Als we het hebben over een Marge auto hebben we het altijd over een gebruikte auto. Een gebruikte auto kan ofwel een Marge auto zijn ofwel een Btw auto. Een nieuwe auto is altijd een Btw auto.
Hoe dit precies zit leggen we hier uit.
In tegenstelling tot Btw auto’s, nieuw of gebruikt, zit er in de prijs van een marge auto totaal geen belasting component. Om het verschil duidelijk te maken gaan we de prijs componenten van een nieuwe auto uitleggen. We nemen als voorbeeld een nieuwe Suzuki Ignis.
De verkoopprijs of consumentenprijs van deze auto bedraagt € 24.185,00
Hoe komt deze verkoopprijs tot stand?
De af fabrieksprijs € 16.787,37
Verwijderingsbijdrage (eenmalig) 24,79
------------
16.812,16
21,00 % Btw over € 16.182,16 3.530,55
_____________
20.342,71
_____________
Totaalprijs € 24.185,00
Zoals in deze prijscalculatie is te zien zit er een Btw component (€ 3.530,55) in de prijs en is de auto daarom een zogenaamde Btw auto zolang hij nog niet verkocht is.
Nu zijn er 2 mogelijkheden die bij verkoop de status van deze auto gaat bepalen bij latere inruil.
Optie 1. De nieuwe auto wordt gekocht door een particulier
Op het moment dat deze nieuwe Suzuki wordt gekocht door een particulier, is de auto een Marge auto geworden. Zolang deze particulier eigenaar blijft van deze auto is dat echter totaal onbelangrijk en heeft het geen enkele consequentie, voor niemand.
Dit verandert als de auto na een bepaalde periode wordt ingeruild. Dan heeft het wel consequenties, maar alleen als de ingeruilde auto wordt gekocht door een bedrijf
De ingeruilde Suzuki wordt weer verkocht.
Stel dat de auto na 3 jaar wordt ingeruild. Dan wil de dealer de auto natuurlijk weer verkopen en in dit voorbeeld biedt hij hem te koop aan voor € 15.000,00.
Aangezien deze auto bij de aankoop door een particulier een Marge auto is geworden zit er in de prijs van € 15.000,00
Iemand die deze auto koopt, of dat nu een particulier is of een bedrijf, betaald 15.000 euro en dat is het.
Wordt de auto aangekocht door een bedrijf, zal dit bedrijf dus geen Btw terug kunnen krijgen, dit in tegenstelling als de auto als Btw auto zou zijn ingeruild, zie optie 2.
Optie 2. De nieuwe auto wordt gekocht door een bedrijf
Als deze nieuwe Suzuki wordt gekocht door een bedrijf heeft dat wel consequenties. Het bedrijf is namelijk Btw plichtig. Dat wil zeggen dat over al zijn aankopen hij de Btw terugkrijgt van de belastingdienst, dus ook van deze nieuwe auto.
Het bedrijf koopt de auto voor € 24.185,00 en krijgt later bij zijn Btw aangifte het Btw bedrag van € 3.530,55 terug. De auto kost het bedrijf dus feitelijk “slechts”
€ 20.654,45.
Zolang de auto in bezit is van dit bedrijf blijft de auto zijn status van Btw auto houden.
Maar wat gebeurt er als de auto, ook nu weer na 3 jaar, wordt ingeruild.
Stel de dealer ruilt de auto in voor € 12.500,00. In deze inruilprijs zit dus ook nog een Btw component en die moet het bedrijf weer terugbetalen aan de belastingdienst.
Echter, naast de Btw zit er ook nog een BPM component in. Het oorspronkelijke BPM bedrag was € 3.791,00 en die wordt maandelijks iets minder. Over de BPM wordt geen Btw betaald, dus wordt de BPM eerst van de € 12.500,00 afgehaald om het uiteindelijke Btw bedrag te bepalen.
Stel dat de BPM die na 3 jaar nog over is € 2.500,00 bedraagt. Dan blijft er nog € 10.000,00 over waarin 21% Btw zit.
De opbouw van de factuur ziet er dan als volgt uit:
Inruilbedrag ex Btw en ex BPM € 8.264,00
21% Btw 1.735,54
____________
Inruilbedrag excl. BPM 10.000,00
BPM 2.500,00
____________
Totale inruilbedrag € 12.500,00
Het bedrijf krijgt dus feitelijk ´slechts” € 10.764,46 terug voor de auto. (€ 12.500,00 min de Btw van € 1.735,54).
De ingeruilde Suzuki wordt weer verkocht. En ook nu biedt de dealer de auto weer te koop aan voor € 15.000,- echter is de gebruikte auto nog steeds een Btw auto.
De prijsopbouw ziet er dan als volgt uit:
Verkoopprijs € 10.416,67
21% Btw 2.083,33
_____________
Verkoopprijs excl. BPM 12.500,00
BPM 2.500,00
Totaalprijs € 15.000,00
Wordt de auto nu door een particulier gekocht, betaald deze gewoon € 15.000,00 en is de auto vanaf dat moment een marge auto geworden. Als de auto op een later moment weer wordt ingeruild en verkocht, is het weer als marge auto.
Wordt de occasion gekocht door een bedrijf, blijft de auto een Btw auto, kan het bedrijf de Btw weer terug krijgen en zal bij latere inruil de auto ook weer als een Btw auto worden behandeld en gaat het zoals hierboven is uitgelegd.
In feite kan de status van een auto dus telkens bij verkoop worden gewijzigd.