Volvo S60: Stuurbekrachtiging geeft tegendruk in stuur in een bocht

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5 (163pk)

Als ik een bocht in ga (links of rechtsom) en ik hou mijn stuur in 1 stand dan voel ik een soort tegendruk in mijn stuur die komt en weer weggaat en dit gaat door todat ik de bocht uit ben. Het is net alsof er iemand in de bocht een beetje aan het stuur trekt en dan weer duwt en dan weer trekt, etc. Dit gedrag heb ik zowel op een rotonde als op de snelweg in een wat langere doordraaier, vooral op de snelweg is dit geen fijn gevoel.

Ben bij Volvo garage geweest en die constateerde het "rare" gevoel ook en hun eerste conclusie is dat het retour pijpje van de stuurbekrachtiging in het stuurbekrachtigings reservoir los zit en dit daardoor lucht in het systeem "blaast". Hun advies eerst het reservoir vervangen a 75euro en dan verder kijken als het dat niet was. Ik zelf betwijfel dit aangezien ik geen rare geluiden hoor tijdens het sturen.

Verder zijn alle bussen van de ophanging gecontroleerd, alles goed nergens speling op. Stuurhuis is van buiten netjes droog en verder zagen ze geen lekkages. Ik zie wel een wat zweterige slang vanuit het reservoir naar de pomp gaan maar of dat het probleem veroorzaakt weet ik niet.

De auto heeft 335.000km gelopen en had dit probleem al toen ik hem kocht met 125.000km op de teller. Toen hebben ze de olie twee keer ververst en dat hielp wel wat maar heeft het nooit opgelost. Toe het later weer terug kwam en tevens de auto een gierend geluid maakte bij b.v. het nemen van een rotonde heeft mijn garage er een keer Forte in gegooid en toen waren de problemen tijdelijk bijna helemaal verdwenen.

Nu is het weer volledig terug, dus ben ik weer terug bij af.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is en wat ik er aan moet laten doen? Misschien pomp bijna kapot of stuurhuis?

Groeten, Robert.

Belien

Geplaatst door Belien (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hessels036 (0) PRO, 13 jaar geleden

Probleem zit in het stuurhuis. Al een paar keer zelfde probleem/klacht gehad.

Belien (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord, dus dat betekend een nieuw stuurhuis laten monteren. Enig idee wat de kosten zijn van zo'n reparatie? Is het trouwens gevaarlijk om hiermee door te rijden?

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Idd ook al vaker gezien dit, beslist het stuurhuis, is een interne lekkage die je met forté tijdelijk kunt verhelpen maar het blijft terugkomen.
Buiten dat het niet prettig rijden is kan ik me voor stellen dat het op den duur gevaar op gaat leveren.
Bel voor een stuurhuis eens naar volvo gespecialiseerde sloperij, die zullen het vast hebben voor een fractie van de nieuwprijs.
Heb ik voor mijn klant ook gedaan.

Succes!

Belien (0), 13 jaar geleden

Ik heb ondertussen een stuurhuis gekocht. Volgende week wordt ie eronder gezet en dan hoop ik dat de problemen idd zijn opgelost. Het is volgens een nieuwer type dan wat nu in mijn auto zit, volgens hen is er een slechte serie geweest van ergens 2003 tot ergens in 2004. De stuurhuizen daarvoor en daarna hebben deze problemen niet. Meer nieuws als hij eronder zit.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips!

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Graag gedaan!

Myway1974 (0), 13 jaar geleden

Hallo Robert,

Vraagje. Is het probleem nu op gelost. Je hebt dit nog niet aangegeven op de site. Heb zelf het zelfde probleem maar dan met een V70 van 2005.
Erg vervelend probleem vooral in lange bochten. Hij wil steeds terug. Dus mijn vraag is is het door het plaatsen van een nieuw stuurhuis opgelost.

Groet,

Marcel

Belien (0), 13 jaar geleden

Hoi Allemaal,

Het goede nieuws:
Het probleem inderdaad is opgelost!!! Dus mijn conclusie is dat dit vreemde stuur gedrag inderdaad lag aan het stuurhuis.

Het minder goede nieuws:
Ik had het stuurhuis zelf opgehaald en heb dit op een maandag ochtend samen met mijn auto afgeleverd bij mijn monteur die deze eronder zou zetten.
Ik ben voor de zekerheid er maar bij gebleven voor het geval er iets mis zou zijn met het onderdeel, aangezien ik dit zelf had gehaald en me er dus ook verantwoordelijk voor voelde. Tevens hadden ze bij uitgelegd dat we het "potje" waar de stuur stang aan vast zit van het oude stuurhuis overgezet moest worden naar het nieuwe. Aangezien mijn monteur dit nog nooit gedaan had leek het me wel handig om mee te kijken en te zien of dit goed ging.
Het is maar goed dat ik dat had gedaan want toen mijn auto op de brug stond en het oude stuurhuis eronderuit lag vergeleek mijn monteur de oude met de nieuwe en toen zagen we dat er een stuur stangetje aan 1 kant miste op de "nieuwe". Op zich geen probleem want die kan je overzetten van de oude op de nieuwe, maar toen we dit wilde doen kwamen we erachter dat het niet paste....de reden was dat de schroefdraad er volledig uitgerukt was!!! Dus dit was inderdaad een stuurhuis van een sloopauto!
Ik gebeld, die verontschuldigde zich en ik kon meteen een nieuwe komen halen. Dus ik op en neer met een leenauto van de garage om een nieuwe te halen. Ik had voor de zekerheid het oude stuurhuis van mijn auto meegenomen om er zeker van te zijn dat ik een goede meekreeg deze keer.

Ik samen met iemand van de nieuwe naast mijn oude gelegd en dat zag er allemaal goed uit, alle onderdelen aanwezig, niet beschadigd, enzo. Dus het ding weer mee terug naar de monteur. Hij ook nog gekeken en toen hij ook vond dat het er allemaal goed uitzag is hij het "potje" gaan overzetten, wat goed ging en toen het ding eronder zetten.

Dat lukte niet meer die dag dus heb ik uiteindelijk mijzelf laten ophalen bij de garage en zou het de volgende dag klaar zijn.

De volgende dag...telefoon van mijn monteur...je zal het niet geloven maar ik heb het hele stuurhuis eronder zitten en nu ik de wielen eraan wilde vastmaken kom ik erachter dat dit stuurhuis 2 centimeter langer is dan het origineel..... WHAAAAATTTTT????
Ik meteen gebeld, die reageerde verbaasd, nog nooit eerder gehad. Waarschijnlijk heeft je monteur de stuurstangtjes van het oude stuurhuis niet overgezet?
Monteur terug gebeld....helaas dat had ie al gecheckt, hij is echt langer. Ik er naar toe en samen gekeken en gemeten en inderdaad hij was 2 cm langer.
Werd toen wel een beetje boos want dit was dus de tweede keer dat ze me met een kapotte of verkeerd stuurhuis op hadden gezadeld. Ik was ondertussen wel zo'n 7 uur monteur werk verder met geen enkel resultaat.
Heb toen gebeld en gezegd dat ik met auto en al (hij kon gelukkig rijden door er wat stel schroeven tussen uit te laten) naar hen toe wilde komen en dat zij er maar een goed stuurhuis onder moesten zetten. Dit aangezien ik niet nog een keer het risico wilde lopen mijn monteur weer 6 uur te laten sleutelen met het risico op weer een verkeerd stuurhuis.
Afijn, eerste reactie: helaas dat kunnen we niet doen, u kunt wel een ander stuurhuis komen halen. Mijn reactie niet akkoord, geef me je baas maar. Na enig aandringen de baas gekregen en uiteindelijk na ernstig aandringen kunnen regelen dat zij er een nieuwe onder zouden zetten en dat ik nog max 2 uur uurloon zou betalen zij de rest. Zij zouden dan ook het uitlijnen regelen wat toch moest gebeuren.

Dus uiteindelijk mijn auto naar gereden (voorzichtig) daar neer gezet en toen was ie donderdag klaar.

Ik moet zeggen dat ze dat uiteindelijk wel netjes hebben gedaan maar ik baalde natuurlijk vreselijk dat ik mijn monteur al die tijd voor niks heb laten sleutelen en dat moest natuurlijk ook worden betaald.
Ik ben wel blij dat ik het onderdeel heb gekocht bij een sloper die ook zelf auto's verkoopt en in onderhoud heeft waardoor ik uiteindelijk hen de reparatie heb kunnen laten doen. Ik wil niet weten wat ik aan uren was kwijt geweest als ik dit bij een sloper had gedaan zonder eigen werkplaats.

Dus conclusie:
Stuurhuis lost het probleem op maar het is aan te bevelen iemand mee te nemen die verstand van zaken heeft als je zo'n belangrijk onderdeel koopt

p.s. reden dat het tweede stuurhuis niet paste is omdat ze normaal de stuurhuizen van een S60 en V70 bij elkaar leggen (zijn identiek) maar iemand heeft er per ongeluk een stuurhuis van een XC70 bij gelegd, die ziet er hetzelfde uit maar is dus 2cm breder.

Iedereen bedankt voor de reacties en tips, ik ben er nu achteraf erg blij mee maar heeft heeeeeel veel tijd gekost en toch ook wel de nodige euro's alhoewel het nog altijd veel goedkoper was dan een nieuwe eronder zetten.

Groeten Robert.


Het noemen van namen van bedrijven of personen is niet toegestaan.

Ed2457 (0), 13 jaar geleden

Dat is een heel verhaal. Maar waarom heb je niet besloten om je eigen stuurhuis te laten reviseren? De kans dat een 2e hands stuurhuis ook niet helemaal lekker is is best groot.

Belien (0), 13 jaar geleden

Had ik idd ook kunnen doen maar reviseren is een stuk duurder (als ik het goed heb) dan een 2de hands. Ik heb idd hiermee een risico genomen (achteraf misschien wel een te groot risico) en ik zal dit in de toekomst ook niet meer zo doen denk ik.
Aan de andere kant wist ik ook niet of het slim was om een stuurhuis die al 340.000km achter de kiezen heeft te laten reviseren? Nieuw was het beste geweest maar is wel heel erg duur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.