close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Auto importeren uit Duitsland of België? Alles wat je dient te weten!

 

auto importeren duitsland

Wil je een auto uit Duitsland kopen? Heb je een mooie auto gezien in België? Dan moet je rekening houden met een aantal zaken, in dit artikel leggen we haarfijn uit wat je dient te weten. Zo kom je niet voor een verrassing te staan.

Wij gaan dieper in op de kosten en zetten de voor- en nadelen van het importeren van een auto op een rijtje. Maar ook de manieren van importeren leggen we naast elkaar.

Inhoudsopgave

 

invoerrechten berekenen


Waarom een auto importeren uit Duitsland of België?

Een auto kopen in Duitsland of België is een stuk goedkoper, dit geldt overigens ook voor auto’s uit andere landen. De aanschafprijs is in de meeste gevallen een stuk lager. Ook wanneer je slim omgaat met de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) en de overige belasting, blijft er geld over.

Bovendien is de keuze in het buitenland een stuk groter. Door de beperkte keuze in Nederland kan een Nederlandse particulier of dealer vaak een hogere prijs hanteren.


Kosten Duitse of Belgische auto importeren, dit betaal je!

Wanneer je een auto gaat importeren moet je rekening houden met de volgende kosten:

BPM kosten
Hoeveel bpm je moet betalen hangt af van de CO2-uitstoot van de desbetreffende auto. Hoe minder uitstoot, hoe lager de bpm. Wanneer je voor 2024 een elektrische auto importeert betaal je zelfs helemaal geen bpm. Als je een Duitse occasion koopt betaal je minder bpm, het bpm tarief voor nieuwe auto’s is hoger. In België betaal je geen bpm, maar deze dien je wel te betalen wanneer je de Belgische auto naar Nederland importeert. Je bent dan ook verplicht om bpm aangifte te doen, dit kun je maar een keer doen.

Verdiep je dus goed in de regels om het meeste voordeel eruit te halen. Wanneer je namelijk niet op de hoogte bent van alle regels, kun je zomaar een naheffing of boete op de mat krijgen. De aangifte laten doen door een specialist is dus geen overbodige luxe.

Belasting over de toegevoegde waarde
Als je een occasion in Duitsland of België koopt, betaal je het desbetreffende btw-tarief. In Duitsland is dit 19% van de aanschafprijs en in België 21%. Het importeren van een Duitse tweedehands auto levert je dus 2% voordeel op. Is de auto nieuw? Heeft hij minder dan 6000 kilometer op de teller staan? Of is hij binnen de afgelopen 6 maanden op de markt gekomen? Dan betaal je wel het Nederlandse btw-tarief (invoerkosten).

Keuring
Als de auto niet over een geldig Europees keuringsbewijs beschikt, dien je de auto te laten keuren in Nederland. Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) vraagt daar €107,33 voor. Plus de kosten voor het laten repareren van een eventueel mankement.

Tenaamstelling
Uiteraard moet het voertuig ook op je naam worden gezet, dit kost zo’n €39,50.

Tijdelijke verzekering en kentekenplaat
Om de auto naar Nederland te vervoeren is een exportkenteken nodig. Om in aanmerking te komen voor dit kenteken dien je eerst een tijdelijke verzekering af te sluiten op basis van het chassisnummer. De kosten voor deze verzekering verschillen per aanbieder, bovendien veranderen ze ieder jaar. Wij raden aan om contact op te nemen met je verzekeraar voor meer informatie.

Exportkenteken Duitsland
Het exportkenteken kun je aanvragen via de Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen (Duitse RDW). Dit kost ongeveer €30, dit tijdelijke kenteken is 14 dagen geldig.

Voor het aanvragen van dit kenteken heb je wel een Doppelkarte nodig, dit is een bewijs van een Duitse verzekeraar. Deze kun je bijvoorbeeld aanvragen via https://nondos.de/, de prijs hangt af van de geldigheidsduur. 

Let op: wij adviseren je om een Zollkennzeichen te nemen, dit is een exportkenteken met een rood balkje. Dit is het kenteken dat je bij de Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen krijgt. Met dit kenteken mag je ook in Nederland rijden, maar het is wel de bedoeling dat je zo snel mogelijk naar de RDW keuring gaat om een Nederlands kenteken aan te vragen. Om Nederland te mogen rijden met dit kenteken moet je tijdelijke vrijstelling van de bpm aanvragen bij de belastingdienst. Dit doe je via het onderstaande formulier. BPM vrijstelling aanvragen

Je kunt ook kiezen voor een Kurzzeitkennzeichen, deze is maar 5 dagen geldig. Je kunt dit kenteken herkennen aan het gele balkje. Met dit kenteken mag je alleen in Duitsland rijden. Als de politie je in Nederland ziet rijden met dit kenteken wordt je aangehouden en krijg je een boete. Vervang dit kenteken bij de grens voor een ééndagskenteken van de RDW, let op: dit kenteken is alleen geldig op de dag van de RDW keuring. Plan het ophalen van de auto en de keuring dan ook op dezelfde dag. Je hoeft niets te betalen voor dit tijdelijke kenteken.

Vraag ééndagskenteken aan

Exportkenteken België
Als je een auto uit België wilt exporteren heb je een X-transitplaat nodig, deze is 31 dagen geldig. Meer informatie kun je vinden op de website van de federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer. Voor dit kenteken en de verzekering betaal je ongeveer €175.

Verwissel dit kenteken bij de grens met een ééndagskenteken van de RDW. Plan dus ook het ophalen van de auto en de keuring in Nederland op dezelfde dag, omdat het ééndagskenteken alleen geldig is op de dag van de keuring.

Overige kosten
Brandstofkosten, treinkaartje, vliegticket en bijvoorbeeld hotelovernachting.


Kosten overzicht import auto Duitsland

Kosten Prijs
Auto Afhankelijk van het type auto
BPM Afhankelijk van de CO2 uitstoot
BTW 19% voor occasion / 21% voor nieuwe auto
RDW keuring €107,33
Tenaamstelling auto € 39,50
Tijdelijke verzekering Afhankelijk van verzekeraar
Doppelkarte Afhankelijk van geldigheidsduur
Zollkennzeichen kenteken Ongeveer €30 voor 14 dagen
Overige kosten Afhankelijk van brandstofkosten, hotel, vlieg/treinticket.


Kosten overzicht import auto België

Kosten Prijs
Auto Afhankelijk van het type auto
BPM Afhankelijk van de CO2 uitstoot
BTW 21%
RDW keuring €107,33
Tenaamstelling auto € 39,50
Tijdelijke verzekering Ongeveer €100
X-transitplaat (exportkenteken) Ongeveer €75 voor 31 dagen
Overige kosten Afhankelijk van brandstofkosten, hotel, vlieg/treinticket

 

Het is dus lastig om een exact kostenplaatje te schetsen.

Heb je nog vragen over een importauto? Stel ze via ons autoforum!


Hulp bij auto importeren

Er zijn bedrijven die jou helpen bij het importeren van een auto. Deze bedrijven helpen jou bij:

  • Het doen van de bpm aangifte;
  • Het aanvragen van de kentekens;
  • De RWD keuring en de tenaamstelling afhandelen;
  • Het regelen van de verzekeringen.

Maar je kunt ze ook betalen voor het doen van de prijsonderhandeling en het ophalen van de auto. Meestal kun je kiezen uit verschillende pakketten.

Twee bedrijven die jou kunnen ondersteunen bij de import van jouw auto zijn Das Import en Easy Import.


Voor- en nadelen importeren auto

Voordelen auto invoeren:

  • Het financiële voordeel, een auto kopen in Duitsland of België is over het algemeen goedkoper. Zelfs wanneer je de bpm en andere bijbehorende kosten meerekent.
  • Je hebt meer keuze, helemaal in Duitsland vanwege de omvang van het land.
  • Over het algemeen zijn Duitse auto’s in zeer goede conditie, omdat Duitsers hun auto vaak belangrijker vinden dan hun huis.
  • Vaak beschikken Duitse auto’s over een completere uitrusting, omdat het toevoegen van extra opties in Duitsland goedkoper is dan bij een Nederlandse dealer.

Nadelen auto invoeren:

  • Veel rompslomp! Je moet naar Duitsland of België toe om de auto te controleren. Daarnaast moet je ook nog eens exportkentekens aanschaffen en verschillende verzekeringen afsluiten.
  • De geschiedenis van de auto is minder goed te controleren, denk bijvoorbeeld aan de betrouwbaarheid van de kilometerstand.


Conclusie

Een auto invoeren uit Duitsland of België kan erg voordelig zijn, mits je de regels kent en slim omgaat met de bpm. Helaas komt er wel veel rompslomp bij kijken, zoals het regelen van verzekeringen en exportkentekens. Wanneer je geen zin in deze rompslomp hebt kun je de import laten afhandelen door een externe partij.

Vaak is een Duitse import auto erg aantrekkelijk, omdat deze in de meeste gevallen is uitgerust met vele opties. Dit omdat het toevoegen van extra opties in Duitsland een stuk goedkoper is, de meeste Duitse automobilisten kiezen dan ook voor het toevoegen van deze opties aan hun auto. Je koopt dus een compleet uitgeruste auto voor een zachte prijs.

Voor een 2de hands auto uit Duitsland en België hoef je geen import belasting te betalen. Een gebruikte auto uit Duitsland importeren levert je dus al 2% voordeel op, omdat het btw-tarief in Duitsland 19% is.

Advies nodig over een auto uit Duitsland, België of een ander land? Stel je vraag op ons auto technische forum! De onderstaande vragen werden eerder gesteld!

Opel Vectra: Vectra importeren, taal in het Nederlands in te stellen?

Renault : snelheidsmeter en importkeuring

Mercedes-Benz 270: ervaringen met invoeren Mercedes vanuit Duitsland