Volvo 244: Motor slaat steeds op hol stationair van 900 naar 2000 tot 2300

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: B23 E

Ik heb 6 weken geleden een Volvo 240 GLT overgenomen ( 1986) . Mijn eerste auto met benzineinspuiting. Hij heeft ook een gasinstallatie. Hij had direct al kuren om bij stationair 900 toeren plotseling naar 2000 a 2300 toeren te gaan. Als je hem dat uitzet en op benzine probeert te starten lukt dat van geen kant. Op gas starten gaat dan met wat aanhouden wel. Hij blijft dan ook op gas het hoge stationair toerental draaien. De volgende dag start hij dan gewoon op benzine maar slaat dan onverwacht weer op hol.
Soms ook een hele dag geen problemen.
Ik nam aan dat de vorige eigenaar langdurig op gas heeft gereden en wellicht de boel maar is goed doorgespoten moest worden. Dus alle ritten op benzine flink doorgeblazen, maar het probleem bleef. Een vriend van me adviseerde Power Jet van Omega aan de benzine toe te voegen die instaat is om vervuilde restanten in het inspuitsysteem schoon te maken en verdraait het ging werken. De wagen reed als een zonnetje gedurende 2 en een halve week, op korte en lange (300km ) ritten. Voor mij een wondermiddel. Gisteren was het probleem plotseling weer terug. Ik veronderstelde dat er wellicht een of andere slang lek was (valse lucht) die mogelijk bij het warm worden voor problemen ging zorgen.

Wat nu gedaan :
1) Weer op benzine gezet (gisteren) met een nieuw flesje Power Jet van Omega
2) Ging gisteren weer iets beter maar toch weer plots naar 2000 a 2300 toeren
3) Bij motor afzetten kan ik direct daarna niet op benzine starten maar wel met moeite op gas
4) Als je dan met veel toeren weer op benzine overschakelt ruik je de benzine en is het uitlaatgas zwart
5) Op gas wel veel toeren (soms tot 2500 maar meestal rond de 2000)
6) De accu zonder stroom gezet gedurende 10 minuten en de boel gestart en dat ging probleemloos op benzine
7) Na 1 km de hoge toeren weer terug

Ik heb geen verstand van benzine inspuiting (rij 11 jaar Amazon) maar het lijkt me dat de motor een signal krijgt dat die koud is en in een sort choke-stand terecht komt , (koude start bij benzine inspuiting?)
Kan dat een sensor en/of schakelaar zijn ? En kan ik die zelf vervangen? Ik heb overigens geen idée waar ik die zoeken moet

Kent iemand dit probleem en wat er aan te doen ?

deterjeg

Geplaatst door deterjeg (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 244? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Senseless (0), 13 jaar geleden

Zit er op het luchtfilterhuis een vacuumslang die de regelklep warm/koud bediend? Deze zal waarschijnlijk zijn aangesloten op een sensor in het luchtfilterhuis. Als deze erop zit controleer of deze slang aanzuigt.

lycopoda (0), 13 jaar geleden

Ik had hetzelfde met mijn volvo 240 uit 1992 (B230F), daar bleek de gasklepschakelaar niet goed afgesteld te zijn. Dan krijgt de computer geen signaal door dat de motor stationair loopt, en krijg je af en toe flink hoge toerentallen. Verder kan de stationair regelklep vervuild zijn en open blijven hangen.

deterjeg (0), 13 jaar geleden

Senseless en lycopoda, bedankt voor jullie snelle reactie. Ik zie net jullie reactie en ben bij het , voor mij eenvoudigste begonnen namelijk die vacuumslang. Inderdaad er zit die op het luchtfilterhuis en ik merk geen enkele aanzuiging (ook met papiertje gecontroleerd). (zit ook geen klem op zeker omdat hij vacuum zuigt)De sensor is dat die aansluiting die er vlak naast zit? En is die makkelijk te vervangen? Zo te zien een kwestie van losdraaien.
Het lijkt me dat ik me eerst daar op concentreer. Die 2 en een halve week dat hij het goed deed was zeker toeval en mogelijk een laatste stuiptrekking van die sensor.

Graag nog even jullie advies over de vervanging voordat ik ga sleutelen

groet

dick

lycopoda (0), 13 jaar geleden

Geen ervaring met de sensor bij het luchtfilterhuis. Maar gasklepschakelaar is ook simpel te controleren (maar geen idee of dat ie op de B23E zit): beweeg met de hand (motor uit) de gasklep: als het goed is hoor je, een tikgeluidje van de gasklepschakelaar (zwart plastic kastje naast gashuis) als van stationair naar gasgeven of weer terug naar stationair gaat. Bij geen geluid is de schakelaar iets verschoven of kapot. Plaatjes (en een enorme lading informatie) kan je ook vinden op www.volvolvo.nl.
Succes

deterjeg (0), 13 jaar geleden

lycopoda bedankt voor je hulp. Wel super zoveel meedenken. Stand van zake nu: De zwarte rook uit de uitlaat wanneer hij zoveel toeren maakt duidt m.i op teveel benzine of te weinig lucht. Het luchtfilterhuis opengemaakt om het filter te controleren. Brandschoon (net vervangen zo te zien) maar er viel een stalen pen van zo'n 20 cm uit + plastic stropje. Zo te zien had die de klep aan de onderkant dichtgehouden en was losgetrild kennelijk. Die maar even weer vastgeklemd zodat de klep dichtzit. Accupolen los voor 10 min. en rijden. Na 1 km hetzelfde gejaag 2000-2300 toeren maar na 40km viell alles rustig rara hoe kan dat ? Op advies ook nog de slangklemmen nagetrokken van de vacuumslangen (bij de stappenmotor). Nu alweer 100km gereden maar de zaak is nog steeds rustig. Ik snap er zo onderdehand niet veel meer van.
Dat filterhuis zal wel vervangen moeten worden maar ik denk niet dat dat de hoofdoorzaak was , maar wie ben ik.

Wordt vervolgd

deterjeg (0), 13 jaar geleden

Update,
Hij draait nog steeds 'Normaal'. Niet te geloven , ik denk dat de hoofdoorzaak toch valse lucht via de luchtslangen bij de stappenmotor is geweest. 4 slangenklemmen waarvan een (die aansluit op het gasklephuis vrijwel niet zichtbaar) het meest aangedraaid moest worden. Hoe het dan mogelijk is dat hij het ruim 2 weken wel normaal heeft gedaan is mij een raadsel, dat maakt toch dat ik met een onzeker gevoel iedere dag in de wagen stap . Laten we het maar positief bekijken.
Mocht hij het zo blijven doen dan is een eerste check bij toerentalwisselingen de vacuumslangen c.q. valse lucht. Voor mij een leer na 11 jaar Amazon

dick

deterjeg (0), 13 jaar geleden

UPDATE en nu hopelijk de laatste.
Het probleem was weer in volle heveigheid terug, gek wordt je ervan maar.......ik had ook nog het probleem voorgelegd (E-mail) bij Hans van Maastricht van http://vikingcar.come2me.nl . Die belde 2 dagen geleden (29-7) en gaf direct als antwoord:" Dat is de C.I.S.-klep, en schoonmaken die hap met remreiniger zodat de klep weer soepel draait. Een toch wel heidens karwij aangezien de moertjes van het beugeltje waarmee die klep ook vastzat niet losgingen , dan maar de hele steun los, niet wetende dat het motorblok dan ook een 3-tal milimeter zakt waardoor de onderste bouten niet terug konden. Met een "domme kracht" de motor wat gelicht en jawel alles kon weer gemnoteerd worden. Resetten de computer en rijden minimaal 10 km op benzine voor het instellen van de computer. Geen probleem alles liep als een zonnetje, tot ongeveer km 15 toen was het weer 190km ellende.
Hans gebeld die mij verwees naar Carlo Pronk van VOMD te Dordrecht. Die hield als oorzaak de C.I.S-klep. Die regelt niet alleen het stationaire gebeuren maar ook de hoeveelheid benzine naar de inspuiting tijdens het rijden, vandaar dat hij dan op benzine slecht loopt en op gas beter. Hij adviseerde wat motorolie op de klep te doen omdat door de remreiniger de boel wellicht te droog was geworde. WD-40 kan ook. Dat laatste heb ik gedaan aangezien ik dan aan een kan de vacuumslang los kon halen en met de spuitbus en rode verlengstukspuitmond de klep makkelijk kan bereiken. Dit gedaan en direct rijden op benzine om de klep zoveel mogelijk te laten draaien. Tot op dit moment loopt de wagen als een zonnetje, ik heb nu echt het idee dat het probleem opgelost is, al blijf ik door de eerdere ervaringern wat achterdochtig.
Heel mooi zoveel behulpzaamheid en standvastigheid van Hans van Maastricht en Carlo Pronk. Ik dacht alweer dat het wat anders moest zijn maar zij volherden in de C.I.S.-klep en met resultaat. Harstikke bedankt mannen

Hopelijk hebben anderen iets aan deze ervaringen


DIck

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 244 of stel zelf een nieuwe vraag.