Hallo,
ik zit met enkele vragen omtrent een Audi TT.
Onlangs heb ik een okkazie audi TT aangekocht. Deze had een kleine tik in de omgeving van de versnellingsbak.
De tik deed zich enkel voor bij gekoppelde motor, bij het indrukken van de koppelingspedaal was het geluid weg.
De ene keer was het geluid beter waar te nemen dan de andere keer.
Versnellingsbak dus gedemonteerd en het volgende gezien:
Slijtage van de frictieplaat:
[img]http://users.telenet.be/ritavantomme/TT/...[/img]
Slijtage aan de drukgroep, op de plaats van de rode pijlen kwam de drukgroep tegen de versnellingsbak aan:
[img]http://users.telenet.be/ritavantomme/TT/...[/img]
[img]http://users.telenet.be/ritavantomme/TT/...[/img]
Op de plaats van de rode pijlen kwam de drukgroep tegen de bak aan (oorzaak van het geluid denk ik):
[img]http://users.telenet.be/ritavantomme/TT/...[/img]
Vliegwiel, ook beschadigd neem ik aan:
[img]http://users.telenet.be/ritavantomme/TT/...[/img]
Nu zit ik met volgende vragen:
- Moet het vliegwiel vervangen worden ? (ik neem aan van wel)
- Als het moet vervangen worden, kan ik de set dan beter wisselen tegen een vast vliegwiel ? (2massa kost veel geld)
- Welk verschil wordt waargenomen tussen een 2massa en vast vliegwiel ?
(edit: Zit geen noemenswaardig verschil in, buiten dat een 2m comfortabeler en een vast vliegwiel betrouwbaarder is ?)
Ik neem aan dat ik dus beter op zoek ga naar een Koppelingsset met een vast vliegwiel, aangezien het 2m vliegwiel redelijk versleten lijkt ?
Eventueel ook de aanhaalmomenten voor het vliegwiel enzovoort.
Alvast hartelijk bedankt !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een tweemassavliegwiel zit er ook om de trillingen van de krukas op te vangen en zorgt voor comfortabeler schakelen ik heb geen ervaring om van een tweemassavliegwiel naar een vast vliegwiel te gaan en theoretisch lijkt het me dat ook niet verstandig één ding is zeker dat vliegwiel wat je nu hebt moet vervangen worden die is aan puin ook je frictieplaat en je drukgroep en lager vervangen en ook de geleiderbus waar je druklager overheen schuift mee vervangen deze zal ook wel ingelseten zijn
@ poppekast:
een vast vliegwiel neemt geen schokken op, dempt ze niet. Maar deze schokken worden dan dacht ik via de veren in de frictieplaat opgevangen (zie vaste vliegwiel configuraties)
Is dit misschien iets wat de moeite waard is ?
http://cgi.ebay.co.uk/FLYWHEEL-PERFORMAN...
Alvast bedankt voor je snelle reactie !
15 jaar
in de praktijk enkele gevallen bekend waarvan versnellingsbak kapot is gegaan omdat het 2m vliegwiel vervangen was door een vast vliegwiel.
Lijkt mij verstandig om een 2m vliegwiel te monteren.
als anders de zaak kapot gaat dient de versnellingsbak gereparareed te worden en dan alsnog een 2m vliegwiel monteren.
kortom, monteer gewoon wat vw/audi voorschrijft!
Groeten
Bart
Het 2 massavliegwiel is voor deze motor gemaakt en neemt dermate veel oneenparige draaimomenten op zodat de constructie van versnellingsbak lichter uitgevoerd kan worden. Doel v/h 2 massavliegwiel is bij ontstaan van versnellingsbakgeluiden, zoals versnellingsbakratelen, trillingen bij lastwissel en het dreunen van de carrossrie deze trillingen zo dicht mogelijk bij de bron te dempen en te scheiden van de aandrijflijn.Het absorbeert met zijn geintegreerd veer/dempingsysteem de oneenparigheid, met als resultaat vermindering van geluiden en trillingen, dus meer comfort en minder slijtage. Nooit door vast vliegwiel vervangen.
deze koppeling is grondig verwoest, zo te zien ook niet de eerste......
@ autobedrijf van breugel en jjbalmszonen : dank je voor de uitleg, alweer wat wijzer.
@ audia4 : vanwaar de opmerking dat dit al de eerste koppeling niet meer is ? Grondig verwoest is ze zeker...
Dank je voor de replies !
15 jaar
luk koppeling, eerste montage is meestal Sachs geweest... Of staan hier originele vw/audi nummers en logo's in??
in de drukgroep zie ik ze zo niet staan.
[quote=audia4]luk koppeling, eerste montage is meestal Sachs geweest... Of staan hier originele vw/audi nummers en logo's in??
in de drukgroep zie ik ze zo niet staan.[/quote]
Kan beiden het geval zijn, wat ik zie is toch vaak LUK...
Gr. paul
Hallo,
de stukken worden binnenkort geleverd (wss vanavond).
Kan iemand mij de aanhaalmomenten van de vliegwiebouten, cardanbouten enz. doorgeven ?
Ik had ook reeds vernomen dat enkele van de bouten rekbouten zijn, verbinding van de bak aan de motor ?
Ik dacht eerder aan de bak en baksteun...
Indien iemand wat uitleg heeft, laat je gerust eens gaan.
Alvast bedankt voor de reacties!
15 jaar
de bouten van het vliegwiel de bouten van de drukgroep en de bouten van de versnelligsbaksteun zijn de bouten die je vervangen moet en echt met de momentsleutel vast moet zetten (dit geld trouwens voor alle bouten van de versnellingsbak)
als je me het chassisnummer even mailt en je tel.nummer bel ik je mogenvroeg wel even voor de aanhaalmomenten
gr.marco
[quote=poppekast]de bouten van het vliegwiel de bouten van de drukgroep en de bouten van de versnelligsbaksteun zijn de bouten die je vervangen moet en echt met de momentsleutel vast moet zetten (dit geld trouwens voor alle bouten van de versnellingsbak)
als je me het chassisnummer even mailt en je tel.nummer bel ik je mogenvroeg wel even voor de aanhaalmomenten
gr.marco[/quote]
Dag poppekast,
hartelijk bedankt voor jou vlugge reactie, erg behulpzaam trouwens!
De aanhaalmomenten zitten bij de Valeo kit, inclusief andere bouten.
Ik mag dus veronderstellen dat enkel de bouten van de versnellingsbaksteun moeten aangekocht worden.
Hierbij dus nog een vraag:
- bouten van de steun op de bak zelf
- en bouten van de baksteun naar de motorsteun ook ?
15 jaar
ja die ook idd
Man man,
miserie met het monteren van de versnellingsbak, telkens tegen het subframe aan.
Kheb nu de korte cardan uitgehaald, om te zien of ik hiermee wat plaats gewonnen heb.
Ergste koppelingvervangen tot nu toe...
15 jaar
[quote=Nitro_eend]Man man,
miserie met het monteren van de versnellingsbak, telkens tegen het subframe aan.
Kheb nu de korte cardan uitgehaald, om te zien of ik hiermee wat plaats gewonnen heb.[/quote]
Bak een kleine slag draaien, en je klikt hem er zo achter.
Gr. paul
De bak plaatsen is ondertussen gelukt, niet gemakkelijk, bak omhoog houden, blokje onder steken, nog wat kantelen en doen... aiai
Nu heb ik het volgende probleem:
---> koppelingspedaal functioneert niet meer volledig
Ik zit met een lekke dichting aan de koppelingspomp op de bak, ik heb toch vloeistof zien "lopen" (lekken langs de zuigerstang van de cilinder)
Mijn conclusie: koppelingspompje lek, teweinig vloeistof in de leiding / geen druk mogelijk ----> pedaal slechts ver een geringe afstand weerstand op.
Correct ? (kan dit door demontage gebeurd zijn, of eventueel omdat de koppeling zodanig ver afgesleten was, dat de zuiger op den duur teveel en te ver werd uitgestuurd ?
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar