Volvo V50: Roetfilter Volvo V50

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D

Ik ben in het bezit van een Volvo V50, ondertussen 1,5 jaar oud. 41000km
Over 2 maanden kreeg ik een melding "roetfilter vol" na contact te hebben genomen bij de garage moest ik 20min aan 3500 toeren rijden op de snelweg.
Volgende dag echter kwam de melding terug alsook nog een melding "motorsysteem service vereist"
Ik maakte een afspraak in de garage voor een groot onderhoud en de problemen.
De dag erna kreeg ik echter al terug de zelfde meldingen. Ik moest dan nog maar eens binnen komen (voor de3de keer al) en moest de som van 196€ betalen.
Ze hadden de wagen nog maar eens laten generen via de computer.

Eén week later, net voor een vakantie naar zuid Frankrijk, kwam de melding weer terug. Mijn dealer garandeerde mij dat dit geen enkel probleem was omdat ik een grote reis van 1000km zou maken.
Tijdens die rit is de melding over de volle roetfilter er 3 keer opgekomen.
Na een uitstap te maken in Frankrijk ging het echter mis. De wagen schokte, lampje van de motor brandde, meldingen "roetfilter vol", "motorsysteem service vereist" kwamen erop en da wagen ging in zijn noodstand.
Ze depanneerde mij van de snelweg en vervangde onder garantie de roetfilter.
Ik ging de wagen afhalen en na 1 uur op de snelweg begon alles weer opnieuw, zoals hierboven geschreven!!!!
De wagen hebben ze toen naar België gerepatrieerd naar een Volvo dealer.
Daar hebben ze om nog maar iets te proberen de sensor vervangen.
Vandaag, na 4 dagen, verscheen weer de melding "roetfilter vol"
Dit alles op een tijd van een 2tal maanden moet mijn wagen nu vrijdag voor de 7de keer naar een garage.

Heeft er iemand nog zo een geval of weet iemand wat ermee te doen?
Laat het me aub weten.

BramV50

Geplaatst door BramV50 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

56 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 12 jaar geleden

Waarschijnlijk luchtlekkage controleer de turboslangen door het inlaatsysteem op druk te zetten.
Heb dit zelf namelijk ook 1x gehad en toen was de turboslang die vanaf onder voor langs je radiateur naar boven komt gescheurd.
Want gezien je verhaal is het roetfilter vervangen en je verschildruksensor ook?

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

houd je oliepeil ook maar in de gaten.

BramV50 (0), 12 jaar geleden

Wat me ook opvalt is dat mijn verbruik ruim 2 liter hoger is als normaal.
Auto houdt ook in bij optrekken. Dus ik denk ook eerder de turbo.
Oliepeil is tot nu toe steeds normaal.

dupl-u-10273-5dd147ce70ece+phuubje (0), 12 jaar geleden

[quote=maarten4874]houd je oliepeil ook maar in de gaten.[/quote]
Wat bedoel je met het oliepeil? Wij hebben namelijk ook een probleem met onze v50 1.6D, een hoog verbruik, oliepeil stijgt, vermogen is minder. Wat zou dat kunnen zijn? De dealer zou de EGR vervangen en het roetfilter. Wat heeft dit voor connectie met een stijgend oliepijl? Ze hebben er al eens wat uitgehaald, maar 500 km later moet er weer uit!

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Om een roetfilter te kunnen renegenereren wordt er extra brandstof ingespoten.
Als er problemen met het filter zijn, kan er zoveel ingespoten worden dat de diesel langs de zuiger het carter in loopt.
En dan stijgt het oliepeil. Uiteindelijk kan dan de motor zelfs op hol slaan.

GVT1969 (0), 12 jaar geleden

Ik heb een V50 2008 2.0D met hetzelfde probleem alleen na een tochtje naar Praag vorige week kon ik de auto achterlaten in tjechie.

Bij 120.000 roetfilter vervangen. Bij ca. 130.000 km injector 1,2,3 vervangen bij ca. 150.000 km druksensor vervangen en nu? ga ik hem niet meer repareren ik baal van deze auto. Is totaal niet betrouwbaar. zeker als je bijna dagelijks je eten moet verdienen op de weg. De volvo dealer in tjechie gaf aan dat het roetfilter overleden was.

Echter vind ik het van VOLVO Nederland niet echt coulant dat een klant, en zo zijn er meer, dat je keer op keer de "dure" rekening gepresenteerd krijgt. Het blijkt dat dit probleem toch al langer bestaat.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Er zit een PSA motor in.
Op zich niks mis mee,maar dan heb je ook de troubles ervan.
De 1.6D is echt een rampen ding,de 2.0 is sterk en eigenlijk probleemloos.
En dan nog zijn er mensen die beweren dat dit filter systeem het beste is.
ja,voor de kassa van de dealer.

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=phuubje][quote=maarten4874]houd je oliepeil ook maar in de gaten.[/quote]
Ze hebben er al eens wat uitgehaald, maar 500 km later moet er weer uit![/quote]
Olie uitzuigen is niet goed, je moet de olie laten vervangen.

Olie laten uitzuigen betekent dat er in verhouding steeds meer diesel in steeds minder olie zit.
Het peil blijft dan wel goed, maar het is geen olie meer, en de smering wordt op termijn onvoldoende.
Dit leidt tot verhoogde slijtage aan motor en turbo, bij een olie-analyse respectievelijk herkenbaar als verhoogde aluminium en ijzer waarden.

Na 20.000 km was de verdunning 12% bij mijn V50 1.6D , op een overigens foute olie (5W40).


Ik rij echt niet even rond de kerk, maar heb intussen al 110.000 km diverse problemen met die vervloekte filter.
Al sind een jaar regenereert de roetfilter elke 200km.
Oplossingen werden niet gevonden, enkel steeds meer aanwijzingen van duur maar gebrekkig onderhoud !

V50D (0), 12 jaar geleden

De frequentie van het regenereren zou stilaan moeten verhogen.
De filter krijgt niet alles afgebrand, er blijft steeds iets meer achter, en de verschildruk waarop de regeneratie aanvangt wordt steeds sneller bereikt.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

In principe hoef je dat als klant niet te weten,dus ook geen aanwijzingen.
Bij de beurten word het gecontroleerd en bij 120.000km word doorgaans het filter vervangen en de eolys bijgevuld.
Bij een goed functionerend systeem zou dit zo moeten zijn.

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=mamoli]Oke, maar kun je ergens dan ook waarnemen dat deze frequentie toeneemt en hoe zie of weet je dit?[/quote]
In principe kan je het niet zien - er is geen waarschuwingslampje voor of zoiets.

Bij mijn model 2006 (bouwjaar 2005) kan ik het echter zien aan het ogenblikkelijke verbruik dat plots aanzienlijk stijgt.
Van vroeger pakweg 1 liter meer tot nu vaak bijna een verdubbeling t.o.v het normale verbruik onder dezelfde omstandigheden.
Zeker als je vaak op CC rijdt valt dit enorm op.
In uitzonderlijke gevallen daalde het verbruik vroeger zelfs wat - maar dat gebeurt bij de mijne sinds de laatste updates niet meer.

De auto rijdt ook wat ruwer tijdens het vrijbranden, gasaanname is iets brutaler, als je schakelt is het doorgaans minder vlot dan gebruikelijk - alsof je plots weer met een koude motor rijdt.
Daar kan je het ook aan voelen.


Maar ...
Bij de vervangwagen (model 2007) was niets te merken aan het verbruik, en nauwelijks nog wat voelbaar aan het rijgedrag.

De motorelektronica rapporteert dit verbruik in de latere (2007 -> ) modellen blijkbaar ook anders dan in de eerste (2005 - 2006) modellen.
In mijn model 2006 komt alle verbruikte diesel op de verbruiksaanduiding, op de nieuwere doet Volvo alsof er niks aan de hand is.

Ik gebruik echter een ScanGauge II - een OBD2 lezer
http://www.scangauge.com/products/scanga...
Daarop daalt het ogenblikkelijk verbruik wat bij het vrijbranden.
De laat ingespoten diesel die dient voor het vrijbranden van de roetfilter, wordt blijkbaar anders gerapporteerd op de OBD2 bus dan de normaal verbruikte diesel.
Daar kan men dan ook mee gaan spelen om de bestuurder in zijn onwetendheid te laten.
Dat werkt zolang er niets aan de hand is.
Van zodra er problemen opduiken met de roetfilter weet de bestuurder dan natuurlijk ook van niets.


Op die ScanGauge is ook te zien dat de inlaat temperatuur opgetrokken wordt naar 50° C bij het vrijbranden.
De normale inlaattemperatuur is ongeveer 5-10 °C boven de omgevingstemperatuur.

De combinatie van de drie factoren - hoger verbruik; "koud" rijgedrag; verhoogde inlaattemperatuur - maakt dat ik duidelijk weet wanneer de roetfilter vrij wordt gebrand.
Ook al twijfelde mijn voormalige Volvo-dealer daar aan ...
Maar zelf konden ze het zogezegd niet zien of uitlezen wanneer dit gebeurde.
Yeah right !


Ter info :
Normaal gebeurt het vrijbranden pas nadat de motor (eigenlijk het koelmiddel) op normale bedrijfstemperatuur is en de thermostaat open gegaan is ( >80 °C ).
Na een korte stilstand kan het bijna meteen hervatten.
Indien je het vrijbranden onderbroken hebt met een langere stilstand, begint het echter reeds vanaf 60 °C opnieuw - dan is het het beste merkbaar aan het rijgedrag.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Kijk jij kent je eigen auto het beste.
Maar de meeste merken dat helemaal niet en trappen gewoon dieper het pedaal in als tie wat minder trekt.
De meeste kijken nooit naar die boordcomp,grootste deel rijd deze modellen ook in de lease.
En een heleboel mensen hebben er gewoon geen feeling mee en valt dat ook niet op.
De meest in mijn omgeving kijken niet eens naar de olie,ze krijgen wel een melding als er wat bij moet.
En de rest van de vloeistoffen kijkt de garage wel naar.
Er kan overigens wel een groot verschil zijn tussen eerdere bouwjaren wat betreft het proces van schoonbranden.
Ook hier staat de technologie niet stil uiteraard.
En als het echt niet meer wil krijg je een melding.

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=BramV50]Ik ben in het bezit van een Volvo V50, ondertussen 1,5 jaar oud. 41000km

Dit alles op een tijd van een 2tal maanden moet mijn wagen nu vrijdag voor de 7de keer naar een garage.[/quote]
Bram, als dat probleem nog niet opgelost is, stel je dealer aangetekend in gebreke binnen de garantieperiode (2 jaar) met vermelding van de eerdere meldingen en mislukte pogingen tot oplossing.


Als de problemen blijven aanhouden, hoor je binnenkort waarschijnlijk dat je auto helaas uit garantie is ...

mamoli (0), 12 jaar geleden

Stel dat je je EGR buiten werking zet, is dit dan positief naar de roetfilter toe, raakt het minder snel vervuild. Ik vraag dit omdat ik het bij mijn Golf 4 TDI de EGR heb laten dichtzetten en hij roette ineens vrijwel niet meer, reed ook beter.

Dus EGR dicht en de roetfilter gaat veel langer mee??

Thanks

V50D (0), 12 jaar geleden

EGR afsluiten vermindert meestal de roetproductie, maar je maakt wel meer schadelijke NOx (stikstofoxiden) en dat is dan ook weer niet gezond.

De EGR stroom dempt de verbranding (er is in verhouding minder zuurstof aanwezig), en laat die bij lagere temperaturen doorgaan om de NOx te verminderen.
Dat geeft minder vermogen door minder volledige verbranding (met als effect roetvorming).
Goed mogelijk is ook je verbruik gedaald toen de EGR klep dichtgezet werd.

aart1956 (0), 12 jaar geleden

ik zou graag eens weten wat we hier aan kunnen doen ik denk dat ze bij volvo alleen hun zakken willen vullen

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik denk niet dat een dealer alleen zijn zakken aan het vullen is.
Zij willen ook probleem oplossend werken en de klant naar tevredenheid helpen.
Alleen is dit iets wat ook vanuit de fabriek aan gestuurd moet worden.
In principe slibben alle diesels dicht in nederland,file rijden,korte afstanden,nooit het maximium toerental halen,lage snelheden,nieuwe rijden.
Als je elke dag een bergpas op moet zul je deze problemen niet hebben.
Dit is nu eenmaal de toekomst van de diesel in nederland,afgeknepen vanwege de absurde milieu eisen en dan ook nog de roetuitstoot tot een minimum beperken.
Ik rij ook diesel,weliswaar van een generatie eerder.
Maar ik denk dat mijn volgende auto ook geen diesel word gezien de problemen en de daar mee gemoeide kosten.
daar kun je heel wat liters benzine voor tanken.
Een diesel is in de toekomst leuk voor de lease en als je meer dan 30.000km per jaar rijd,dan is het nog lonend.
Maar al die milieu diesels die je nu kunt kopen zijn zo genaamd vanaf 12.000km al interessant,alleen vergeten de meeste dat dat wel eens hele dure km's kunnen worden met al die korte ritjes en die afgeknepen motoren.

Highway (115) PRO, 12 jaar geleden

helemaal eens met Primera. Vooral het roetfilter kan bij sommige merken meer problemen geven dan andere merken. Vooral als door korte ritjes en file rijden het regenereren niet op gang komt.

aart1956 (0), 12 jaar geleden

bedankt voor de info

V50D (0), 12 jaar geleden

Ik doe relatief weinig kleine afstanden, maar meestal snelweg buiten de file-gevoelige uren. Ongeveer 25000 km/jaar.
De laatste software zou er moeten op staan - tenzij er sinds de zomer nog een nieuwe versie is ?
Ik rij de laatste paar jaren wel "nieuw" - mijn verbruik ligt onder het normverbruik.
Terug "oude stijl" gaan rijden helpt niet.
Maximaal toerental draaide de motor voordien trouwens ook nooit - meestal 2500-3000 max.
In meer bergachtige streken verandert de frequentie van vrijbranden overigens niet.

Gek en gelukkig genoeg zijn de langdurige regeneraties van tientallen km lang intussen voorbij (ooit 78 km !) - zonder duidelijke reden.
Het vrijbranden duurt nu meestal een km of 7 à 8 op de snelweg.


Deze Volvo rij ik verder met minimaal onderhoud (niet meer bij Volvo) tot hij begeeft of er grote kosten aan komen.
Enkel wat vaker olie wisselen om de olie niet te ver te laten verdunnen.

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=aart1956]ik zou graag eens weten wat we hier aan kunnen doen ik denk dat ze bij volvo alleen hun zakken willen vullen[/quote]
Dit soort zaken kost enkel klanten als het niet opgelost geraakt.
Wat mij betreft komt er geen nieuwe Volvo meer in huis - noch enige andere auto met PSA-motor.

Highway (115) PRO, 12 jaar geleden

Als je nog steeds in de garantie zit zou ik het probleem toch bij de dealer leggen. Ze zullen je wel het werwijten geen onderhoud bij dealer, maar ze lossen niets op. Anders een brief naar de importeur en probeer een andere dealer.

mamoli (0), 12 jaar geleden

Als je veel problemen hebt met de roetfilter, even langs een chiptuner gaan en de roetfiltersysteem uit je software laten wegschrijven. Vervolgens de roetfilter er onderuit halen en vervangen door een stuk passende pijp. Klaar, nooit meer problemen.

Groetjes

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Alleen hoef je dan nooit meer bij een dealer aan te komen met een storing van welke aard ook.
want dealer trekt gelijk zijn handen er van af,of de storing er nou mee te maken heeft of niet.
En ook een chiptuner kan niet alles wegtoveren.
En dan heb ik het nog niet eens over de eventuele strafbare consequentie als je auto in een andere belasting groep valt wegens milieu label.

Als je veel problemen hebt met het roetfilter moet de dealer/fabrikant met een oplossing komen en niemand anders.

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=mamoli]Als je veel problemen hebt met de roetfilter, even langs een chiptuner gaan en de roetfiltersysteem uit je software laten wegschrijven. Vervolgens de roetfilter er onderuit halen en vervangen door een stuk passende pijp. Klaar, nooit meer problemen.[/quote]
Nooit meer problemen ?
Bij de eerstvolgende technische keuring wordt het voertuig afgekeurd wegens niet halen van de uitstootnorm voor roetdeeltjes.

mamoli (0), 12 jaar geleden

[quote=V50D][quote=mamoli]Als je veel problemen hebt met de roetfilter, even langs een chiptuner gaan en de roetfiltersysteem uit je software laten wegschrijven. Vervolgens de roetfilter er onderuit halen en vervangen door een stuk passende pijp. Klaar, nooit meer problemen.[/quote]
Nooit meer problemen ?
Bij de eerstvolgende technische keuring wordt het voertuig afgekeurd wegens niet halen van de uitstootnorm voor roetdeeltjes.[/quote]
De EGR dichtzetten en hij roet niet meer. Althans zo heb ik het gedaan. Voorheen was de onderkant van mijn achterbumper na het wassen direct zwart door de uitlaat, nu blijft hij schoon.

Groetjes

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=mamoli]De EGR dichtzetten en hij roet niet meer.[/quote]
EGR verhoogt de roetproductie, maar de EGR dichtzetten vermindert de roetproductie niet genoeg om de roetwaarden met roetfilter te halen.
Een diesel zonder EGR geeft ook roet af.

Ben je zo al effectief door de dieseltest op de keuring geraakt ?

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=V50D]EGR verhoogt de roetproductie, maar de EGR dichtzetten vermindert de roetproductie niet genoeg om de roetwaarden met roetfilter te halen.
Een diesel zonder EGR geeft ook roet af[/quote]
Waar heb je deze wijsheid vandaan ??

Een heel mooi voorbeeld is mijn eigen Audi TDI EGR uitgesloten KAT compleet verwijderd > Uitstoot / waarde 0- K

Gr. paul

mamoli (0), 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Alleen hoef je dan nooit meer bij een dealer aan te komen met een storing van welke aard ook.
want dealer trekt gelijk zijn handen er van af,of de storing er nou mee te maken heeft of niet.
En ook een chiptuner kan niet alles wegtoveren.
En dan heb ik het nog niet eens over de eventuele strafbare consequentie als je auto in een andere belasting groep valt wegens milieu label.

Als je veel problemen hebt met het roetfilter moet de dealer/fabrikant met een oplossing komen en niemand anders.[/quote]
Je hoeft natuurlijk niet altijd naar de dealer te gaan. Er zijn zat mensen met kennis en apparatuur om de auto rijdende te houden. Het blijft natuurlijk een eigen keuze, begrijp mij niet verkeerd. Ik geef hier enkel een mogelijkheid, de keuze is uiteraard aan de eigenaar van de auto.

Groetjes

mamoli (0), 12 jaar geleden

[quote=V50D][quote=mamoli]De EGR dichtzetten en hij roet niet meer.[/quote]
EGR verhoogt de roetproductie, maar de EGR dichtzetten vermindert de roetproductie niet genoeg om de roetwaarden met roetfilter te halen.
Een diesel zonder EGR geeft ook roet af.

Ben je zo al effectief door de dieseltest op de keuring geraakt ?[/quote]
Ik heb hiervoor een 8 jaar een Golf 4 TDI gehad met afgesloten EGR (zonder roetfilter), deze kwam altijd probleemloos door de keuring.

De s40 is op mijn verzoek niet onderworpen aan de dieselproef ivm extra belasting op de commonraildieselpomp doordat deze onbelast in het rode gebied wordt getrapt. De keurder (iemand waarmee ik het goed mee kan vinden) heeft enkel optisch gekeken en gaf aan dat hij niet roette en dat de dieselproef niet nodig was.

Het blijft natuurlijk een eigen keuze :-)

Groetjes

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Dit is een handeling die bij de APK eisen hoort,dat is niet een kwestie van wel of niet doen.
En optisch zeggen dat tie niet roet vind ik een hele vreemde meetmethode.

Overigens spreken we hier over een volvo van 2010,een relatief jonge auto.
Natuurlijk kan deze auto onderhouden worden door derde,maar dat lost het probbleem niet op.

En als een dealer er niet uitkomt omdat het ontwerp of softwarematig niet klopt komt een universeel er al helemaal niet uit.
De oplossing moet van de fabrikant komen en tot die tijd is het helaas behelpen.

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=mamoli]Ik heb hiervoor een 8 jaar een Golf 4 TDI gehad met afgesloten EGR (zonder roetfilter), deze kwam altijd probleemloos door de keuring.[/quote]
Natuurlijk valt die niet door de mand op de roettest, de maxima daarvoor liggen vrij hoog.
Bij een voertuig met een roetfilter ligt de bovengrens echter veel lager, en valt meteen op dat er een roetprobleem is.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Een golf 4 vergelijken met een auto van 2010 is appels met peren vergelijken.

mamoli (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Mijn S40 heeft ook een roetfilter, maar ik kan nergens teruglezen dat er een roetfilter op zit. Ik doel op de papieren hiermee. Waar ergens staat of je auto een roetfilter heeft?

Thanks

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=mamoli]Mijn S40 heeft ook een roetfilter, maar ik kan nergens teruglezen dat er een roetfilter op zit. Ik doel op de papieren hiermee. Waar ergens staat of je auto een roetfilter heeft?[/quote]
Dat staat er nergens in die woorden op.
Je kan op het Europees certificaat van overeenkomst (CoC) bij "Uitlaatemissies" wel de deeltjes-waarden vinden.
Voor 2006 was dat 0,001 g/km - 1 mg/km.

Zonder roetfilter is die waarde aanzienlijk hoger.

dfc (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo,

Staat volgens mij wel in de voertuiggegevens op de webside van het RDW

DFC

aart1956 (0), 12 jaar geleden

jullie hebben allemaal een mening maar wat moet je met een V50 2.0D met die verhoogte olie in het carter

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=aart1956]jullie hebben allemaal een mening maar wat moet je met een V50 2.0D met die verhoogte olie in het carter[/quote]
Deze olie aftappen en vernieuwen incl filter omdat de olie is verdund met dieselolie, en dus smeerolie verdunning, en dus geen goede smeer eigenschap meer heeft

aart1956 (0), 12 jaar geleden

maar wat moet ik hier aan doen nieuw roetfilter of druk verschil meter kan jij me dat zeggen

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

roetfilter zo ie zo laten controleren en evt vervangen

aart1956 (0), 12 jaar geleden

oke bedankt
maar bij volvo zeggn ze dat de verstuivers ook kunnen lekken

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

dat is ook mogelijk, dan zal dat ook moeten gecontroleerd worden, zij hebben meer volvo's in onderhoud dus neem aan waar zij over praten

V50D (0), 12 jaar geleden

Vervangen om te vervangen gaat niet helpen.
Als er wat defect is, moet dat vervangen worden.

Bij mijn 1.6L D is een hoop onderdelen vervangen, maar heeft het geen barst opgeleverd.

aart1956 (0), 12 jaar geleden

ik heb mijn V50 2.0 D weg gedaan ben er klaar mee met volvo de op lichters
het heeft me al geld genoeg gekost maar wel jammer was een goede auto

tony850 (0) PRO, 12 jaar geleden

Misschien moet je de auto effe bij een (goede) dealer brengen die wel een oplossing heeft.
Waarschijnlijk is de computer van de ADM stuk.

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=aart1956]ik heb mijn V50 2.0 D weg gedaan ben er klaar mee met volvo de op lichters[/quote]
Goede beslissing.

Volgens mij hebben ze bij Volvo en de dealers totaal geen idee wat deze roetfilter / olieverdunning problematiek veroorzaakt, en prutsen ze maar wat aan.
Onderdelen vervangen op goed geluk is niet mijn idee van probleemopsporing en -oplossing.

De mijne rijdt nog, en krijgt geregeld wat verse olie en filters - buiten het Volvo-circuit - maar veel meer dan dat gebeurt er in de toekomst niet meer aan.
Ik bekijk het wel hoe lang hij het nog volhoudt.
Bij een duur defect gaat hij de sloop op.

aart1956 (0), 12 jaar geleden

volgens volvo nederland hebben ze een oplossing

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=aart1956]volgens volvo nederland hebben ze een oplossing[/quote]
Hebben ze er ook bijgezegd wat die oplossing zou zijn ?

Wauter (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=V50D][quote=aart1956]volgens volvo nederland hebben ze een oplossing[/quote]
Hebben ze er ook bijgezegd wat die oplossing zou zijn ?[/quote]
Daar ben ik ook benieuwd naar. Gisteren proefgereden met een V50 2.0D met 223k op de klok. Altijd onderhouden bij een BCS, echter die hebben niets met het roetfilter gedaan. 1x de vloeistof bijgevuld... Dit zou iedere 60k moeten en het filter dient iedere 120k vervangen te worden (of reinigen).
Auto reed als een zonnetje, maar met een gemiddeld verbruik van 9l/100km. Daar koop je geen diesel voor. Voorlopig die maar laten staan, aangezien er naast die kosten ook een 240k beurt dichtbij komt met distr.riem en met een dergelijke km stand mag je ook een keer een koppeling met vliegwiel verwachten.

Wauter (0) PRO, 12 jaar geleden

Inmiddels een 2.0D gekocht, niet waar ik eerst mee gereden heb. Deze deed netjes gemiddels 5,2l/100km op terugrit (100km rijden, wat je ver haalt is meestal beter haha). 188k gereden, duys met die 12k per jaar die ik rij kan ik mooi weer ff vooruit!

Zou mooi zijn als aart1956 nog even doe oplossing laat weten

primera p11 (0), 12 jaar geleden

12.000 per jaar en dan een diesel rijden,is dat niet erg duur?.

Wauter (0) PRO, 12 jaar geleden

Aanschaf gebruikte diesel is ongeveer gelijk aan aanschaf gebruikte benzine, de meerprijs van een diesel schrijft de 1e eigenaar al zowat af. Onderhoud ligt ongeveer gelijk (vooral als je veel zelf kan), dus de duurdere wegenbelasting afgezet tegen de lagere brandstofprijs en het vele malen gunstiger verbruik, gaf voor mij een omslagpunt bij 8500-9000/jaar. Korte stukjes rij ik overigens weinig, boodschappen etc kan ik zowat lopend hier, dus meeste ritten zijn al gauw 30-40 km of meer.

Verder vind ik de driveability van een moderne diesel beter dan die van een benzine.

Peet27 (0), 11 jaar geleden

Ik had ook een V50 (1-2007) met roetfilter problemen.

De overheid verplicht tot roetfilters die extra geld aan aanschaf, onderhoud en vervanging kosten maar korting op aanschaf of wegen belasting, ho maar. In de jaren '90 was dieselrijden nog interessant en kon je redelijk probleemloos 3 tot 4 ton met zo'n ding rijden. Maar de milieuverplichtingen zorgen nu voor dure en te complexe technieken.

- De fabrikanten passen op grond van europese verplichtingen (wij in brussel weten vanachter het buro alles beter)
technieken toe die niet doorontwikkeld zijn,
- De dealer heeft geen oplossing en wil alleen maar het ene na het andere onderdeel vervangen,
- De leaserijder als eerste eigenaar interesseert het allemaal niet,
- En als arme particulier die daarna zo'n leasebak koopt ben je de pineut.

Ik heb honderden en honderden euro bij een dealer - stom stom stom - achtergelaten. Onderzoek na onderzoek werd uitgevoerd zonder garantie op een oplossing. Ik kreeg steeds meer het gevoel dat ik aan het lijntje gehouden werd.

Oplossing: ellendig roetfilter eruit en software herschrijven. Even googlen en je hebt zo een bedrijf die dit kan.
De dealer kan zoiets natuurlijk niet voorstellen want dat is geen volvo oplossing.
Geen regeneratie meer, geen extra brandstofverbruik, en geen kans op een motor die op hol slaat.
Ik wil best wat voor het milieu doen maar dit werd echt te gek.

Brink33 (0), 11 jaar geleden

Ik ben zelf in het bezit van een Volvo V50 2.0D (2007) ook met roetfilter problemen.
De Volvo bleef constant regenereren, het olie peil en het brandstofverbruik bleven stijgen.


Oplossing:

Op advies van Peet27 rond gekeken op het internet en werd door verschillende forum gebruikers al doorverwezen naar een bedrijf in Doetinchem (Digicar). http://www.digicar.nl/roetfilter_verwijd...
Zij zijn gespecialiseerd in software oplossingen en hebben mij roetfilter probleem volledig opgelost.

Wat Peet27 al zei, het verbruik is aanzienlijk gunstiger geworden, en belangrijker geen regeneratie meer!!!
Ik kreeg bij Digicar een duidelijk verhaal wat er ging gebeuren, en kon bijna direct terecht.
Heb gelijk een chiptuning uit laten voeren, omdat zij al bezig waren in de software mooie combinatie gemaakt, en met effect!

nu een paar maanden verder geniet ik van het extra vermogen, en tot op heden geen enkel probleem meer gehad t.a.v. roetfilter.

julius Cecar (0) PRO, 11 jaar geleden

Regeneren,roetfilters allemaal mooi maar geven soms problemen,verhoogde olie peilen en motoren die stuk gaan.....oplossing regeneratie procces uit laten schrijven ( wel door een goed bedrijf ),roeltfilter leeg halen alle sensoren laten zitten en de 2.0D motor na 2006 wordt weer net zo zuinig en betrouwbaar als de 2.0D van 2004-2005.Je hebt dan ook geen stress meer dat je vaak moet peilen....

janhennip- (0) PRO, 11 jaar geleden

misschien is dit de oplossing.....

http://www.digicar.nl/roetfilter_verwijd...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.