je een lamp zonder instelbare voorontsteking hebt moet je het merkteken voor de juiste voorontsteking op je vliegwiel zoeken/weten.
Moet je de boel moeten afstellen dan de klem iets oplossen. Met lopende motor afstellen. Je moet wel weten of je de vacuumleiding moet loshalen en afdoppen of gewoon kan laten zitten.


Welk merkteken je moet gebruiken kan ik je helaas niet vertellen omdat ik geen documentatie van deze motor heb. Het I teken is waarschijnlijk het merkteken voor de juiste voorontsteking. Het tweede merkteken moet dan in draairichting hier achter liggen en is dan het b.d.p teken. Dit lijkt te kloppen met het feit dat dit het merkteken is voor het afstellen van de distributiesnaar. Maar nogmaals, je hebt de juiste afstelgegevens nodig om dit tot een goed eind te brengen. Ook heb je een goede afstellamp nodig. De goedkope uitvoeringen geven meestal te weinig licht om de merktekens goed te kunnen zien. In donker afstellen en het merkteken met krijt of verf aantippen wil weleens helpen.

vr.gr. Theo

bieuwke (0) PRO, 8 jaar geleden

18 graden plus of min 1 graad bij lopende motor met aangesloten vacuumslang

emile1 (0), 8 jaar geleden

18 graden voorontsteking? Is dat niet veel? En moet ik de stroomverdeler dan linksom (van het kerfje in het stroomverdelerhuis) draaien voor de voorontsteking af te stellen? Alvast bedankt
Mvg

Theo Sparenburg (5), 8 jaar geleden

Dit is afhankelijk van hoe de voorontsteking nu staat. Welke kant je de verdeler op moet draaien zie je vanzelf. Merktekens moeten naar elkaar toekomen, dan draai je de juiste kant op.

Kijk ook eens op het Sciroccoforum van de sciroccoclub.



vr.gr. Theo

bieuwke (0) PRO, 8 jaar geleden

Ik heb het bij 2 verschillende progammas opgezocht en beiden schreven 18 graden bij 750 toeren,dus iets anders kan ik er niet van maken!!

emile1 (0), 8 jaar geleden

Bij 750 toeren maar? En vacuumleiding aangesloten laten :)? En gaat die hall gever dat niet altijd willen bijregelen? Moe die niet afgekoppeld worden ofzo?
Alvast bedankt ;)!

bieuwke (0) PRO, 8 jaar geleden

Het zou fijn zijn als je niet alles in twijfel trekt wat ik schrijf!!

Theo Sparenburg (5), 8 jaar geleden

Matthijs heeft de gegevens voor je opgezocht. Moet dus goed zijn. De EX met kat wordt ook afgesteld bij 750 t/min met aangesloten vacuumleiding. Verder niets loskoppelen maar gewoon controleren/afstellen.



vr.gr. Theo

emile1 (0), 8 jaar geleden

Ok bedankt mannen ;)! Nu nog een stroboscooplamp vinden en afstellen maar ;)! Alvast bedankt :)!
Mvg

Theo Sparenburg (5), 8 jaar geleden

Op je vliegwiel moet een O teken staan. Dit is het bovenste dode punt. Voor dit merkteken staat in draairichting gezien een dik streepje. Dit is de juiste voorontsteking voor je motortype.

Verder kan je wagen nog zijn uitgerust met DLS (stabilisatieregeling stationair toerental) Als het aanwezig is zit dit onder de plastic afdekkap onder je voorruit in de motorruimte. Om bij 750 t/min te kunnen afstellen moet je (bij stilstaande motor) de 2 stekkers van dit apparaat aftrekken en met elkaar verbinden. De stekkers zijn zodanig uitgevoerd dat die in elkaar passen.
Ik neem aan dat je de ontsteking goed in de motor hebt gezet. Als de eerste cilinder in b.d.p staat moet de rotor wijzen naar het kerfje in de rand van het verdelerhuis.

vr.gr. Theo

emile1 (0), 8 jaar geleden

Hey nogeens bedankt voor de info Theo ;)!
Ja als de motor in BDP staat wijst de rotor naar het kerfje..dat is de basisafstelling :)! En ja mijn motor is inderdaad uitgerust met DLS..
Bedankt voor de info :)!
Ik ben nu op zoek naar een goede stroboscooplamp en dan afstellen maar :)!
Jullie horen dan wel nog van mij..
Alvast bedankt.

emile1 (0), 8 jaar geleden

Hey,
ik heb eindelijk een stroboscooplamp kunnen lenen van iemand :)
ik heb de ontsteking proberen afregelen en staat +- goed, maar ik moet eerst mijn carburator in orde kunnen zetten, de rubberen fles(dichting tussen carbu en inlaatspruitstuk) is gescheurd denk ik.
Dus eerst dat in orde brengen en dan nog eens controleren/afstellen.
Alvast bedankt.
Mvg

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Scirocco of stel zelf een nieuwe vraag.