Volkswagen polo: VW Polo schorsen/stallen ivm een wereldreis / accu eruit of niet

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: ?

Hallo


Ik heb een advies vraag:

Ik ga over een week een jaar naar het buitenland.
Mijn VW Polo ga ik stallen bij een familielid ( wel buiten, op prive terrein. ) En ik schors 'm in de belasting en verzekering.

Als ik de auto daar parkeer voor een jaar, kan ik dan het beste de accu loskoppelen / eruit halen?

En hij wordt geparkeerd in bosrijke omgeving... Is het verstandig om er een autohoes omheen te doen? Dit tegen groen aanslag/ vogelpoep etc.
( of is dat slecht voor de auto, dat er vocht onder blijft zitten...omdat dat optrekt van het gras etc )

Graag jullie tips!!


Groet

SabineA

Geplaatst door SabineA (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je die hoes eroverheen doet, moet de auto goed droog zijn. Van binnen en van buiten.! Indien de accu nog vrij nieuw is zou ik deze eruit halen. Een oude accu laten zitten, dan zul je die waarschijnlijk moeten vervangen bij thuiskomst.

SabineA (0), 11 jaar geleden

Ik denk dat de accu een jaar of 3 a 4 oud is... ?
En als de auto geheel droog is, stijgt er toch evengoed vocht op, wanneer hij op het gras oid geparkeerd is?

kaleido 1 (1395) PRO, 11 jaar geleden

In het gras parkeren is zowiezo niet aan te bevelen , wordt de onderkant ook niet beter van .
Grind - klinkers in iedergeval vaste grond is beter , een ventilerende hoes is een optie.
Auto op blokken , of oude velgen met banden , om vierkante banden te voorkomen .
Alles winterproof maken , accu eruit zowiezo en aan de druppellader.
Alles lekker invetten , enz.
Wat doe je met de sirocco?

SabineA (0), 11 jaar geleden

Ik kan niet anders dan in het gras te parkeren.... Ik ben afhankelijk van mijn oom die een boerderij in het bos heeft. Op zijn oprit kan niet, omdat hij daar zelf steeds moet zijn met de auto etc...
Hij heeft veel grond lands zijn hooischuur etc... daar moet ik m parkeren. deed mijn broer ook 15 jaar geleden, toen die naar Australie ging voor een jaar. Ging best goed. ( geen hoes er overheen toen trouwens )

En ik bedoel meer zo'n ' ramen' hoes. ( dunne die je met elastieken aan de velgen vasthaakt ) tegen vorst op de ruiten normaal... maar nu gebruikt tegen groene aanslag etc...

Op blokken gaat 'm niet worden, ik ben aar een vrouwtje he..pfff Ik heb er velgen op van 2002, en de banden moeten sowieso al vervangen worden ( zeker de voorbanden ), maar dat doe ik pas als ik terug ben natuurlijk.
Ik neem aan dat je velgen niet vanzelf vierkant worden op gras toch?!

Accu er uit dus. Maar als die nergens op aangesloten is, staat ie toch soort van ' stil' ?! Dan trekt ie zichzelf toch niet leeg of zo?
Ik dacht gewoon er uit en op zolder leggen..... en als ie het niet doet aan een acculader leggen na dat jaar.. of nieuwe haha.

Invetten begin ik niet aan. ( deed mijn broer ook niet toen ) ik heb het bere druk met voorbereiden van mijn wereldreis nog en ga de 4e al.
Ik wou 'm gewoon wassen, hoes over het dak en parkeren.
De vraag was vooral over de accu en de lak. Het is een oudje/ heeft al wat botsinkjes gehad etc, dus is geen heilige koe.

De Sirocco is niet van mij, die is van mijn vader. En die rijdt er dus gewoon in. Die heeft niks met mijn Polo verhaal te maken.

Gr

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Een hoes kan zeker geen kwaad, zeker in een beboste omgeving. Bepaalde bomen geven veel hars af en is absoluut niet makkelijk schoonmaken. Vogelpoep, hoog gehalte fosfor, kan ook idd je lak aantasten. Vocht kan de lak wel tegen, alhoewel is het niet een slecht idee om wat mottenballen aan de binnenkant te doen om te voorkomen dat het interieur gaat beschimmelen. Muizen/ratten nestelen ook graag in een stilstaande auto's ventilatie buizen, deze kan je ook van buitenaf proberen af te dichten met wat doeken, maar is wijs om te controleren voordat je ermee gaat rijden. Die geur wil je echt niet meemaken, take it from me.

Ook idd wel de accu eruit halen en als mogelijk ergens stallen waar het niet onder het vriespunt komt. Kans is nog groot dat je de accu een dag op een lader moet zetten voordat hij je auto wil starten.

En je moet ook denken aan je benzine. Daar kan een redelijke hoeveelheid condens in de tank vormen als je hem voor een langere tijd niet rijd. Ideaal is weg te zetten met een volle tank waar een type brandstof stabilisator ook door de leidingen heen zit. Dus een antal km's ermee rijden met bijvoorbeeld "Jet 100" voordat je de auto parkeert. Een volle tank voorkomt dat de tank genoeg ruimte heeft om een problematisch hoeveelheid condens aan te kunnen maken en de stabilisator stabiliseerd de brandstof zodat je filters niet verstopt raken doordat er bepaalde stoffen in de benzine vervliegen.

Daarnaast zou ik zelf meer bezorgt zijn om krimpende pakkingen. Alhoeveel is een jaar niet enorm lang; het beste is, indien mogelijk, dat er toch een keer in de zoveel tijd mee wordt gereden om de motor goed warm te laten draaien. Anders loop je toch wel een verhoogt risico van lekkende pakkingen wanneer je terug komt.

En het allerbelangrijkste; Veel plezier!

Martin

UserQ (0), 11 jaar geleden

Ik zou overwegen de auto te verkopen want deze is 12 jaar als je terug komt en dan heb je misschien de nodige onkosten om de auto weer rijdbaar te maken. Tevens heb je risico op roest en marters of muizen onder de kap gezien je de auto in een bosrijke omgeving zet. Nu is de auto verkoopbaar. Ik zou zeggen; verkoop hem en leg het geld opzij voor een nieuwe als je terug komt.

succes!!

SabineA (0), 11 jaar geleden

Hallo allen,

Ik heb nog maar twee dagen voor mijn jaar-lange reis.
Overal krijg ik verschillende do's and dont's te horen...

Accu eruit zeggen meesten hier, nee NIET eruit zegt automaterialenhandel en garage. ( dan computerstoringen als ie zolang uit de auto is geweest, en moet je de auto helemaal laten uitlezen etc etc en vanalleslei dingen op zien te lossen )
Anderen zeggen accu erin laten met de polen losgekoppeld. En dan elke maand even aankoppelen en goed warm laten draaien. ??!!
( dat doet mijn broer/ vader dan wel )

Wat is nu wijsheid?

De tip van de Jet 100 brandstofstabalisator wil ik aannemen, maar WAAR KOOP je DAT??
De tank zal ik ook vol laten bij het stallen.

De Polo moet toch op het gras staan helaas, geen andere opties meer nu.
Een hoes was ik van plan ( dunne, alleen voor het dak. ) maar Bresan zegt NIEt doen?! Dan blijft er toch vocht onder op de auto, en dan dus roestkans en slecht voor de rubbers etc.... ) ??

Wel of geen hoes dus??? ( zeker geen hele dichte tot aan de grond, dat snap ik wel )


O ja, verkopen is geen optie, heb echt een auto nodig als ik terug kom, en 2 dagen is te weinig tijd ( net voor een wereldreis ) en te veel stress voor ene leek om een oudere auto te proberen te verkopen.... Ben nu kei druk mijn reisplanning ook. Maandag ga ik al!!!!

Hellup! Spoed dus!

Welke kenner of ervaringsdesundige heeft goede, duidelijke raad???


Wel bedankt voor alle reacties tot dusver natuurlijk!!
Groetjes, Sabine

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Als" ervaringsdeskundige" zou ik zeggen . Zorg dat de auto verkocht wordt . Wij als garage hadden een auto in stalling voor iemand voor een jaar ook buiten op het plein! Je schrikt er van hoe alles er uit komt te zien . Onder de motorkap een bloemkool van roest en de buitenkant groen van de algen.en de remmen staan vast. De bekleding gaat ook schimmelen.
Daar zou een vochtvreter nog kunnen helpen .!
Laten gebruiken is dan nog beter. Prettige Reis .

Highway (115) PRO, 11 jaar geleden

Nou Sabine, Ik wens je in ieder geval een leuke reis. Top dat je dat doet.

De auto moet je niet zo druk over maken ze staan bij autobedrijven ook vaak meer dan 1 jaar stil. Mooi wassen droog maken hoes er over heen en klaar. Het beste zou zijn een druppellader om de accu op conditie te houden. Dit kan door de accu in de schuur te zetten of met een verlengkabel naar de auto. zou banden wel goed hard op pompen 3 bar of zo. Druppellader laadt de accu niet kapot. Om de paar maanden even een stukje mee rijden zou het beste zijn, maar door schorsing niet mogelijk.

Auto gewoon een paar weken voor terug komst naar de garage voor een aantal controles. Remmen kunnen vast gaan zitten of zo. Olie verversen met filter en rijden maar weer. Je kunt wel een hoop poespas gaan maken, maar of je problemen kunt verkomen weet niemand.

Brandstofstabilisator zal bij een automatrialenzaak wel te koop zijn. Ik heb daar geen ervaring mee.

Kortom:

Banden een overspanning geven.
Auto wassen goed droog maken hoes er over
Ik weet niet waar hij staat, maar zo nu en dan even onder de hoes vandaan halen en even laten lopen en kijken onder de motorkap of er geen dieren willen nestellen. Als het mogelijk is een stukje rijden dat de remschijven niet te veel roest krijgen, maar door de hoes zal ook dat wel mee vallen.
Als rijden niet mogelijk is even de auto verplaatsen om onkruid en gras weg te halen en weer terug zetten.

Nu je auto vergeten en heerlijk op reis gaan.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Highway]Nou Sabine, Ik wens je in ieder geval een leuke reis. Top dat je dat doet[/quote]
Highway

Misschien mag je wel mee ;)

Gr. paul

SabineA (0), 11 jaar geleden

Hoi

Dank jullie.

Verkopen gaat echt niet lukken, de Polo is 10 jaar oud en heeft de nodige ongelukjes gehad....

De Polo komt naast een oprit te staan, in (kort ) gras. Geen andere optie helaas.
Geen stopcontact aanwezig voor verlengkabel / druppelaar etc. Geen garage / schuur etc. Had ik namelijk ook wel gewild maar helaas.

Mijn vader wil er een dekzijl overheen spannen ( luchtdoorlatend ) en er elke paar weken een stukje ( 10 km of zo ) mee rijden en hem even stationair laten lopen erna.
En acco losgekoppeld dus in de Polo laten tussentijds.
Op hoop van zegen.

Gr. en hoop idd op een heerlijke reis, heb al genoeg problemen/ zorgen/ tegenslagen gehad dit jaar en zeker ook weken voor mijn reis.

harnak (0), 11 jaar geleden

Dekzeil erover en verder niet meer naar omkijken maar pas als je terug bent de overweging maken of de auto en of jij het nog waard is vind om iemand met verstand van zaken de auto weer rijdbaar te maken

UserQ (0), 11 jaar geleden

Hier zijn geen deskundigen in, geheel afhankelijk van auto en weersomstandigheden. Haal de accu eruit want anders trekt de auto hem toch leeg. En een zijl eroverheen. Ik zie er geen meerwaarde in om de auto elke maand warm te laten lopen. Gewoon laten staan en hopen dat er geen marters onder de kap gaan zitten. Over een jaar zie je wel weer. Enigste optie is de auto naar een handelaar brengen en er nog paar honderd voor te vangen, weer een zakcentje voor je reis.

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Hallo,

Ik ben prof. auto spuiter al 14 jaar en kom uit amerika. Ik heb veel te maken gehad met oldtimers/autos die (heel) erg lang hebben stil gestaan. Een jaar kan prima, op het gras maakt echt niet uit. Accu erin laten is echt nutteloos, zoals al werd gezegt wordt die toch leeg getrokken. Degene die heeft gezegt iets over de computer opnieuw uitlezen ect. ect..., ik zou het leuk vinden om met die persoon een gesprek te voeren. Een computer heeft een default stand en zou alleen kapot gaan als die wordt aangetast door vocht, wat niet verholpen zou worden door uit te laten lezen. De accu kan het wel overleven, maar grote temp. schommelingen zijn niet bevordelijk voor een accu die niet in gebruik is, je idee van op solder zetten is echt een aanrader. Als iemand de accu op een lader kan zetten de dag voor dat je terug komt heb je hoog waarschijnlijk een accu die je auto nog wil starten.

Ik heb hier een accu die stil staat al bijna 5 jaar, los gekoppeld en op een plek wat niet vrieskou wordt. Accu is nog prima, heb ik net getest om dit te kunnen melden.

Verder een hoes zal echt niet je lak aantasten, tenzij er al een beschadiging door de lak heen zit. Dat zou idd wel het vocht langer vast houden = roest, wat sowieso zou gaan roesten met of zonder hoes op den duur.

Het warm laten draaien heeft wel degelijk nut, als het mogelijk was. Pakkingen krimpen, drogen uit/worden broos na lange tijden stil te hebben gestaan. Gelukkig wonen wij niet in California waar als je een auto een hele zomer laat stil staan kan je net zo goed bijna alle pakkingen gelijk vervangen, dus dat zou wel meevallen, maar is wel het beste voor de auto. I'm not making it up.

Verder was Jet 100 maar een voorbeeld dat ik even had gegoogled, maar ik denk dat bij een brezan of iets dergelijks bij jouw in de buurt zeker iets vergelijkbaar zou hebben.

Veel succes, kan me voorstellen met zoveel verschillende meningen dat het moeilijk is om de juiste keusen te maken.

Highway (115) PRO, 11 jaar geleden

Over dit onderwerp is nu genoeg geschreven en tips gegeven. De dame in kwestie wordt alleen maar gestrest van het hele verhaal.
Over 2 dagen gaat ze aan de grote reis beginnen, dus laten we haar lekker gaan en volgend jaar horen we wel hoe er auto het heeft doorstaan.

WE WENSEN JE EEN GOEDE EN LEERZAME REIS.

Tot horens.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.