Volvo 740: distributieriem kapot!

Bouwjaar: 2005

De dag voordat mijn auto naar de garage zou gaan is de distributieriem geknapt. het betreft een Volvo 740 uit 1984, type B230K. Kan iemand mij vetellen wat er allemaal verwoest wordt? betreft dit alleen de kleppen of ook de nokkenas en de zuigers zelf? De auto is natuurlijk niet veel meer waard, maar hij bevind zich in een zeer goede staat. bedankt alvast
groeten roald

Roald9867

Geplaatst door Roald9867 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 740? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

mvdkant (0), 18 jaar geleden

met een beetje pech is ie financieel naar de kl#te. zuiger kan kapot gegaan zijn, kleppen enz. enz.

mocht de auto verder in een goede staat verkeren dan kun je overwegen om er een ruilmotor of cylinderkop in te plaatsen maar in financieel opzicht is ie rijp voor de sloop.

je kan nog proberen om er een nieuwe riem op te zetten. met een beet je geluk doet ie het nog.

groetjes,
martin

Wauter (0) PRO, 18 jaar geleden

Tijdens starten of op snelheid?
Bij alleen tijdens het starten gewoon een paar kleppen naar de k***e. Ff een ruilkop en rijden maar.
Was het op snelheid maar opzoek gaan naar ruilmotor.

Petje57 (0) PRO, 18 jaar geleden

Volgens mij gebeurt er niets dramatisch bij deze motoren. Optijd zetten, nieuwe riem er op en rijden weer.

Roald9867 (0), 18 jaar geleden

bedankt allemaal voor jullie reacties, het stelt me mis of meer gerust, ik ga het in ieder geval proberen om er eerst alleen een andere riem op te doen en stellen! De riem is trouwens niet gebroken, maar een paar tanden zijn eraf, waarschijnlijk hetzelfde effect.
Wauter vroeg of het gebeurde op snelheid of bij starten.
Ik had de auto net gestart, natuurlijk net met een kameraad er bij in voor een proefrit, en na echt heel rustig te zijn gaan rijden is de riem eraf gelopen, met hooguit 10 km per uur, zonder gas geven, want ik ging net een bocht in.
gegroet roald, bedankt

Roald9867 (0), 18 jaar geleden

Alleen worden er wel wat tegenstrijdige berichten gegeven, het hangt dus blijkbaar meer van de situatie en een beetje geluk af, dan van harde feiten vooraf? Ik ben benieuwd, ik laat wel weten wat het is geworden! Bedankt nogmaals

mvdkant (0), 18 jaar geleden

suc6 en geluk gewenst.

groet,
martin

Wauter (0) PRO, 18 jaar geleden

Quote van petje 57: Volgens mij gebeurt er niets dramatisch bij deze motoren.
Jawel, als de riem inderdaad eraf is gelopen, dan leid het bovenst draaiend gedeelte een eigen leven tov het onderste. Het betreft helaas geen oude kadett en de kleppen raken wel degelijk de zuiger. De schade hangt af van snelheid enz.
Nieuwe riem erop en proberen maar, je merkt het gauw genoeg.

Petje57 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wauter: dat is mij bekend: zit zelf in het autovak, maar er zijn type's die wel rond kunnen zonder schade te veroorzaken. Vandaar. Het is dus de moeite waard om even te proberen met 'n nieuwe riem. Groeten.

wolda (0), 18 jaar geleden

Roald,
Kijk even op de volgende pagina:
http://www.volvo700vereniging.nl/drupal/...

Waarschijnlijk heb je pech. De meeste B230 motoren (F, FK, FT
) hebben geen probleem met een riembreuk behalve een B230K(H) met specifieke "Heron" kop.

Wauter (0) PRO, 18 jaar geleden

Altijd met nieuwe riem proberen, ja. Al zijn deze 4 cilinders van dien aard geconstueerd dat er helaas altijd wat geraakt wordt, de schade hangt van de rest van de reeds genoemde factoren af.

tijne (0), 18 jaar geleden

het zal mij benieuwen

Roald9867 (0), 18 jaar geleden

Hoe kan ik aan de kop zien of het een Heron kop is?
Als ik de kleppen vervang, moet ik die dan nog bewerken, dat weet ik van mijn Volvo 142, de afsluithoek aanpassen en polijsten?

wolda (0), 18 jaar geleden

Hierbij een stukje tekst van de Volvo700vereniging site:
--------------------------------------------
De kleppen raken inderdaad de zuigers bij een z.g. Heronkop. B230KH
Voor de zekerheid kijk even op de cilinderkop of je het ingegoten nummer kunt vinden. Als het nummer 1000631 is dan is het raak!
De schade valt soms mee e.e.a. is afhankelijk op welk moment de riem knapte.
Ook de conditie van de koppeling speelt een rol.
Maar op een of twee kromme kleppen moet je toch wel rekenen.
Als de motor defect is kun je natuurlijk wel een aardig onderhandelings resultaat boeken. Ook kun je misschien winst boeken op de reparatie arbeid, vooral als je een aantal dingen zelf kunt doen.
Groet Timen

--------------------------------------------

Snel lid worden, zéér veel kennis bij de leden van de vereniging en mogelijkheden tot zelf knutselen bij sleuteldagen. Leerzaam en je hebt je contributie er meteen uit

Roald9867 (0), 18 jaar geleden

bedankt allemaal! Ik hoop dat ik er snel aan toe kom

Roald9867 (0), 18 jaar geleden

Al weer een tijdje geleden! Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties, de uitkomst: de riem (gekocht voor 14 euro) zat er na een 2 uur op, alles teruggezet, en toen voorzichtig even gestart, en hij liep meteen mooi!
geweldig

tijne (0), 18 jaar geleden

oke dan mooi zo geluksvogel.

gr tijne

ps: fijne jaar wisseling

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 740 of stel zelf een nieuwe vraag.