close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 940: Volvo 940 loopt slecht stationair

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 230BF

Goededag,

Ik heb een 945 uit 1994 met de 2.3 BF motor welke op benzine loopt. Sinds kort loopt de auto soms belaberd stationair, voornamelijk als de motor goed warm is lijkt het wel. Het is net of er maar 3 cilinders meelopen. Ook op hogere toeren voel ik de auto licht inhouden.
Wat heb ik al gedaan: verdelerkap, bougie's en kabels vervangen. Compressie gemeten, warm en koud prima. Alle stekkers rondom het motorblok losgemaakt, zagen er schoon uit, voor de zekerheid wel ingespoten met contactreiniger. Foutcodes uitgelezen; benzinemengsel zou soms te rijk en soms te arm zijn. Foutcode op 2-3-1 en 2-3-2.
Het probleem zit dus waarschijnlijk in de brandstoftoevoer, nu nog even waar en hoe op te lossen.

Wie kan mij iets verder helpen? Bedankt alvast!

Geplaatst door

Geertje Groot (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Begin eens met de brandstof druk te meten.. Moet stationair ongeveer 2 bar zijn en op toeren maximaal een half bar hoger..

Als je bij lopende motor de retour dicht (even) knijpt moet die druk behoorlijk oplopen...

Ben het eens met Cor, brandstoffilter al vv??

Controleer je inlaatspruitstukpakking eens op lekkage. Met een spuitbus remmenreiniger bv.

rensk001 0
badge

11 jaar

Inderdaad wat rensk zegt Inlaatspruitstukpakking controleren, maar zou ook goed een lambdasonde kunnen zijn.

Herman BMW 0
badge

11 jaar

Bedankt voor de info tot nu. Heb snel tussendoor even gekeken. Heb het idee dat er op de brandstofretour wel wat druk staat, is wel moeilijk voelen met de hand.
Aan de vacuumkant van de brandstofdrukregelklep komt bij losmaken geen benzine vrij, klep werkt dan lijkt mij.
De andere zaken probeer ik later.
Heb nu wel gezien dat bij de achterste cilinder 1 bout verdwenen is van het uitlaatspruitstuk. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Geertje Groot 0

11 jaar

Als het uitlaatspruitstuk niet goed vast zit (lekt) komt daar lucht de uitlaat in.
Dat verstoort dan het signaal van de lambdasonde. Je brandstof verbruik zou dan ook hoger worden.

oldford 0
badge

11 jaar

Denk ook eens aan de luchtmassameter. Als je die loskoppelt gaat de computer op een gemiddelde stand staan en kan het opgelost zijn. Je moet dan daarna wel die LMM vervangen.

PeterJPD 0

11 jaar

Je zou ook eens klepspeling kunnen controleren . Of kijken of je valse lucht krijgt via rembekrachtiger of de slang.

Tech-center 0
badge

11 jaar

Bedankt voor alle tips. Het probleem is opgelost.
Het probleem zat hem in een lekke inlaatspruitstuk pakking en 1 uitlaatspruitstuk pakking lekte omdat er een tapeind was afgebroken.
De 945 loopt weer als een zonnetje!

Met dank en groet,

Gerard Groot

Geertje Groot 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.