Volvo 850: 850 automaat trekt langzaam op en slaat af op benzine

Bouwjaar: 1993, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.5

Beste allemaal!

Sinds een paar weken heb ik 2 problemen die vrijwel tegelijkertijd ontstonden. Ongeveer de helft van de keren optrekken, gebeurt dat in een te hoge versnelling en gaat dus ook tergend langzaam.

Het 2e is dat ie tijdens het rijden op benzine na een paar minuten afslaat en dan ook niet meer wil starten. Na een beetje geduld en terug op lpg, lukt het wel weer. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is. En afslaan doet ie ook bij stationair loop, maar enkel op benzine.

Aangezien het storingslampje van automaatbak knippert, heb ik de volgende codes uitgelezen:

222: Break in solenoid s2 circuit
245: Break or short circuit to earth in torque-limiting circuit

Ik heb echter geen idee wat hiermee wordt bedoeld.

Iemand een idee?

astraal

Geplaatst door astraal (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Brabander440 (0), 12 jaar geleden

http://www.volvoforums.org.uk/archive/in...

Lijkt veel op jouw probleem. Lijkt op een bak in noodloop, komt de code terug als je hem gereset hebt?

Tweede zou ik kijken naar de aarde/massa van de bak. Lijkt iets te maken te hebben met in lock-up gaan van de bak.

astraal (0), 12 jaar geleden

Lijkt er inderdaad veel op. Na reset heb ik ongeveer 12 km gereden zonder problemen, op benzine. Maar volgende dag was probleem terug en ook de codes.

astraal (0), 12 jaar geleden

Ik ging nog even kijken of ik iets ongewoons kon vinden bij de relais en kwam iets tegen wat er niet goed uitziet en wat ik ook niet snap. Vooraan bij de fan zit een dingetje (relaistje/schakelaartje?) met een los draadje en een los slangetje.

Ter verduidelijking een fotootje. Het rode draadje is los en het slangetje zit nergens aan vast.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/268/volvoprobleem004.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/268...][img]http://img268.imageshack.us/img268/232/v...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Die draad hoort uiteraard vast te zitten. De witte vacuumslang hoort onder de kunstofplaat boven je radiateur op de MAP-sensor te zitten. Zoek ff (op de foto onder die kunstof plaat met ribbels) naar de andere helft van dat afgebroken rubber slangetje. Je verliest vacuum en je motor heeft nu dus ook niet het juiste MAP (Manifold Air Pressure) signaal (of te wel de inlaatspruitstuk onderdruk signaal meting). De computer raakt hierdoor van slag.

Brabander440 (0), 12 jaar geleden

Verbaast me dat hij uberhaupt nog loopt! Als ik mijn MAP slangetje loshaal begint hij gelijk te bokken en sputteren ;-)

astraal (0), 12 jaar geleden

Bedankt Ruud. Ik heb gekeken, maar het slangetje links (die dunnere op de foto) zit vast op de MAP-sensor en inlaatspruitstuk. Het losse slangetje zit op een T-stukje waarvan 1 naar dat losse dingetje op de foto gaat en de andere kant gaat naar gasklep.

Ik kan maar niet ontdekken waar het losse slangetje aan vast zou moeten zitten.

partpart (0), 12 jaar geleden

Ik denk dat het slangetje naar de vacuüm modulator op de automaat moet gaan.
Dat is dan ook de reden dat hij in een te hoge versnelling blijft en door de valse lucht niet goed wil starten/lopen.

Zo niet dan waarschijnlijk naar de brandstof regelaar.
Kijk even waar je met het slangetje kan komen dan zie je zo waar hij van los gekomen is.

astraal (0), 12 jaar geleden

Ik heb inmiddels ontdekt waar het slangetje vermoedelijk aan vast moet (zie foto).

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/38/volvoprobleem021.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/38/...][img]http://img38.imageshack.us/img38/3148/vo...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Ook het draadje wat los zat, heb ik weer vast gesoldeerd. Maar ik ben er niet zeker van of dat goed zit en het blijft een raadsel wat dat voor dingetje is. Ben er mee naar de Volvodealer gegaan en die hadden ook geen idee. Vreemd, maar misschien is het geen origineel Volvo-onderdeel. Bij de automaterialenwinkel wisten ze het ook niet.

Inmiddels is de situatie verergerd, want hij wil nu ook niet meer starten. Bij Volvo zeiden ze dat het eigenlijk NIET aan dat dingetje kon liggen. Hun vermoeden was dat het wellicht vacuüm meet en het advies was: slangetjes aansluiten en startprobleem opzoeken.

Tot zover geprobeerd:

- Er lag nogal veel olie op kleppendeksel (ik denk verrot/hard geworden rubber van oliedop) en sommige bougies waren ook helemaal smerig van de olie. Dus alles schoon gemaakt en nieuwe bougies erin.

- Alle bougies geven vonk

- Nippel bij injectie losgehaald en benzine kwam er flink uit.

- Er komt lucht uit uitlaat tijdens starten.


Wat zou de volgende stap kunnen zijn? Bobine? Verdeler? Inlaat? Iemand een idee?

astraal (0), 12 jaar geleden

Inmiddels nog wat dingen geprobeerd:

-distributiekap losgehaald, ziet er prima uit
-verdelerkap en rotor superclean en netjes
-nokkenas positiesensor los gehaald, ook helemaal netjes (valt dat ding nog te testen?)
-remreiniger in luchttoevoer gespoten, geen reactie

Ook ben ik erachter dat het uitlezen van A6 codes zou kunnen geven voor ontsteking, maar er zit geen contrastekkertje in het gaatje van A6. Ik kan alleen A1, A2, A3 en A7 uitlezen. Met de volgende resultaten:

A1 (volgens mij automaatbak): 222, 245
A2 (volgens mij brandstofinjectie): 111
A3 (geen idee): 314, 324, 144, 124
A7 (geen idee): 122

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.