Hallo,
Onze audi A4 1.6 wordt telkens bij een lange rit te warm.
Dit gebeurt als je +/- 30 km op weg bent, al 1 keer is de auto aan de kook gekomen.
Er is het volgende vervangen:
thermostaat ( verschillende warmte types geprobeerd)
waterpomp
distributie
radiator
temp. zender
Het probleem blijft zich voordoen.
De garage weet het nu ook niet meer, maar het euvel is niet verholpen, dit alles kostte ons al 800,- euro, en wij zijn niets verder.
Wie heeft DE TIP.
Aanvullende informatie, op hoge kruissnelheden ( 140 km/h ) vind ik dat de auto verschillend op het gaspedaal reargeert, soms trekt ie goed, en soms bij acceleratie van 120 naar 160 voel je af en toe (licht)vermogens verlies
De fan loopt na een langere rit constant , en de motor wordt echt bloedheet !!!
De auto wordt normaal dagelijks gebruikt voor 12 km heen en eind van de dag 12 km terug , bijna altijd korte afstanden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het systeem wel goed ontlucht, dit is een truckje met deze auto, een van de kachelslangen bij het schutbord kan teruggeschoven worden, er komt dan een gaatje in de leiding vrij. Volgens mij was het de linkse... Het expansievat moet je even onder lichte druk zetten en dan de slang terugschuiven totdat er water uit komt.
Dit alles bij koude motor die uitstaat!!
Enne, weet je zeker dat de waterpomp vervangen is, dit type zou er namelijk wel eens eentje met een kunstof waaier kunnen zijn en die breken wel eens los van de as. Dan doet ie dus nix meer.
De kachel blijft dan ook koud terwijl de motor aan de kook gaat.
succes
hoi,
ik denk dat deze waterpomp stil staat de schoep van de waterpomp is losgelaten van de as,
deze kun je controleren.
laat de motor draaien en kijk in je expansievat nu moet je door de dunste slang op het expansievat een retour zien.
paul,
de waterpomp is reeds vervangen, en het systeem is meerder malen ontlucht.
de fan draait.
20 jaar
allen alvast bedankt voor de snelle reacties, ik zal nog eens proberen extra te ontluchten via de kachel slang.
zou mooi zijn als julie meer weten als de garage :)
20 jaar
hoi,
het zou nog kunnen zijn...? dat men een slang op een verkeerde aansluiting heeft gemonteerd.
dit moet te vinden zijn.
wat is dit nu toch,
paul,
het gekke is dat ik daarzelf ook aan dacht, ( de auto is trouwens van m'n ouders. Zelf ben ik 3 jaar monteur geweest, maar ik heb de auto zo niet bij de hand om te kijken, maar is het mogelijk om de slang verkeerd aan te sluiten dat de stroomrichting van de koelvloeistof tegendraads loopt, dus dat de warme slang ( uit het blok dus) verkeerd op de koeler zit ( ff kijken warm water stijgt dus onder aan zit de terugvoer ???), kan dat verkeerd aangesloten worden?
De garage zegt dat het de koppaking wel eens kan zijn, dat is wel het laatste waar ik aan denk.
gr, dennis
20 jaar
hoi,
verlies je ook water dan..?
ik heb alles hier wel bij de hand wat schema's betreft
je mag er best even in neuzen.
paul,
lekkagetest doen van de koppakking.
nee, niveau blijft op peil.
geen sludge of troep in het reservoir.
geen lekkage
20 jaar
hij verbruikt geen olie, geen koelvloeistof, de motor loopt niet onregelmatig, nee , geen koppakking volgens mij.
Of er zou van de koppakking (pakking zelf) een koel kanaal geblokkeerd moeten worden, maar dat zie je ook met een cilinderlektest niet
20 jaar
Is de koelvloeistof nog de originele rode of is er gemegd in dit systeem, als er blauw en rood of groen door elkaar heenzitten heb je inderdaad kans op verstoppen. (die troep schift met elkaar) Maar de verstopping moet je in de kleine kanalen zoeken. Is het dunne slangetje van het expansievat naar de radiateur open? Bij stationair lopende motor moet hier koelvloeistof door komen.
Ben eigenlijk ook benieuwd of je kachel goed werkt......
ik heb net nog even geinformeerd bij mijn ouders, de kachel functioneerd niet naar behoren, dus lucht in.
Dat ga ik morgen dus eerst proberen, jullie horen van me !!!
20 jaar
hoi,
ontlucht hem maar eens op de tweede kachelslang.
paul,
Vanmorgen heb ik de kachelslang net voor het schutbord bij het daarvoor bestemde gaatje ontlucht ( met lichte druk op het expansievat), er kwam geem lucht uit.
Wel hoor (borrel/lucht)ik als ik in de slangen knijp geen volledig gevulde bovenste PVC pijp ( die loopt boven over het blok)
Ik heb de auto warm laten worden daarna , maar de kachel bleef 'ijskoud' .
Ik wil morgen , als ik in de werkplaats ben even kijken welke slang de toevoer/retour van de kachel is, en dan de retour loskoppelen en de slang die aan de motor zit afdoppen, dus dan moet de kachel gevuld worden met koelvloeistof als ik het expansie vat vul.
Dus net zolang vullen totdat het uit de andere kachelpijp komt lopen, dan monteer ik de slang weer, en vul hem verder af, zo ben ik verzekerd dat de kachel gevuld is, of deze moet verstiopt zitten, dat is ook een optie.
Wie is het eens met mijn werkwijze, of heeft andere ideeen ??
20 jaar
als de kachel het niet doet omdat er lucht in komt dan is de koppakking lek deze motor is zelf ontlucgtend
ik was even vergeten te vermelden dat beide kachelslangen bij het schutbord wel warm werden , maar de kachel zelf niet.
Als de koppakking lek is, dan ..... (1) of gooit ie al het water eruit, (2)of zit er koelvl.st. in de olie , (3)of zit er olie on het koelsysteem , (4)of komt er koelvl.st via de uitlaat de motor uit en zou hi k.v verbruiken.
Alle peilen blijven gelijk.
En het is geen van de 4 genoemde punten.
( dat zelf ontluchtend, waar zit dat? , en hoe werkt het ?, en waarom zit er dan zo'n extra ontluchtingsgaatje op de kachelslang )
20 jaar
ik denk dat de kachel verstoptzit en de koppaking kan een klein beetje lekken zodat er alleen maar lucht in het systeem komt ik
of iets dat vernieuw is is niet goed
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar