Onlangs heb ik een Golf 1 uit gekocht. Een fantastisch autotje om in te rijden en ook een mooi ding om meer te leren over motoren etc.
De Golf heeft het volgende probleempje. Als ik flink gas geef komt er een zwarte rookwolk uit de uitlaat. Als hij stationair loopt en ik geef flink gas dan wil hij nog wel eens op hol slaan. Door de sleutel dan uit het contact te halen stopt hij. Volgens mij zoektocht op internet zou het kunnen liggen aan een verstopt luchtfilter, kan dat kloppen? En hoe kan ik die eventueel schoonmaken?
Of kunnen er nog andere redenen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Luchtfilter bevind zich in het luchtfilterhuis dit kun jezelf even controleren. Luchtfilter is niet schoon te maken, wel te vervangen.
Gr. paul
HK; er kunnen meerdere redenen zijn dat de motor hoog in toeren brijft hangen. !
Als een diesel op hol slaat is er heel wat anders aan de hand . Het gebeurt bijna alleen als de motor en vooral de smeerolie goed op temperatuur is. Door gas die langs de zuigers lekt is er een overdreven afvoer naar de inlaat van dat gas . Er wordt dan ook carterolie meegenomen wat over de cilinders wordt verdeeld. Als je het luchtfilter opent zie je die verdeelpijp zitten. Contact uitdraaien helpt dan niet meer . De motor brult tot de olie op is en is bijna altijd rijp voor revisie . Begin met het vervangen van de gaskabel en of kijk naar dat gasdempertje bij de pomp of die nog soepel zijn werk doet. Ik vraag mij wel af wat de reden is om bij dat stuk antiek VOLGAS te geven?? De roet in de uitlaat wordt dan ook los geklopt wat vaak een vertekend beeld geeft. Succes.
Dit is ten eerste geen stuk antiek maar een klassieker, ten tweede hij zegt dat ie even flink gas geeft geen volgas.
Ten derde als de motor stopt bij uitschakelen kontakt kan het nooit slijtage via de cilinderwanden zijn.
Luchtfilter, gasdemper of zelfs de inspuitpomp zijn verdacht.
Bedankt voor de reacties! Het is inderdaad niet vol gas, maar gewoon flink gas. Als ik de snelweg oprij en op snelheid moet komen dan rookt hij vooral in zn 2e en 3e versnelling behoorlijk.
Ik zal die onderdelen eens bekijken. Naar welke kenmerken moet ik vooral kijken?
Weet iemand misschien een goede handleiding die ik ergens kan downloaden?
12 jaar
Hoe is het olieverbruik ?
Gr. paul
Heb de auto nog maar net, dus het oliegebruik ga ik even in de gaten houden. Volgens de vorige eigenaar verbruikt hij bijna geen olie. Maar het is natuurlijk beter om het zelf even te controleren. Kan ik nu dus nog niks over zeggen.
12 jaar
Als de trekkracht je meer dan genoeg is draai dan de rookschroef een stukje terug. Deze zit boven de bevestiging van de hogedrukleidingen . Borgmoer 13 los en de zeskant met schroefsleuf 1/6 uitdraaien. Trekkracht wordt iets minder maar het roken verschilt veel. Groeten.
Ik denk dat Paul de spijker op zijn kop slaat. Olieverbuik, òf gaat motor hoog in toeren omdat koppeling slipt....?!?
[url=http://postimage.org/][img]http://s7.postimage.org/a6td86cdj/spijke...[/img][/url]
Voordat er overal aan gedraaid wordt.....
ik kan me vaag herinneren dat er een modificatie voor dit probleem was ,weten de oude volkswagen mannen dit niet meer wat dat was?
12 jaar
Ralf, wat bedoel je daarmee? Je bedoeld dat het dan toch het luchtfilter is? Koppeling slipt niet trouwens.
12 jaar
Luchtfilter kun je makkelijk visueel controleren. (indien noodzakelijk dan vernieuwen).
Zit er een aansluiting, voorzijde motorblok, waarop een slang zorgt voor de afvoer carterdampen? Zit een pakking/ membraan welke niet goed functioneert.
Die modificatie was een slang die het carter rechtstreeks met de cilinderkop verbond. Dit zorgde er voor dat er niet te veel olie in de cilinderkop bij de klepbediening bleef staan. Deze slang zit voor op de motor naast de vacuumpomp voor de remboester. Door ouderdom kunnen de klepseals ook aan vervanging toe zijn . Succes met het project.
De modificatie was de carterventilatie anders aansluiten op het luchtfilterhuis, maar hoe ? daar heb ik ff een gaatje in mijn geheugen .........
Gr. Harry
zoals punt al zij, naast de vacuumpomp zit een deksel met 2 inbusbouten, in dit gat zit bij de benzineblokken de brandstofopvoerpomp. bij de diesel een blindplaat waar bij de modificatie een slangpilaar in zit. verder een t stuk nabij de slang van het klepdeksel en daarna door aar de inlaat.
rond potje wat je bij een golf 2 op de klepdeksel vind monteren is het makkelijkste en kan een hoop oplosssen.
Bedankt voor de berichten, ik probeer ze te begrijpen maar kom er nog niet helemaal uit.
Allereerst het luchtfilter. Daar ga ik komend weekend naar kijken. Wanneer is hij te vies? Op basis waarvan kan ik dat bepalen. En als hij vies is, kan dit dan het hele probleem zijn?
Dan de modificatie. Die kan ik zo 123 niet zelf aanbrengen neem ik aan?
12 jaar
Die verandering ,die aangebracht moet zijn ,is zo te zien . Rubberen slang van 20mm naast de vacuumpomp . Die luchtfilter gewoon vervangen Al is vooraf openen wel aan te raden. Vooral door die carterlucht wordt deze vet en laat minder makkelijk lucht door . Groeten.
Heb het luchtfilter bekeken en deze lijkt niet heel vies, zal er morgen wel een foto van posten.
Vanavond heb ik nog even een rondje gereden met iemand die er wat meer verstand van heeft dan ik en hij vond dat de motor nogal pruttelde/ratelde zodra hij vermogen moet maken. Dus bij flink gas geven ratelt de motor en komt er zwarte/donkergrijze rook uit de uitlaat.
Kan iemand me hiermee verder helpen?
12 jaar
op zeker de timing van de brandstofpomp die verkeerd staat. Moet je met een meetklok en speciale houder goedzetten. Setjes staan wel op duitse ebay.
is de pomp van Bosch of van CAV??? indien het de laatste is, ga op zoek naar een bosch VE pomp en de bijbehorende steun. die engelse CAV pompen zijn krengen.
Hoe heten die dingen in het Duits? Ik kan ze niet vinden. Is het als amateur zelf in te stellen?
12 jaar
Messuhr diesel einspritzpumpe.
[url=http://postimage.org/][img]http://s14.postimage.org/6jkvcst1p/meetk...[/img][/url]
Beste HK, als je dit setje koopt, ben je er nog niet. Je moet wel weten hoe je dit gebruikt, en waarom, en welke waarden je moet instellen.
Bezint waar ge aan begint.
Toch succes.
Lees maar eens wat andere eigenaren van een VW hebben moeten doen om de timing te stellen . Te vinden bij topics van vw.
Ik heb de foto's even geupload:
[url=http://postimage.org/image/6y9ogfpn9/][img]http://s18.postimage.org/6y9ogfpn9/IMG_0...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/gdkwryss3/][img]http://s13.postimage.org/gdkwryss3/IMG_0...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/i5xmrxxcd/][img]http://s14.postimage.org/i5xmrxxcd/IMG_0...[/img][/url]
Wat opvalt is de ene plek waar veel olie lijkt te zitten. En heb ze ook even, inclusief een fimpje op Picasa gezet: https://picasaweb.google.com/10047293007...
In het filmpje kun je het geluid ook een klein beetje horen.
Ik duik vanmiddag weer onder de auto om de problemen nog zo goed mogelijk te kunnen beschrijven.
12 jaar
Dit luchtfilter is smerig en dus gewoon weggooien en vervangen,
De zwarte vlek is daar waar de carterventilatie binnenkomt dus ook niet verontrustend.
Ga gewoon eens naar een goede vW specialist, deze zijn er massa's in ndederland, deze kunnen je zeker helpen met de afstelling en scheelt jou aanschaf van een duur stuk gereedschap voor eenmalig gebruik.
Zo'n blokje schud, rammelt en rateld maar ze horen geweldig mooi te lopen en lekker rsutig door te trekken zonder jou klachten.
Dus ik zeg ook een timing probleem/ te veel diesel inspuiting enz.. in ieder geval een ongecontroleerde verbranding.
Compressie blok is goed ? koude start is perfekt ?
Zelf doen is echt af te raden? Kosten van gereedschap ben ik anders aan een garage kwijt en wil er ook wat van leren.
Koud starten is geen enkel probleem. Compressie weet ik niet, hoe kan ik die het beste meten?
Dat m'n gas blijft hangen heeft niet met de gaskabel te maken. Kan dat ook aan de inspuiting liggen?
En is het een probleem dat voor schade kan zorgen? Maw, kan ik hem beter laten staan tot de brandstofmotor afgesteld is?
12 jaar
Nee, niet af te raden. Maar zoals gezegd; je moet ook weten HOE je deze afstelt, èn de afstel gegevens. Tevens moet je investeren in iets welke je waarschijnlijk maar een keer gebruikt.
Je moet het tenslotte zelf weten. Je weet zelf hoe handig je bent.
Compressiemeten doe je met een compressiemeter.
[url=http://postimage.org/][img]http://s8.postimage.org/kkxmws1jl/Compre...[/img][/url]
Kost ongeveer 130,-.
wat ik al eerder vroeg, bosch inspuitpomp of cav?? Als je er niet uitkomt, plaats een foto. De cav pomp heeft een heel andere afstemethode, met ander gereedschap.
In dit bouwjaar zijn ze namelijk beide nog geleverd.
Het is een Boschpomp, was het vergeten te vermelden.
12 jaar
Inmiddels nog wat extra info. Koud starten gaat toch niet altijd van harte, startmotor moet een paar keer rond voordat hij loopt en als hij koud is komt er een blauw/grijze rookwolk uit de uitlaat.
Daarnaast lijkt hij een soort tik in de motor te hebben die afhankelijk is van het toerental. Stationair hoor je er niks van maar zodra het toerental iets oploopt hoor je het beter. Heeft dit allemaal te maken met een verkeerde brandstoftoevoer?
Een filmpje met de tik. Op het filmpje niet heel goed hoorbaar, in het echt is het wat feller: https://picasaweb.google.com/10047293007...
12 jaar
Je kan ook om te beginnen de kleppen (laten ) stellen. Dit ging toen nog met verwisselbare plaatjes . Verder hadden die verstuivers niet het eeuwige leven . Vaak zijn ze bij een ton aan vervanging toe . Er zat toen wel meer zwavel in de brandstof . De neus beschadigde door de verbranding.Dit gaf weer een slechte verstuiving van de brandstof wat tot lawaai kan leiden. Genoeg zaken om te controleren. Vernieuw altijd die "brandplaatjes " onder de verstuivers .De verstuivers zijn door een diesel werkplaats te testen. Groet.
Net weer even een filmpje gemaakt want het viel me op dat de auto slechter start als hij warm is.
Dus alles weer even op een rijtje:
- Auto rookt bij flink gas geven (niet vol gas, maar wel om snelheid te maken om de snelweg op te rijden). Levert dan nauwelijks extra vermogen als ik naar volgas ga, rookt wel meer.
- Koud starten gaat redelijk, even voorgloeien en dan slaat het wel aan. Meestal zoals het starten in het begin van dit filmpje: https://picasaweb.google.com/10047293007...
- Warm starten gaat minder goed, meestal zoals in dit filmpje: https://picasaweb.google.com/10047293007...
- Bij hoger toerental komt er een soort tik in de motor, te horen in dit filmpje: https://picasaweb.google.com/10047293007...
Aangedragen oplossingen:
- Luchtfilter vervangen, ga ik nog doen maar zal waarschijnlijk niet het volledige probleem oplossen
- Brandstofpomp stellen, met mijn weinige kennis en alles wat ik op het internet gelezen heb lijkt me dit de meest logische oplossing
- Kleppen stellen, wat is precies de reden van deze oplossing? Daar kon ik nog niet helemaal achter komen
Graag hoor ik wat jullie van mijn analyse vinden. En vooral wat jullie precies van het starten en de tik in de motor vinden uit het langste filmpje. De tik is vooral aan het eind van het filmpje, vanaf 30 seconden, goed hoorbaar.
12 jaar
warm starten ligt volgens mij aan je startmotor als je zeker weet dat je accu goed is.
12 jaar
Je hebt in ieder geval te weinig accupower want hij komt amper rond dus dat moet je verhelpen.
Die tik is vrij fel van klank dus ik verdenk de klepspeling... aan ergere zaken zullen we nog maar niet denken.
Heb uiteindelijk het probleem niet kunnen achterhalen en de auto verkocht. Ik hoop dat de koper er uiteindelijk wel uit gekomen is.
9 jaar
Heeft ie toch nog drie jaar volgehouden ;)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar