Audi A8: auto schakelt niet

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.2 quattro

Auto kan alleen nog maar naar achteren rijden. Na uitlezen is de olie en filter vervangen van de automatenbak. Daarbij zijn ook de solenoids gereinigd. Na alles weer terug plaatsen hetzelf euvel.
Er kan wel gas gegeven worden en toeren gemaakt worden. En het lijkt alsof hij wil rijden maar komt in een soort noodloop.
Voordat de auto alleen naar achter kon rijden was het probleem schakelen van 4 naar 5. Nu pakt hij geen een versnelling meer ook niet tiptronic.

Is het nog verstandig om te kijken naar het toerentalsensor en de transmissi control unit.
Hij staat nu al dit gehele jaar bij de garage en vertrouwen er nog steeds op dat hij gerepareerd kan worden.
Hij lekt geen olie. En de olie die eruit kwam was wel vervuild maar zaten geen scherven of schaafsel in. Mijn lijkt het ergens een technisch probleem heeft er iemand nog opties ?

riddje

Geplaatst door riddje (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A8? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat voor foutcodes geeft de auto ?
motormanagement en bak a.u.b.

riddje (0), 9 jaar geleden

de foutcode is P0730

En wat bedoel je met motormanagent?

En de bak is een 5HP-24

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat staat er achter deze foutcode als tekst ?
Je hebt de bak die foutcodes kan opslaan maar de motor ook.
De motor dient foutcode vrij te zijn voordat we de automaatbak de schuld geven.

riddje (0), 9 jaar geleden

ik zal hem van de week nogmaals uit laten lezen. En zal daar even een printje van maken.

Bedankt alvast !

riddje (0), 9 jaar geleden

Ben even langs de garage geweest en dit zijn de codes die als foutmelding naar voren kwamen.

als eerst die P0730 incorrect gear ratio
met daarbij de codes 17114 en 18155

Hoop dat je hier wat aan hebt en nog misschien advies kan geven wat er nog aangedaan kan worden aangezien de auto nu als sinds december stil staat en niemand die echt advies of iets kan geven.

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Hij heeft dus een verkeerde overbrengverhouding.
Hoeveel duizend kilometer heeft de auto gereden ?
Dit i.v.m. advies om met gerichte reparatie te beginnen of dat je beter naar een andere bak kan kijken of revisie van de eigen ?

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=riddje]sinds december stil staat en niemand die echt advies of iets kan geven.[/quote]
Dat niemand dit op kan lossen zal allemaal wel meevallen, je kent vast niet iedereen ?
Alles is te repareren en op te lossen indien de portemonnee dit toelaat, want hier knelt vaak de schoen.

Gr. paul

riddje (0), 9 jaar geleden

Ja ik ken niet iedereen nee en uiteraard houden wij ook rekening met het budget maar ja moet je wel weten waar je moet zoeken en wat het kost anders kan je geen beslissing nemen.

riddje (0), 9 jaar geleden

Hoeveel kilometer de auto heeft gedraaid durf ik niet met zekerheid te zeggen maar geloof toch al 800.000.

Dus het heeft niets te maken met de TCM module.

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Veel problemen qua schakelen beginnen in het kleppenblok.
Uiteraard is het mogelijk om het losse kleppenblok op te sturen zodat dit getest kan worden.

https://www.youtube.com/watch?v=xnZ2fL2V...

Dit is een voorbeeld van een mechatronic van een 722.7 (A-klasse/B-klasse) uiteraard hebben wij ook de testplaat voor de 5HP24 van audi.
Alleen voordat je hieraan begint is het handig om te weten wat de kilometerstand is, historie van de automaatbak.
Dit i.v.m. met dat naast het kleppenblok er nog een hele automaatbak omheen hangt en er om de automaatbak een heel motormanagement zit.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=riddje]maar ja moet je wel weten waar je moet zoeken en wat het kost anders kan je geen beslissing nemen.[/quote]
Hier kom je achter door een goede diagnose te stellen en met de juiste Software en testapp..
Zelf zoeken en zonder kennis van zaken kan het nog maanden duren voor er een degelijke diagnose is gesteld.

Gr. paul

riddje (0), 9 jaar geleden

[quote=P. Kelder][quote=riddje]maar ja moet je wel weten waar je moet zoeken en wat het kost anders kan je geen beslissing nemen.[/quote]
Hier kom je achter door een goede diagnose te stellen en met de juiste Software en testapp..
Zelf zoeken en zonder kennis van zaken kan het nog maanden duren voor er een degelijke diagnose is gesteld.

Gr. paul[/quote]
Vandaar dat ik hier op het forum kom.

riddje (0), 9 jaar geleden

En alvast bedankt voor de info David. ik ga van de week nog een keer langs de garage. is hier toch om de hoek en dan zal ik even kijken omtrent de kilometer stand en of hij voor ons het kleppenblok eruit kan halen.

Hans4040 (320) PRO, 9 jaar geleden

Prima dat je hier op het forum komt;
Maar wij kunnen vanachter de pc de auto niet uitlezen.
Daarvoor verwijzen wij jou naar een goed toegerust bedrijf, met de juiste kennis, software en testapparatuur, dan hoeft de auto ook geen jaar in de garage te staan.

mvg.
Hans

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Ben het wel helemaal met Hans eens.
Wanneer het automaten betreft is niet elke garage de juiste garage om een goede diagnose te stellen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A8 of stel zelf een nieuwe vraag.