Ik ben het even kwijt. Mijn Passat trekt (vindt ik) best oke, maar de topsnelheid komt niet boven de 150, dus om en nabij de 3000 rpm, terwijl de top toch eerst echt dik 200 was. Soms het heb ik het gevoel dat de trekkracht bij lagere snelheden wat tegenvalt, maar dat gebeurd niet al te vaak. Ook het verbruik valt me wat tegen, gemiddeld 1:16. Daarbij wel de kanttekening dat het een tiptronic is, dus die gebruiken wel iets meer, maar 1 op 16?
Na alle verhalen over LMM en EGR, weet ik even niet meer waar ik het moet zoeken. Ik ga zowiezo wel naar de dealer toe om het e.e.a. te laten meten, maar voordat ze me een LMM of zo gaan lopen aansmeren, wil ik wel even weten in welke richting ik het moet zoeken. Dus wie kan een beetje de richting aangeven?
Groet, Mike
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Luchtmassa meter is het negen van de tien keer. Ze kunnen hem controleren door aan de testkast de reeele waardes op te vragen en te controleren.
Luchtmassa kun je alleen goed meten door tijdens het rijden te meten. Foutcodes opvragen of uitlezen tijdens stationair draaien heeft geen zin. Dat weet elke dealer overigens. (mochten ze het toch doen: andere dealer zoeken)
Fouten aan de EGR kunnen wel een foutcode geven.
20 jaar
Het (preventief) vervangen van de LMM door een Pierburg, heeft dat nog zin? Ik geloof namelijk niet zo snel dat het in de EGR zit, omdat ik een behoorlijke kilometerverslinder ben...
20 jaar
Waarom preventief vervangen? Als het ding goed is, moet je het laten zitten. Als hij stuk gaat, mis je alleen een beetje vermogen en kun je nog prima naar de garage rijden. Zelfs al laat je'm dan nog weken zitten, dan gebeurd er verder niets.
20 jaar
kijk uit!!!! laatst heb ik toevallig met een bevriend handelaar gesproken.Er schijnt een relais te zijn die die een en ander aanstuurt helaas weet ik niet welke maar als dit relais defect is heb je wel trekkracht maar mis je je topsnelheid.In jouw geval denk ik dat dit de oorzaak is.Vermoedelijk mis je je vermogen al boven de 100km.Laat je dus niet onnodig op kosten jagen vind uit welk relais dit precies is en vervang deze.De garage verrijkt zich liever met een lmm/egr dan even een relais vervangen.Jammer helaas zijn ze niet allen even eerlijk.Succes.
20 jaar
Daar was ik al bang voor. Maar da's mooi om te weten want aangezien mijn kennis over LMM en EGR explosief is toegenomen de laaste dagen en de dealer nu aangeeft dat er iets kapot is, dan kan ik aan de hand van de data die ze hebben zelf ook zien of er iets defect is.
20 jaar
hoi Mike,als ik me niet vergis zou de benaming voor dit relais toerentalrelais zijn maar daar ben ik dus niet zeker van.Ik verneem wel iets.
20 jaar
Oke klinkt ook nog logisch. Ben benieuwd wat dat ding dan doet?
Maar hoe langer is er zo over lees/denk, krijg ik toch het sterke vermoeden dat het de LMM is. Maar dat mag de dealer mij gaan vertellen.
20 jaar
Mocht het de lmm zijn kijk dan eens hier www.interautotuning.nl
scheelt in de prijs of je moet natuurlijk nog garantie hebben.
20 jaar
Ik heb net de LMM vervangen door een Pierburg, problem solved. Wat een verschil he. Lijkt wel of dat ding altijd kapot is geweest. Kosten: 88 EUR
20 jaar
Nog even aan toevoegen:
Goed, na alles 400.000 keer te hebben overwogen, overdacht en noem het maar op kwam ik met mijn gezonde diesel-verstand tot de conclusie dat het alleen maar de LMM zou kunnen zijn. De 80 EUR die ik daar dan aan zou 'kunnen' verliezen heb ik maar als aanvaard als risico. Ik naar de MB-dealer, LMM gehaald, (stond 2 minuten later weer buiten, nog NOOIT meergemaakt bij wat dan ook bij de VW dealer), LMM erin gesleuteld en problem solved. WAT EEN WAANZINNIG VERSCHIL!!! Volgens mij heb ik dit nog niet eens meegemaakt met deze auto, die ik inmiddels 2,5 jaar heb.
Echt verbaasd ben ik dan dat de dealer dit a) niet door enige foutcode heeft kunnen zien, maar ik heb al vaker gelezen dat een defecte LMM geen sporen nalaat, maar erger b) de dealer bij elke proefrit na elke beurt dit nooit is opgevallen.
Komt bekend voor?
PS: eigenaren van een MB 220 CDI, hoe bevalt deze? Ik zag wel een mooie staan...
20 jaar
Zijn goeie auto's mike, maar daar willen de luchtmassa meters ook wel eens van stuk gaan. Die kosten meer dan 80 euries.
wat voor mercedes bestelnummer is dit en hoe moet je deze aansluiten??
Bestelnummer is A 611 094 00 48. Gewoon de 5-polige stekker van je oude LMM eraf halen, LMM eruit schroeven, nieuwe erin, stekker erop en klaar.
20 jaar
dus stekker past zo? is jouw auto ook een 115pk pompverstuiver?
Yep, uit 1999. Stekker pas 1 op 1. Klusje van 5 minuten. Ik was eerst ook sceptisch, maar nergens voor nodig dus. Je moet alleen ff een speciaal torx bitje halen om de LM eruit te schroeven. Verder ook geen pakkingen o.i.d. nodig.
20 jaar
hmm torx sleutels heb ik wel,nu alleen wachten tot ie een keer kapot gaat(hoop t niet maarja) bedankt voor de tip!
De Lmm zijn in principe universeel je moet gewoon naar de kleur afdichtring kijken je hebt gele groene blauwe enz. Als de kleur gelijk is kun je ze zo uitwisselen.
Mercedes gebruikt een type wel op 6 soorten motoren. Terwijl de onderdeel nummers verschillend zijn. Het verschil zit hem dan alleen in de buis diameter. Maar die heb je niet nodig je kunt de lmm er gewoon uitschroeven.
Een paar opmerkingen:
Ik kan in geen enkel elektrisch schema een relais vinden welke het vermogen zou kunnen begrenzen. Wel bestaat er een electrisch gestuurde vacuum klep welke de turbo stuurt. Als deze niet goed werkt, komt er wel een storing in het geheugen. Een 'toerentalrelais' verwijs ik naar het rijk der fabelen.
Een vervuilde LMM kan geen storingscode geven omdat het signaal alleen wat lager is. Alleen met een proefrit (@ 3000RPM, volgas)kun je dit meten. Een dealer ziet dit dus niet tenzij hij een testkast meeneemt tijdens de proefrit.
De torx in een LMM zijn vijfpunts veiligheids torx. (ipv zespunts) Verwijderen kan met een dikke tang of door een sleufje erin te sljpen met een Dremel tools en daarna met een platte schroevendraaier uitdraaien.
De kleurcodering van de afdichtring van VW en Mercedes is niet gelijk.
20 jaar
Nou dutch,ik heb niet veel verstand van autos maar ik tracht door wat me weleens links en rechts in de oren komt een klein steentje bij te dragen aan een oplossing.Gezien de mate van details in je antwoord lijkt het wel of je een vw man bent.In dat geval zou relaisnr 109 toch wel eens eens een probleem kunnen geven.(En schijnbaar niet alleen op dit relais stop vallen maar ook vermogen kunnen missen of zie ik dit verkeerd)
20 jaar
Alex, ik ben geen VW man, maar electrotechneut. Door geklungel van VW (inclusief de technische dienst van PON), heb ik me ooit moeten verdiepen in de electronica. Was toen niet leuk, maar heb daar wel veel van geleerd. Kijk maar eens op http://www.geocities.com/tech4tdi/
Relais 109 zorgt voor de stroomvoorziening van het motormanagement. Als deze stuk is, valt de motor uit zonder foutcode. De computer die de foutcode moet opslaan komt immers zonder stroom te zitten.
20 jaar
Dank je wel voor de uitleg.Zo zie je maar weer dat door forums als deze onze kennis wat autos betreft weer iets groter word.
20 jaar
Absoluut! Ik kijk zelf ook vaak op www.tdiclub.com. Daar haal ik veel kennis vandaan.
20 jaar
En voor de absolute Nederlanders onder ons hebben we daar ook een versie voor: www.tdiclub.nl
20 jaar
En voor de absolute Nederlanders onder ons hebben we daar ook een versie voor: www.tdiclub.nl
20 jaar
En voor de absolute Nederlanders onder ons hebben we daar ook een versie voor: www.tdiclub.nl
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar