Ik rij met een v50 2.0d.
Nu de lente toch stilletjes aan begonnen is en het warmer wordt viel het mij op dat de blazer lang harder blijft blazen om de ingestelde 20°C te bereiken.
Ik heb dit net even nader onderzocht en of ik de AC nu aan of uit zet, er is geen verschil in de luchttemperatuur dat hij blaast.
De wagen geeft geen enkele melding, heeft een maand geleden 60.000 onderhoud gehad en de airco instelling is altijd 'auto' geweest.
Wat kan ik allemaal checken vooraleer ik (misschien) naar mijn volvo dealer moet?
Een leek in autotechniek ben ik niet. Ik zou graag al een aantal tests zelf uitvoeren zodat ik naar volvo kan stappen met reeds een kleine diagnose...
Ideeen?
Bij voorbaat dank,
Bruno
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je zou de temperatuur kunnen meten die hij uitblaast met de volgende instellingen
lucht op het gezicht alleen
volle vermogen draaien
2000rpm draaien
airco aan
recirculatie klep dicht (gebruikt alleen lucht van de auto zelf en niet buitenlucht)
kijk dan met airco aan en/of uit verschil in temperatuur maakt
verder kun je ook motor starten airco aan en 2000rpm voor een 2 minuten doen
als je verstand hebt van de auto dan kun je motorkap open doen en met je hand de airco leiding voelen
de een moet ijskoud zijn en andere warm
de dikke airco leiding moet koud aan voelen 10graden ongeveer
de dunne airco leiding moet warm aan voelen tussen 50-70graden (denk dus aan je vingers)
als de eerste test negatief is en de tweede test positief dan denk ik dat de kleppen in de kachelhuis probleem geeft
waarschijnlijk zijn ze beide negatief en zal de airco gecontroleerd en opnieuw gevult moeten worden
een airco lekt altijd koudmiddel (8% per jaar van totale hoeveelheid is normaal)
als de airco nooit gevult is vanaf 2008 dan kan het dus zijn dat hij te ver leeg is (onder 2 bar werkt airco niet is hij gevult zit het rond de 4bar-5bar zo uit mijn hoofd)
ik denk dat je hier al wat mee kunt doen
je kan ook even kijken of de compressor wel draaid...dan ben je al een heel eind.
dat kan natuurlijk ook gedaan worden (vergeten te zeggen)
draait hij niet dan is de kans dat de druk te laag is waardoor hij niet geactiveerd wordt
opnieuw vullen is mogelijk
afpersen met co is mogelijk om een lek te zoeken direct
kans is dat de condensor kapot is dit omdat het vaak gebeurt door steenslag
Recirculatie klep moet OPEN staan, als die dicht staat wordt bij de meeste auto's met ECC de compressor uitgeschakeld.
Afpersen met CO is NIET mogelijk! CO is een giftig gas, afpersen wordt gedaan met stikstof en moet altijd gebeuren bij een AC systeem wat voor de helft of helemaal leeg is.
@brunosas: Ik rij ook met een V50 2.0D model 2008 en heb hetzelfde probleem. Ben vandaag bij de dealer geweest. De compressor slaat niet aan, omdat de druk te laag was (zoals hier eerder al vermeld). Er moet normaal 0,500gram (gram of bar weet ik niet zeker) inzitten en bij mij zat er maar 0,08 meer in. Daarom hebben ze een speciale kleurstof ingespoten om een eventueel lek op te sporen. Op het eerste zicht was niks te zien van lek (wat betekent dat het geen groot lek is). Nu is het gas bijgevuld, moet ik er een week mee rijden en airco constant gebruiken en tegen dan zou het lek moeten zichtbaar zijn. Als het lek in de condensator zit, moet deze vervangen worden en zal tot allicht 300 kosten! De airco werkt nu wel en het verschil is enorm! Ik dacht al dat Volvo zo'n k*t airco had :-)
Bij u zal dit waarschijnlijk hetzelfde probleem zijn. Garagist heeft ook gezegd dat die lekken ontstaan door steenslag (wat hier ook reeds vermeld werd)
Groeten.
Kevin
14 jaar
Ik ben vandaag bij Volvo langs geweest.
Natuurlijk mag je niet mee binnen in de garage zelf.
De persoon aan de balie zei al toen ik m'n sleutel afgaf, dat ze veel gevallen auto's met kapotte condensor binnen kregen door de slechte staat van de wegen.
Na een uurtje wachten kreeg ik bevestiging. Condensor kapot.
Nu, deze condensor zit toch redelijk afgeschermd? Gaan die zo snel kapot (oké, kleine smalle buisjes enz zijn nogal fragiel waarschijnlijk...)
Kan ik zelf checken of er een lek aan de condensor is? (ik wil het altijd graag zelf ook zien... want iets zegt me dat ze de slechte staat vd wegen misschien wat als excuus gebruiken...)
Een nieuwe condensor kost idd al gauw 300 euro's...
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Bruno
14 jaar
Voorlopig werkt de airco ook terug..ze hebben er terug koelmiddel opgezet..
14 jaar
De airco werkt nog steeds...!
Hij is reeds een kleine maand geleden gevuld, bij een klein lek, kan dat zo lang duren eer ie onder de minimum druk belandt?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar