Volvo 940: Volvo loopt slecht of niet meer als hij op tempratuur is

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: b230fb

Hallo,

Voor de cross hebben wij vorig jaar een Volvo 940 station met een b230fb (injectie) motor gekocht. Hij rijd fantastisch maar als je dan twee rondjes had gereden dan viel het vermogen weg en kon je hem nog amper aan de gang houden. Nu is t bijna weer zover dat er weer mee moeten gaan rijden en natuurlijk de hele tijd uitgesteld om er aan te beginnen. Dus nu ben ik er weer met bezig en heb ik al een paar dingen getest. Eerst heb ik hem op 5000 toeren laten draaien zodat hij goed op tempratuur komt dan heeft al dat hij af en toe heel even terug valt met circa 500 toeren. Eenmaal op tempratuur begint t dan begint ie te sputteren en blijft ie net wel aan de gang trek ik er dan de stekker uit van de luchtmassa meter uit dan gaat hij wel wat beter stationar lopen en kan je ook wel gas geven als je heel langzaam optoert maar dan loopt hij nog steeds niet goed. Ook heb ik de potmeter van de gasklep door gemeten en die doet het nog maar op een heel klein stukje maar zonder de stekker eraan loop hij koud net zo goed als de stekker eraan. Dan had ook nog is voor de zekerheid gekeken naar het brandstofsysteem daar zat ook nog een vernauwing in de leiding voor de opvoerpomp onder de auto. Na dat ik deze vernauwing eruit heb gehaald heb ik nog de slang losgehad voor de rails en komt de benzine met stoten eruit en komt er na mijn mening voldoende uit want je hebt zo een kwart liter in de bak zitten.
Ook brand er lampje op t dashboard wat volgens mij van de lambda sonde is.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met dit probleem.

Stefan88

Geplaatst door Stefan88 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 940? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Stefan; jij bent lekker bezig . Dat lambda teken staat voor een foutcode die de ECU aan jou wil melden! Het is hetzelfde als bij de meeste auto's een oranje motorblok met een bliksemschigt er door.
Wat het handigst is en toch weinig kost is het uitlezen van die ECU. Dan is het ook nog de kunst om die gegevens te vertalen. Je weet dan in welke richting je moet zoeken.
Dat op 5000 t/min warm laten draaien ??? Is dat om aan zijn toekomstige loopbaan te wennen?
Lol . Groeten.

Stefan88 (0), 11 jaar geleden

Punt. Ik zal is kijken of dat ik hem ergens uit kan laten lezen misschien dat t probleem dan snel boven water komt. Ik had trouwens ook gehoord dat wel is de koudstart temperatuurzender moeilijk wil doen en dat ie dan ook moeilijker kan gaan lopen.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Dat zeg ik er is veel mogelijk . Op goed geluk onderdelen uitwisselen is altijd duurder. Kijk ook als je er al mee crosst of de pomp lucht aan kan zuigen door al dat geschommel.
Succes.

Stefan88 (0), 11 jaar geleden

Vandaag weer verder aan t zoeken geweest want we hebben de ecu nog niet uitgelezen want dat hebben wij zo niet voor handen. Maar al wel wat verder gekomen want als hij een tijdje heeft gelopen lijkt t dat ie geen benzine meer krijgt want de bougies zijn niet nat en hij vonkt dan nog wel goed, dus dachten we dat de koudstarttempratuur zender het was dus deze hadden we uit t blok gedraaid en ernaast vast gelegd. Maar nog steeds stopt hij na een paar minuten. Ook hebben we de visco vin vast gezet zodat hij altijd koelt met de cross. Toen hebben we hem nog een keer laten draaien en hebben we nog een sensor losgehaalt die tegen het onderblok aan zat geschroefd (waarschijnlijk ook een tempratuur sensor). Na een tijdje draaien valt ie gewoon weer uit terwijl hij nog helemaal niet warm was omdat hij nu gelijk begint te koelen natuurlijk. De enigste sensor die nog warm word is de lambdasonde, kan t zijn dat deze dan moeilijk gaat doen? Het is ook wel apart dat hij alle keren ongeveer bij dezelfde tijd uitvalt.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Van een dfecte lambda sensor valt de motor niet uit ! Denk wel aan een BDP sensor , Benzinepomp aansturing ,Systeem relais en dan als laatste de ECU zelf. .
Veesensoren die defect gaan zorgen alleen voor een rijker mengsel . Dit komt omdat de ECU een vervangen waarde aan neemt .
Je kunt op verschillende componenten een ledje vplaatsen om te zien welk deel uitvalt. B.v. de brandstofpomp ,als die uitvalt loopt de motor nog enkele sec.
Krijgt de ECU geen spanning valt ook gelijk de ontsteking uit. Zie aan een schema te komen.
Van die dingen dus......... Succes.

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Deze motor is voor de cross, dus misschien is de mogelijkheid niet meer aanwezig, maar een 940 motor geeft vaak de mogelijkheid om zelf te kunnen uitlezen dmv knipper codes. Kijk op scandcar.nl voor hoe een wat.

Succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.