close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S60: Airco regeling op tilt

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Hallo,

In augustus 2008 vermelde ik hier het hierna beschreven probleem:
Ik heb nog steeds geen oplossing. Soms na een kwartier, soms na een half uur gaat er iets fout met de klepregeling (?). Soms valt er nog wat te doen door de temp.regel knoppen omlaag te draaien. Maar in deze situatie wordt de koude lucht niet meer netjes verdeelt omdat het op de borst koud aanvoelt en boven juist warm. Uiteindelijk doet de airco niets meer……..Moet ik het zoeken in de aansturing of in de klepmotoren ?
Kan iemand mij een hint geven ?

Aug. 2008:

Mijn airco doet het koeltechnisch prima maar de automatische regeling lijkt na ongeveer 3/4 uur te ontregelen.
Plotseling van het ene moment op het andere blaast de airco nog steeds wel koude lucht maar voelt tegelijkertijd vooral boven bij het gezicht erg warm aan. Het is net of de kachel aanstaat tegelijkertijd met de koeling.
Bij de dealer aan de uitlezing gehangen maar geen probleem gevonden. Daarna probleem laten rusten en gereden met raampje open.

Herman Scholten Volvo schreef:

advies eerst een software upgrade van je CCM te doen en je klepmotoren een automatische afstelling te laten doen via de vidakast.

Ik antwoordde:

Inmiddels op 7 augustus bij de dealer geweest.
1 klepstelmotor stond niet in positie.
Nieuwste softwareupdate is gedaan en stelmotoren zijn
via software 'gecalibreerd'
Zondag lange rit gemaakt. Na +/- 1/2 uur begon het probleem
opnieuw. Plotseling warmte op hoofdniveau en koude lucht op
borstniveau. Soms kan je het probleem verhelpen
door de temp op koud te setten ( blauw) en de auto knop in te drukken.
Het gevolg is dat de automatische regeling het weer oppakt en met veel
power koude lucht wordt geblazen.
Na enige tijd zet ik de tempknoppen weer op de normale waarden en
de blowers zakken in tot normaal. Dit duurt maar enige minuten daarna steekt het
probleem weer de kop op.

Ik ben ervan overtuigd dat als ik weer naar de dealer een van de klepmotoren weer niet goed zal staan.
De vraag is echter waarom. Wat zou er defect kunnen zijn ?

Iemand ooit tegen zo'n probleem aangelopen ?
Inmiddels weer bij de dealer geweest.
Na uitlezing geen enkele fout gevonden Klemmotoren stonden ook goed.

Iemand een idee ?

Volvo-specialist schreef:
Het systeem kan niet boven warme lucht blazen EN in het midden koude lucht blazen !!
Het systeem regelt de temp namelijk links en rechts apart en verdeelt de lucht dan over de uitstroom-openingen onder, midden en boven, op de stand AUTO regelt de ECC zelf welke uitstroom-opening(en) dit is(zijn).
Dit is afhankelijk van de buitentemperatuur, binnentemperatuur, zonne-intensiteit, motortemperatuur, aircotemperatuur, ingestelde temperatuur, en zelfs het verschil tussen ingestelde temperatuur links en rechts.

Als de zon bijv. harder gaat schijnen of het daardoor warmer aanvoelt in de auto gaan de kachelkleppen automatisch naar de midden openingen waardoor het LIJKT of ze daar kouder worden maar in feite wordt de uitstroming VERPLAATST van bijv. boven naar het midden waardoor de koude lucht boven niet meer te voelen is !!
Je kunt dit voorkomen door niet de stand AUTO te kiezen maar boven en/of onder of zelfs alle drie !!

Geplaatst door

pete fischer (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

meet eens de werkelijke uitblaastemperaturen uit de roosters,dan weet je zeker dat er een temp. verschil is of een uitblaashoeveelheid verschil.

Eerst nog weer naar de dealer geweest om e.e.a uit te lezen: geen bijzonderheden cq. foutmeldingen.

Het duurde even maar op advies van Garage van Horne heb ik de temperaturen gemeten.

Ik heb daarvoor een weerstation met buitensensor gebruikt.
Uit de twee brede roosters onder de voorruit komt heel weinig koude lucht. Als ik er de sensor opleg en die vervolgens afscherm kom ik op 5 gr. C
Uit de meest linker en de meest rechter opening in het dashbord strommt lucht met een temp van ongever 2 a 5 gr. C
Uit de twee centrale openingen stroomt lucht met een temp van -1,5 tot - 3,0 gr. C ( is dat normaal ?)
Bar koud op de borst dat verzeker ik !
Op de een of andere wijze is de verdeling van de lucht niet goed want het voelt op borsthoogte en bij de knieen zeer koud aan, terwijl
( soms vrijwel direct , soms na 1/2 uur) het op hoofdhoogte erg warm aanvoelt.

Afgelopen vrijdag een lange rit gemaakt en de airco valt koeltechnisch niet uit, maar ik moet wel steeds de ingestelde temop. wat
naar beneden bijregelen.

Uiteindelijk op handbediening gezet met alleen de bovenste sectie geselecteerd en de blower vol open.
Hiermee was het enigzins vol te houden.

Iemand een idee ?

pete fischer 0

14 jaar

De uitstroom temperatuur van -1,5 tot - 3,0 ° C is niet normaal, dit geeft in feite aan dat gesproken kan worden over bevriezing van de verdamper!
Als de verdamper bevriest ! kan het koudemiddel niet verdampen ! want rijp (ijs) belemmerd de warme luchtstroom want er is warmte nodig om het koudemiddel te laten verdampen, het probleem wat dan ontstaat is dat het koudemiddel vloeistof blijf en zuigt de compressor vloeibaar koudemiddel aan, compressor maakt vloeistofslag ! afgelopen voor de compressor.
Een ander fenomeen is dt koudemiddel enkele graden boven nul mag koelen en niet eronder.

Buiten het koelen, zullen de sensoren ook de temperatuur aanvoelen, willen/zullen de klimaat beheersing gaan regelen (ECC) en gaan de kleppen aan sturen open/dicht van de ventilatie kanalen, dit kun je dan weer terug opmerken met wat je vermeld: uiteindelijk op handbediening gezet en de blower vol open.
Theoretisch gezien kan dit kloppen, de interieursensor zegt: heb niet genoeg (koel) temperatuur, terwijl de verdampersensor zegt: mijn verdampdruk ligt te laag (bevriezing) en blijft door gaan om de ingestelde temperatuur te behalen.
Ik weet zeker, dat als de blower niet volop staat bij handmatige bediening, je geen gevoel hebt dat de airco werkt, laat staan dat er gekoeld wordt! (lees: ervaart), volop betekent dus dat de blower veel meer lucht door/langs de verdamper moet jagen, om het koudemiddel enigzins te kunnen laten verdampen.

Ik denk dus, dat het expansieventiel kapot is en dat je te maken hebt met rijp afzetting op de verdamper !

TheoStek 0
badge

14 jaar

Ok Theo,

Dit plaatst e.e.a. in een heel ander daglicht.
Nu is het zo dat dit verschijnsel al zeker vanaf eind 2008 speelt.
Kennelijk is er ( nog net niet ? ) sprake van een 'vloeistofslag' van de compressor
want het ding doet het nog steeds.

Nu zit ik nogal ver van Maastricht.... , wat zou het beste zijn ?
Naar de dealer voor zo'n expansieventiel of beter naar een airco specialist ?

Groet en bedankt voor de reactie !

pete fischer 0

14 jaar

Heb je niet "gewoon" een verdampertemperatuursensor die een afwijking naar boven vertoont?
Dit komt wel meer voor en veroorzaakt meestal GEEN foutcode omdat de afwijking binnen de marge blijft.

Dat kan ook wat Volvo -Specialist zegt, komt overeen met wat ik zei , dat de verdampersensor een te lage verdampings temperatuur meet.
Ik moet me dan zelf wel corrigeren op die vermelding,[quote]ijl de verdampersensor zegt: mijn verdampdruk ligt te laag[/quote]
de verdampersensor meet geen druk.

Ga naar een airco specialist en laat een drukmeting uitvoeren en het systeem geheel nakijken.
Bij een druk/temperatuur meting kan al veel afgeleid worden, tevens kan dan ook opgemerkt worden of het expansieventiel wel/niet goed functioneerd.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Probleem opgelost.

Het bleek inderdaad de verdampersensor te zijn die een sterke afwijking naar boven gaf.
kosten: een paar tientjes voor de sensor en een paar tientjes voor het vervangen.

Moraal van het verhaal ( en dat is de reden dat ik deze oplossing hier nog even uitdrukkelijk vermeld) :

Ik ( en met mij de monteurs van de garage) heb mij vanaf het begin op het verkeerde been laten zetten door de
automatische klepregelingen.
Meten is weten, dat blijkt maar weer eens.

Dank voor ieders meedenken !

pete fischer 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.