Sinds 2016 is het in Nederland als ondernemer mogelijk gebruik te maken van de youngtimerregeling. Dit betekent dat een auto van tussen de 15 en 25 jaar oud zakelijk kan worden gebruikt tegen een gereduceerd bijtellingstarief. Dit tarief van een hoogte van 35% wordt berekend over de dagwaarde van de auto. Hoe werkt deze youngtimerregeling precies en is deze interessant als ondernemer?
Auto’s die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Dit geldt zowel voor origineel Nederlandse auto’s, als geïmporteerde auto’s. Omdat youngtimers kunnen worden bereden tegen een verlaagd bijtellingstarief, kunnen ze erg interessant zijn voor zelfstandigen of mensen met een midden- of kleinbedrijf.
Voor een nieuwe auto, jonger dan 15 jaar, valt de auto onder 22% bijtelling. Dit betekent dat je 22% van de cataloguswaarde van de auto elk jaar bij je inkomen moet optellen, en daar belasting over moet betalen. Dit kan, afhankelijk van de waarde van de auto, dus variëren van enkele honderden tot duizenden euro’s per maand. Bij een youngtimer wordt met de youngtimerregeling het tarief van 35% van de dagwaarde van de auto berekend. Omdat deze auto’s in de loop der jaren afschrijving hebben gehad, is het te berekenen bedrag dus veel lager.
Uiteraard lijkt het aanlokkelijk om een luxe SUV aan te schaffen voor weinig, om deze vervolgens tegen een gunstig tarief zakelijk te rijden. Uiteraard zijn er ook nadelen aan het rijden van een relatief oude auto onder de youngtimerregeling; de onderhoudskosten zijn vaak ook een stuk hoger dan bij nieuwe auto’s. De kans is aanwezig dat na 15 jaar er een aantal zaken zijn welke reparatie of vervanging nodig hebben, bijvoorbeeld aan het onderstel. Omdat de techniek van de betreffende auto wat ouder kan zijn, is de kans ook groot dat de brandstofkosten hoger zullen zijn. Daarbij is het belangrijk dat de auto in kwestie een gedegen onderhoudshistorie heeft, anders is het risico op verborgen gebreken aanwezig. Ook is het belangrijk om goed inzicht te hebben in de algehele technische staat van de auto, en of de auto bijvoorbeeld geen schadeauto is geweest. Zeker bij geïmporteerde auto’s kan het opvragen van de historie lastig zijn, de kans is groot dat de gegevens in het buitenland niet zo zorgvuldig worden bijgehouden.
Wanneer je kiest voor een nieuwe leaseauto met een catalogusprijs van 40.000 euro of voor een bolide onder de youngtimerregeling met een dagwaarde van 10.000 euro, kan de bijtelling kan tot meer dan 60% goedkoper uitvallen in voordeel van de youngtimer. Wel is het dan raadzaam om goed advies in te winnen over de staat en historie van de auto. Daarbij kan het altijd verstandig zijn om een extra bedrag achter de hand te houden voor mogelijke gebreken of grote reparaties. Deze kosten mag je redelijkerwijs verwachten, waarbij je deze niet hebt bij een nieuwe auto.