he mensen,
vraagje... is het bij een golf 2.8 vr6 mogelijk om de nokkenassen te verwijderen zodat de klepstoters vervangen kunnen worden zonder dat de gehele ketting eraf moet ?
want dan moet namelijk de bak er ook achterweg.
en het is niet zeker of de klepstoters wel defect zijn....
want motor tikt en knapt boven uit de motor aan de multieriem kant...
vooral op toeren (+- 2000) rateld hij en zo plots is het ook even weg ?
als hij een aantal dagen heeft stil gestaan tikkeren de klepstoters net als een ford fiesta c.a. 3 minuten lang wel,
dat ze even tikkeren is vrij normaal maar zolang vind ik niet echt grappig ?
iemand die me een tip kan geven ?
gr. dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nee de nokenassen kunnen er niet zo af de ketting moet los.
misschien een reiniger door de olie doen en kijken of dat werkt .
groetjes jan.
hoi jan,
dat werkt helaas niet meer...
ik weet dat de ketting los moet je...
maar weet iemand of de mogelijkheid er is de ketting aan de tandwielen vast te zetten en de poelie's eraf te halen en zo ook aan de kant leggen?
bij sommige auto's wil dat wel ja zodat je niet alles los moet halen ;)
of een andere truucje ?
14 jaar
Je kan de ketting gewoon los halen, en dan de nokkenassen eruit halen voor de stoters te vervangen, je hoeft de bak er niet voor te verwijderen, wel moet erna de timing goed gezet worden.
Maar zijn het echt de stoters die tikken, of rammelt hij bij de ketting, het zal niet de eerste VR6 zijn waarvan de geleiders sneuvelen, meestal rond de 160.000 km.
Waar komt die tik precies vandaan ?
Gr Stefan
14 jaar
oke, dat de timing goed gezet moet worden begrijp ik, maar alles hoeft er dus niet af om de nokkenassen te kunnen verwijderen ?
en het op tijd zetten lukt ook gewoon dus met bak erachter... scheelt heel wat werk eerst...
de tik zit boven in de motor en dan aan de multieriemkant lijkt me geen kettingklapper dat zou je meer aan bakzijde moeten horen.
hij begint ook pas hard te knappen als je hem even flik op gas gehad hebt...
de onderhoudshistorie is ook bij de auto en heeft van 2001 tot 2005 stil gestaan en daarna +- 2 a 3 duizend per jaar gereden ?
dus ik zat te denken aan vast zitten of slecht werkende klepstoters van het weinige gebruik ?
14 jaar
Je zegt hard klappen, dan denk ik niet meteen aan je stoters, het zou goed van de distributie af kunnen komen, bv de spanner of een gebroken geleider..
Als je de stoters indrukt met een wig, duw je ze dan zo naar beneden of voel je nog genoeg weerstand ?
Het makkelijkst is als je even de ontsteking eraf draait en dan de deksel waar de ontsteking inzit, zijn een stuk of 10 M6 boutjes, nu kom je goed bij de tandwielen en je hebt een stuk meer plaats, wel even de spanner van te voren eruit draaien.
Je hebt normaal speciaal gereedschap voor de nokkenassen op tijd te zetten, de inkeping in de nokkenassen moeten in 1 lijn staan met de kop, ook zonder is dit te doen, maar let goed erop dat de timing in orde is voor je hem start! Draai de motor eerst 2 volle slagen met de hand rond.
[url=http://img709.imageshack.us/i/42385201.j...][img]http://img709.imageshack.us/img709/1579/...[/img][/url]
14 jaar
hoi stefan dat weet ik, die nokkenas blokkeer gereedschap heb ik...
kleppendeksel eraf gehad en 1 nok van de nokkenas was erg blank gesleten deze klepstoter bleek ontzettend vast te zitten.
zo te zien was te ketting met geleiders en klepstoters recent nieuw nog ?
klepstoters waren van merk ina nu vervangen en nu is het lange tikken bij koude motor wel over!
maarrr alles weer afgebouwd en de harde tik nog steeds ! dus ketting en geleiders en klepstoters zijn oke!.
ik denk zelf aan een drijfstanglager ofzo maar geluid leek echt boven uit de kop te komen....
http://www.youtube.com/watch?v=4D8X-x196... misschien te horen ?
camera is niet van hele beste kwaliteit haha
14 jaar
Dennis,
Hmm..Kan best een drijfstang of krukaslager zijn die je hoort, Om meer schade te voorkomen, zou ik de olie even aflaten en controleren of er geen ( koperachtige kleur ) slijpsel inzit, als je dat wel ziet, weet je hoelaat het is..
Is dat trouwens spontaan ontstaan of is tijdens het rijden het olie lampje even aan gegaan door bv een veel te laag oliepijl ?
Gr Stefan
14 jaar
ja ga ik maar even doen heb nog een donor motor liggen kan ik eventueel delen overbouwen.
ik heb geen idee ik had de auto gekocht voor sloop en zou tik in motor zitten.
liep eerst niet bleek computer vol te zitten met water,
toen had ik hem thuis zit de volledige boekjes alarmcertificaten enz..
de nap nagetrokken en klopt ook! en auto is verder ook netjes en onderhouden!
dus wou hem graag klaar maken i.p.v. te slopen.
14 jaar
Als het motortje verder goed loopt, zou je kunnen overwegen om eerst even het probleem te achterhalen en eventueel de lagers te vernieuwen, ze kosten maar een paar euro zo'n set..
14 jaar
rondgesleten nokkenas, klepstoter vervangen..... het onderdeel onder de klepstoter vind een hoop leuk, maar niet goed op zijn zitting komen betekend dat hij te heet wordt en verbrand.
niet mee doorrijden, de klep kan van de steel afbreken, in de motor komen en het hele zaakje total los helpen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar