Misschien komt jouw auto wel in aanmerking voor de oldtimer regeling. Deze regeling brengt een aantal voordelen met zich mee, deze voordelen wil je niet laten liggen.
Daarom behandelen we in dit artikel wat de oldtimerregeling precies is, en wat de voor- en nadelen van de regeling zijn. Bovendien leggen we uit op welke leeftijd je de auto kunt overschrijven, maar ook wat het verschil is tussen de oldtimer regeling en de overgangsregeling.
De oldtimer regeling laat mensen met een oldtimer wegenbelasting vrij rijden. De regeling is in het leven geroepen omdat mensen met een oldtimer amper op de openbare weg rijden.
Regels oldtimer Er zijn echter wel een aantal regels aan verbonden, deze brengen voor- en nadelen met zich mee.
· Voordeel oldtimer regeling: het voordeel is natuurlijk dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen.
· Nadeel oldtimer regeling: wanneer je gebruikmaakt van de oldtimer regeling mag je de auto alleen privé gebruiken. Je kunt er dus geen zakelijke voordelen uithalen wanneer je hem gebruikt voor zakelijke ritten. Dit is een nadeel voor mensen die hun oldtimer bijvoorbeeld verhuren voor bruiloften en evenementen.
Je auto is belastingvrij wanneer deze 40 jaar of ouder is. Soms is er nogal wat verwarring omdat de regels in 2014 zijn aangepast. Voor 2014 moest je auto 25 jaar oud of ouder zijn om in aanmerking te komen voor de regeling, Door deze wijziging is de overgangsregeling ontstaan.
Omdat de regels zijn aangepast is de overgangsregeling in het leven geroepen. Dankzij deze regeling krijgen mensen met een auto die tussen 1 januari 1988 en de datum dat deze 40 jaar oud wordt, korting op de wegenbelasting.
De regeling geldt alleen voor personen-, bestel- en kampeerauto’s die rijden op benzine. Vrachtauto’s en autobussen die op lpg of diesel rijden mogen wel gebruikmaken van de regeling.
Mensen die gebruikmaken van de overgangsregeling mogen de auto, bus of vrachtwagen niet gebruiken voor zakelijke doeleinden.
Is het nog niet helemaal duidelijk? Misschien kun je een vraag stellen via ons auto forum.
De oldtimer overgangsregeling klinkt in eerste instantie erg aantrekkelijk, maar het brengt ook zeker een aantal nadelen met zich mee. Laten we de voor- en nadelen eens op een rijtje zetten.
Voordelen overgangsregeling oldtimer
· Minder belasting: je hoeft maar een kwart van de wegenbelasting te betalen. Momenteel (2023) mag het totale jaarbedrag op maximaal €138 uitkomen.
Nadelen overgangsregeling oldtimer
· Drie maanden niet rijden: je mag de auto in de maanden december, januari en februari niet gebruiken. Eventueel alleen voor een keuring of evenement.
· Auto stallen op privéterrein: naast het niet mogen rijden in december, januari en februari, moet je de auto ook nog eens stallen op privéterrein of in een keuringsstation. De oldtimer mag dus niet op de openbare weg staan tijdens deze maanden.
· Alleen privégebruik: de overgangsregeling is niet aantrekkelijk voor mensen die hun oude auto gebruiken voor zakelijke doeleinden. Je mag de auto namelijk alleen gebruiken voor privéritten.
Het is belangrijk om te weten dat je op ieder moment de oldtimerregeling/overgangsregeling kunt opzeggen. Je betaalt dan wel weer het volle tarief wegenbelasting.
Ja, de overgangsregel/oldtimerregeling geldt ook voor oude motorfietsen. Je betaalt dan minder/geen wegenbelasting voor jouw oldtimer motor. De overige voorwaarden zijn ook van toepassing, zoals niet mogen rijden tussen december en maart.
Rekeningrijden kan in de toekomst voordelig uitpakken voor oldtimer bezitters. Maar laten we eerst uitleggen wat rekeningrijden precies is.
Als het aan de overheid ligt gaan we in de toekomst rekeningrijden, dit om het klimaatakkoord te behalen. Je betaalt dan een kilometerheffing voor jouw gereden kilometers, de traditionele wegenbelasting wordt dan geschrapt.
Hoeveel je moet betalen hangt af van het type auto, de locatie en het tijdstip van rijden. Mensen die tijdens de spits rijden of in een stadscentrum gaan waarschijnlijk meer betalen.
Rekeningrijden moet er tot leiden dat mensen bewuster worden van het gebruiken van de auto. Het moet leiden tot minder files en minder uitstoot van stikstof en CO2.
Op dit moment (2023) staat in het plan beschreven dat mensen die gebruikmaken van de oldtimer regeling niet in aanmerking komen voor rekeningrijden. Dit zou dus betekenen dat je de oldtimer op ieder moment en op iedere plek kunt gebruiken zonder consequenties.
De oldtimer overgangsregeling vraag je aan via de belastingdienst. Gebruik onderstaande link om het formulier te downloaden.
Formulier overgangsregeling wegenbelasting
Zorg dat het formulier voor 1 november is verzonden.
De oldtimerregeling vraag je net zoals de overgangsregeling aan via de belastingdienst. Je download het formulier via de onderstaande link.
Formulier oldtimer belastingvrij
Je moet het formulier voor 1 november verzenden.
De oldtimer regeling brengt voor- en nadelen met zich mee, denk dus goed na over jouw keuze. Als je de oldtimer in de wintermaanden amper gebruikt, kan de regeling erg aantrekkelijk zijn. Tijdens deze maanden mag je namelijk niet rijden in een oldtimer die gebruikmaakt van de regeling.
Wanneer de regels voor rekeningrijden niet worden aangepast, kan het erg aantrekkelijk zijn om in een oldtimer te rijden. Zoals het nu staat (2023) geldt het rekeningrijden niet voor oldtimers. Je zou dus op ieder moment en op iedere locatie kunnen rijden, zonder dat je iets hoeft te betalen.
De wegenbelasting overgangsregeling en oldtimerregeling zijn niet zo aantrekkelijk voor zakelijke rijders. Je mag de auto namelijk alleen privé gebruiken. Een oldtimer op diesel of lpg mag ook niet gebruikmaken van de regeling, alleen als de oldtimer een vrachtwagen of autobus is.
Bovendien gelden dezelfde regels voor oldtimer motorfietsen.
Heb je nog vragen? Ga naar ons auto forum!