Volvo 940: Motor loopt op LPG niet helemaal OK

Bouwjaar: 1997

L.s,
Mijn 940 (B230FK, Automaat(AW71L)) heeft een Vialle LPI-G3 installatie die op zich goed werkt, maar ik merk wel dat de motor iets minder loopt op gas dan op benzine. Stationair loopt alles heel goed en er is verder prima mee te rijden.
Maar er is met gas minder trekkracht, hetgeen je duidelijk merkt als je 100 op de CC rijdt. De automaat staat dan in de lock-up en kan dus niet in toerental omhoog om te compenseren. Wanneer de weg dan iets omhoog loopt (heuvel o.i.d.) gaat de motor een beetje "rommelen". Je kan dat horen maar ook heel goed voelen als je je hand op de pook houdt, die "stuitert". Wanneer je omschakelt naar benzine is dat meteen over (alles is dan in rust), als je terugschakelt begint het weer zodra er weer op LPG wordt overgegaan.

Wat zou hiervan de reden kunnen zijn

wolda

Geplaatst door wolda (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 940? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

maas6811 (0), 19 jaar geleden

Hoi Hein,
is dit probleem ineens ontstaan of geleidelijk aan.
Als het ineens is ontstaan kan het zijn dat je LPG pomp in de tank aan het stuk gaan is, of de computer?
Wanneer het geleidelijk onstaan is kan het zijn dat het LPG filter verstopt gaat raken.
Normaal gesproken mag je met een LPi systeem geen vermogensverlies hebben.

wolda (0), 19 jaar geleden

Thieu,
Volgens mij is het vrij geleidelijk gegaan. Het is verder ook bijna niet merkbaar omdat de automaat dan gewoon iets harder gaat draaien. Alleen in een lockup kan dit niet en gaat er licht gestotterd worden. Het lijkt een beetje op rijden in een te lage versnelling en dan gas geven.

Dat van de LPG pomp zou kunnen maar dan moet je dit eigenlijk altijd merken, zeker bij hogere toeren. Ddaarvan is niet echt sprake. Ik heb een half jaar geleden een probleem gehad met de aansturing van de pomp. Alleen de lage stand werkte goed, wanneer er meer gevraagd werd ging de pomp niet harder draaien en was het net alsof de tank leeg was. Dit is na vervanging van een onderdeel (aluminium cylinder met "ingegoten" electronica) opgelost.

Computer lijkt me niet het probleem omdat alles verder goed lijkt te werken en de LPG-unit is pas enkele maanden oud (conversie naar G3). Ik kan alleen niet meer achterhalen of het voor de vervanging ook zo was.

De wagen is niet meer nieuw (350.000km) maar omdat ie op benzine beter rijdt, zou een gedeeltelijk verstopt filter of gas-injector een reden kunnen zijn. Hoewel, het lijkt me dat je dit dan ook bij hogere toeren moet merken.

Waar zit het LPG filter en kan je dat zelf schoonmaken/vervangen of is dat iets voor de prof. (ik ben geen voorstander van klussen in een LPG wolk)

maas6811 (0), 19 jaar geleden

Hoi Hein,het filter zit in de appendagekast van de tank(rechthoekig allu. deksel) en lijkt op een messing cilinder.
Maar als het eea is omgebouwd (computer naar G3), is in dit geval de werking van de Lambda sonde belangrijk, dit merk je op LPG eerder.Laat deze in ieder geval even checken.
Ook de bougies vervangen kan veel verbetern als ze reeds oud zijn . Ik dacht dat "glijvonk" bougies (Volvo heeft deze ook?)de beste keuze is.

wolda (0), 19 jaar geleden

Thieu,
Bedankt voor de info zover. De bougies kunnen het m.i. niet zijn, want die zijn zeer recentelijk vervangen en dat heeft in elk geval geen enkel effect gehad.

Binnenkort heb ik weer een sleuteldag van mijn vereniging (www.volvo700vereniging.nl) en dan ga ik eens e.e.a. nakijken en anders moet ik maar eens de LPG-boer gaan bezoeken. Het vervelende van dit soort problemen is dat ze vaak heel veel tijd en dus geld kosten om uit te zoeken. Maar misschien heeft een oplossing wel een ander effect: een wat lager verbruik. Dat is bij mij, ook met uitsluitend snelwegverkeer bij 100km/u op de cruise-control, nooit beter dan 1:6,5~1:6,8 (en 1:5,5 in de stad) terwijl ik toch vaak van medeleden hoor dat zij de 1:8 halen met een identieke 940.

Rigo (0), 19 jaar geleden

Het probleem kan ik niet duiden, maar het verbruik, zeker als je het over 100 km/u op cc hebt lijkt me abnormaal hoog. Ik heb (met 940GLE 1994 Vialle Gas-installatie, maar geen G3) vele tanken op 1:8,5 of nog beter leeggereden!

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

Hein,
Je meldt nieuwe bougies gemonteerd te hebben. Hoe zit het met de rest van de ontstekingsdelen? Als advies raad ik je sterk NGK bougies aan.
Bedoel je met een beetje rommelen dat het lijkt of de motor stottert. Als dat gebeurd moet je eens uitstappen het het inlaatspruitstuk bekijken. Het kan namelijk voorkomen dat je ijsafzetting hebt.

wolda (0), 19 jaar geleden

@Rigo,
Ben ik met je eens dat het hoog is. Volgen mij heeft die van mij het verbruik van een 5,7 liter V8 maar helaas niet de prestaties ervan.

@Hakeem
Ik zal eventuele ijsafzetting zeker eens gaan bekijken. V.w.b. ontstekingsonderdelen: Er zitten NGK bougies in en een jaar geleden zijn de kabels etc. vervangen. Maar zouden slechte kabels o.i.d. dan ook niet bij benzine merkbaar moeten zijn?.
De motor stottert niet echt in de zin van inhouden. Je hoort wat gerommel en met je hand op de pook voel je dat de motor stuitert. Misschien slaat één cylinder een slagje over o.i.d.?
Het gekke is dat wanneer je veel gas geeft en de kickdown activeert, alles goed lijkt te werken (wel wat minder trekkracht dan op benzine). E.e.a is dus het beste te merken bij 100km/u in de lock-up van de automaat. De motor maakt dan ong. 2100~2200 toeren. Heuveltje op of een beetje gas bijgeven heeft het beschreven gedrag tot gevolg

maas6811 (0), 19 jaar geleden

@Hakeem,
wat kan ijsafzetting veroorzaken?
Is dit te wijten aan niet voldoende luchtvoorverwrming.(slang los oid?)

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

@Thieu,

Als de ijspijpjes van de LPI-injectoren richting de wand van het inlaatspruitstuk blazen ontstaat er op die plaats aan de binnenkant een erg koude plek. Dat is autogas in vaste vorm. Aan de buitenkant kan je dat zien doordat er een ijsafzetting ontstaat. Als zo'n vast stukje autogas losbreekt krijg je een verrijking van het mengsel wat stotteren tot gevolg heeft. Dit treedt vaak op bij constante snelheden.

@Hein,

Omdat de ontsteekspanning bij autogas hoger is dan bij benzine, voel je op gas eerder storingen in je ontsteking dan op benzine. Als je de bougies demonteert bekijk dan een het porcelein. Als hierover roetsporen te zien zijn is dat het bewijs dat de vonken niet alleen door de bougie gaan. In dat geval moet je ook de kabels vervangen.

maas6811 (0), 19 jaar geleden

@Hakkeem,
hartelijk dank voor je duidelijke uiteenzeting.

Mvg,
Thieu

wolda (0), 17 jaar geleden

Lang geleden, maar toch nog een oplossing gevonden!

Het probleem werd langzaam maar zeker steeds erger. Na een sleutelsessie afgelopen voorjaar, bleek dat een van de busjes waarin de LPI injectoren zitten, los zat en niet zo'n klein beetje ook. Je kon de injector zo maar enkele millimeters heen en weer halen.

Ik kon via via een ander inlaatspruitstuk op de kop tikken met LPI zittingen die ik opnieuw vast heb laten zetten. Toen het oude inlaatspruitstuk vervangen door degene met goed vastzittende zittingen en voila: zowel op benzine als op gas een prima lopende motor.

Overigens: Vialle heeft nooit nagedacht over de positie van injectorzitting van cilinder 4. Die zit pal voor de moer van het spruitstuk en kan alleen met heel veel moeite, krachtermen en een op maatgemaakte (= afgezaagde) sleutel 13 bereikt worden.

Ramon9285 (0) PRO, 17 jaar geleden

rondje kleppen stellen helpt vaak ook!:)

wolda (0), 17 jaar geleden

Uiteraard moeten de kleppen goed gesteld zijn, maar dat wordt netjes bijgehouden. Helaas kunnen de injectorzittingen niet met stellen vastgezet worden ;-).

De constructie van die zittingen is ook niet zo geweldig overigens. het hele gewicht van de injector hangt als het ware op één punt dat in ook nog eens een rubbercomponent in zich heeft. Wanneer een motor loopt trilt de boel nogal, het komt dus nogal eens voor bij LPI.

Gevolgen zijn dat er of valse lucht wordt aangezogen of, als de turbo een beetje op toeren is, je turbodruk verliest. Dat laatste was overigens goed te zien want in de omgeving van de zitting was het inlaatspruitstuk aan de buitenkant "schoon geblazen".

Volvo-Specialist (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er een vuiltje in het pijpje van een injectorzitting zat en daardoor een cilinder bij (lichte) belasting niet mee deed. (LPG filter te laat vernieuwd/gereinigd)

Ik heb het spruitstuk moeten verwijderen en van binnenuit het vuiltje eruit moeten blazen, nadien was het probleem over.

Dat hij het alleen doet bij vrij lage toeren en lichte belasting komt omdat er dan PER SLAG meer brandstof gevraagt word in combinatie met het "gevoelige" toerental van de motor.

Ramon9285 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb nog een goed spruitstuk liggen als ik me niet vergis,ik kijk even.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.