Volvo 850: zelf wiellager vervangen?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.5

Is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van wiellagers bij een Volvo 850? Sinds een tijdje heeft de auto een soort zoemend resonerend geluid wat van rechtsvoor lijkt te komen. En sinds een paar dagen is het echt erger aan het worden, dus ik zal er nu wel aan moeten geloven. Na een paar uur surfen ben ik nog niet echt wijzer geworden over hoe een wiellager te vervangen. En of er specialistisch gereedschap voor nodig is.

Groeten uit België.

astraal

Geplaatst door astraal (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Het Wiellager van de 850 is een adapter met lager en zit met 4 torx van de achterkant vast. Demonteer de remklauw, abs sensor (NIET van de kabel losmaken!! maar in zijn geheel demonteren), maak de naafmoer los, stuurkogel en fusé los maken. Demonteer de remschijf en de gehele wieladapter. Zet dit geheel in een grote bankschroef. Geef eerst een paar ferme meppen op de 4 torx bouten en draai ze los (zitten heavy vast met locktite, eventueel met bv een beitel lofslaan in de draairichting). Lageradapter vervangen en de nieuwe bouten vastzetten met locktite. Geheel monteren in omgekeerde volgorde. Werk: ca 1uur per kant (als je de torxbouten log krijgt)

astraal (0), 12 jaar geleden

Dank Ruud voor je snelle reactie! Ik het proberen zodra ik een nieuwe heb, hopelijk dit weekend.

ivanho (0), 12 jaar geleden

[quote=Ruud10657]Het Wiellager van de 850 is een adapter met lager en zit met 4 torx van de achterkant vast. Demonteer de remklauw, abs sensor (NIET van de kabel losmaken!! maar in zijn geheel demonteren), maak de naafmoer los, stuurkogel en fusé los maken. Demonteer de remschijf en de gehele wieladapter. Zet dit geheel in een grote bankschroef. Geef eerst een paar ferme meppen op de 4 torx bouten en draai ze los (zitten heavy vast met locktite, eventueel met bv een beitel lofslaan in de draairichting). Lageradapter vervangen en de nieuwe bouten vastzetten met locktite. Geheel monteren in omgekeerde volgorde. Werk: ca 1uur per kant (als je de torxbouten log krijgt)[/quote]
Weet je ook hoeveel Newtonmeter?

Topantwoord trouwens Ruud!. Bedankt, klus staat mij ook te wachten

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

E14 torx bouten vast zetten met 65nm.
Voor meer fotoés en info: http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_...
Ik zelf maak zoals ik al zei de fuse los en niet de draagarm. Ik demonteer de gehele adapter daar de E14 bouten onder de wagen lastig los gaan tenzij je een luchthamer hebt.

astraal (0), 12 jaar geleden

Ben er vanochtend mee begonnen, dwz eerst proberen met zekerheid vast te stellen of het probleem inderdaad rechter wiellager voor is. Bij stuurtest tijdens rijden merk ik echter geen verschil in geluid. En ik had ook gelezen dat bij kapot wiellager er speling op het wiel komt te zitten. Maar beide kanten lijken geen speling te hebben.

Zou het misschien toch iets anders kunnen zijn? Of bestaat er nog een manier om betere diagnose te stellen?

astraal (0), 12 jaar geleden

Ik heb nog een beetje verder lopen testen. Zoals wiel draaien en aan veerpoot voelen en geeft inderdaad trilling door aan rechterkant. Moet dus wel wiellager zijn.

En dan nog iets...ik heb de auto voor op assteunen gezet en de motor (automaat) laten lopen in Drive. Wiel links liep veel harder dan rechts. Rechts kon ik zelfs met de hand (met handschoen) tegenhouden, wat bij links echt niet lukte. Duidt dit ook op wiellager of kan dat iets met aandrijfas te maken hebben?

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij het ronken van een voorwiellager hoeft er beslist nog geen speling op te zitten.
Dat een wiel harder draait dan de ander hoeft niets te zeggen te hebben. Kan door het differentieel werking of een aan lopende rem komen.

astraal (0), 12 jaar geleden

Ok, bedankt Ruud! Ik ga definitief voor de wiellager. Hoop dat ie er maandag is.

Wat wel vreemd is: ik zat nog wat oude rekeningen van vorige eigenaar te bekijken en blijkt dat er in 2008 ook al eens wiellager rechtsvoor is vervangen. Dit lijkt mij absurd snel om weer kapot te gaan. Wat ik mij nu afvroeg, is of er bepaalde factoren kunnen zijn die het lager makkelijker doen slijten. Want ik heb een paar maand geleden ook al paarduizend km doorgereden met versleten draagarmrubbers rechts voordat ik dat heb gerepareerd. En daarvoor hetzelfde met een versleten stuurhuis kruiskoppeling. Tja, ik weet dat dat nooit zo handig is om te doen, maar soms heb je gewoon even geen tijd en geld en neem je maar de gok. Ik althans wel.

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat is inderdaad wel snel.

Volvo-Specialist (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik denk dat niet de torxbouten het probleem zullen zijn maar de moer van de aandrijfas (vanwege de grootte (36 mm)) en omdat de aandrijfas VERSCHRIKKELIJK VAST kan zitten in de naaf (GROTE trekker en vuisthamer en dan nog met moeite er uit gaan) !!

De torxbouten moet vastgedraaid worden met 65nm + 60 graden !!

Ik laat de fusee altijd aan de veerpoot zitten dan hoef je ook niets uit te lijnen, ik maak altijd de fuseekogel los en laat de rest hangen.

sjaak10918 (0) PRO, 12 jaar geleden

voordat je het wiellager gaat vervangen moet je ook eens over het loopvlak van de band wrijven, zowel in looprichting als de andere richting. Zou namelijk ook kunnen dat je banden gecupt zijn. Dan voel je dat je de ene kant op makkelijk wrijft en de andere kant op is het net alsof je ribbels / tandjes voelt. Je zou dan ook banden kunnen wisselen en kijken of het geluid rechtsvoor verandert.

astraal (0), 12 jaar geleden

Ok, bedankt Sjaak. Ben er alleen al mee begonnen vandaag. Hele boeltje ligt al behoorlijk open.

Tot dusver is alles redelijk gegaan. 36mm moer is eraf. Alleen lukt het maar niet met de 4 torxen.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Die bouten zitten vast met borgmiddel........Het oude lager mag je rustig warm maken ,bij 150 graden laat dat middel los. Die torxbitjes breken ook makkelijk .....denk om je ogen. Succes.

astraal (0), 12 jaar geleden

Ach ja inderdaad Punt, daar had ik niet aan gedacht. Ben driftig in de weer gegaan met slijptol en bijtel. Maar tis uiteindelijk gelukt! De boel zit weer in elkaar en werkt goed, het geluid is weg.

Bedankt iedereen voor de hulp, tips en het meedenken. Supertof! Amateur als ik ben, had ik het niet gered zonder jullie. En.... niet geheel onbelangrijk: het heeft me nu slechts 130 euro gekost voor een lagerset.

Groeten uit België!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.