Het deltamil ECC-panel in mijn recent aangeschafte 850 bromt en de beide temperatuurdispays knipperen in hoge frequentie tussen de ingestelde waarde en iets wat lijkt op een foutcode:E2
Ook hoor ik vaak achter elkaar een klikje, alsof er een relais schakelt en je merkt dat de blower enigzins varieert in toerental.
Airco wordt snel en goed koud, verwarming werkt, echter pas boven een instelling van 32 (graden celcius neem ik aan) Daarbij verandert de dispay in H1 Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en of E2 een foutcode is en wat dat dan betekent?
URL=http://img291.imageshack.us/i/volvo85000...][img]http://img291.imageshack.us/img291/4930/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou zeggen neem contact op met
http://www.deltamil.nl/
dat was ik al van plan, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs. Kleine update: de "klik" is denk ik van de thermostaat, het gebeurd zeer regelmatig en als de auto stationair staat te draaien, bijvoorbeeld voor het verkeerslicht, dan merk je duidelijk een verandering in het toerental van de motor. M.a.w. de compressor komt in of wordt afgeschakeld. De voorheen knipperende displays geven nu continue E2 weer.
14 jaar
Deze heb ik ook in mijn wagen. Ze knipperde bij mij ook en dit kwam doordat de kachelfan vast zat of veel te zwaar rond draaid. Deze zit achter het dashboardkastje. Voor het verwijderen van deze zie http://volvospeed.com/Repair/glovelight....
Als die eruit is kijk je zo tegen de fan. Maak de stekker naar de fan lof en kijk dan wat het paneel doet. Is het dan goed, bouw de fan dan uit, zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Verder heb ik bij een andere 850 het paneel open gemaakt en de print door gesoldeerd. Daarvan werkte de displays niet meer goed. Na het door solderen was dit over. Je kunt de voorplaat van het paneel afwippen en dan de print losschroeven. Effe in de auto solderen is het makkelijkste. Er zit nl een klein aanzuigfannetje in het paneel onder je stuur. Daarin zit de binnentempsensor en deze is met het paneel verbonden. Bij mijn weten bestaat de leverancier van deze panelen niet meer???
Update 23 augustus 2010:
Vrijdag Detamil in Overasselt gebeld. E2 blijkt inderdaad een foutcode te zijn. Een storing in de buitentemperatuurvoeler. Aangeraden werd om deze schoon te maken. De voeler hangt onder de voorbumper in weer en wind, dus dat ding vuil is, kan ik mij wel voorstellen. Ik met een beetje alcohol de voeler gereinigd, maar geen resultaat. Tot zaterdag, ineens werd weer netjes de temperatuur weergegeven op beide displays. Met kloppend hart een andere temperatuur ingesteld, waarbij ik verwachtte dat de code E2 meteen weer zou verschijnen, maar niks van dat alles. Zondag een lange rit gemaakt (550km) en de ECC unit werkt nog steeds. Het brommetje blijft, dus daar moet ik nog maar eens wat beter naar kijken. Ook valt me op dat de airco wel erg vaak in en uitschakelt. Het wordt wel koeler in de auto (en het was gisteren toch aardig warm) Alleen vergeleken met mijn V70 laat deze ECC zich wat lastig instellen. Maar wellicht ben ik nu appels met peren aan het vergelijken.
Ook merk je dat ondanks een bepaalde ingestelde temperatuurswaarde de koeling varieert tussen "niet je van het" en stand "noordpool" waarbij je de neiging bekruipt om een jas aan te trekken.
@Ruud10657: Ruud, Ik denk dat de fan op zich nog wel goed is. De brom blijft ook als de blower uit staat en zoals ik hierboven al meldde, knipperen de displays niet meer. In ieder geval zal ik je tips onthouden, want wie weet wat we nog meer gaan tegenkomen. In ieder geval dank voor je reactie.
14 jaar
De ECC bestaat alleen uit een plaat met wat elektronica en kan volgens mij niet brommen. Is het geen kachelstelmotor die niet goed regelt? Die worden nl door de ECC aangestuurd. Je kunt gewoon een voor een de stuurkabels losmaken om te kijken welke het is. Ook deze zitten achter het dashboardkastje.
[quote]Ook merk je dat ondanks een bepaalde ingestelde temperatuurswaarde de koeling varieert tussen "niet je van het" en stand "noordpool" waarbij je de neiging bekruipt om een jas aan te trekken.[/quote]
systeem laten controleren, in je eerste berichtgeving las ik "Airco wordt snel en goed koud" idd als dat wordt ervaren, wordt ook snel gezegd dat airco goed werkt, niets is minder waar? waarbij je de neiging hebt om de winterkelding aan te trekken.
@ TheoStek
Tja, ik heb de auto net een kleine week en vorige week dinsdag (17-8) toen ik de auto bij de vorige eigenaar heb opgehaald, was het 's avonds absoluut baggerweer. Ik was behoorlijk nat toe ik in de auto stapte om naar huis te rijden en het viel me op dat de airco snel koud werd en dat de ontwaseming uitstekend werkte. Bij een ingestelde waarde van 24 (graden neem ik aan) werd het echt koud in de auto. Zo koud dat ik al snel begon te rommelen met de instelling. Het viel op dat pas bij 32, de display H1 aangaf en je voelde dat er warme lucht uit de roosters kwam. Vrij kort daarna begon het bovenstaande fenomeen met de knipperende displays zich te manifesteren. Toch koelde de airco nog steeds en was met wat handen en voetenwerk enigzins in te stellen.
Gedurende de week werd het -zoals je weet- warmer en met name na afgelopen zondag een behoorlijke rit te hebben gemaakt, viel het op dat de ECC display weer goed werkte maar de airco soms erg koud en soms beduidend minder koud wordt terwijl de instelling gelijk blijft. Bovendien schakelt de thermostaat (vermoed ik) erg vaak achter elkaar. Je merkt dat aan de wisselende toerentallen van de motor, vooral bij stationair draaien (uiteraard zou ik bijna zeggen) Vergeleken met mijn V70 ECC denk ik dat de airco nog wat beter zou kunnen functioneren dan dat ie nu doet.
Ik vermoed dat het nivo van het koelmiddel niet helemaal je van het is. Zijn de door mij omschreven klachten daar een gevolg van? Ik kan me voorstellen dat bij te weinig koelmiddel, de ECC het allemaal niet meer zo goed geregeld krijgt.
14 jaar
De omschreven klachten kunnen de oorzaak zijn: Ook merk je dat ondanks een bepaalde ingestelde temperatuurswaarde de koeling varieert tussen "niet je van het" en stand "noordpool" waarbij je de neiging bekruipt om een jas aan te trekken.
Het vaak aan en uit slaan van de compressor is ook een gevolg van te weinig koudemiddel, als de luchtspleet te groot is van de magneetkoppeling krijg je hetzelfde effect.
Toch is het geen overbodige luxe om het systeem te laten kontroleren/ airco onderhoud te geven.
Gaan we doen Theo, ik zal zowel de hoeveelheid koelmiddel als ook de gap van de magneetkoppeling laten checken. Bedankt voor je input.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar